2021.04.25. 09:10
Szegezdi Róbert: Nem szeretnénk, hogy elfelejtsenek bennünket
Bár a Szegedi Nemzeti Színház kapui még mindig zárva vannak a járványhelyzet miatt, heves alkotómunka zajlik a kulisszák mögött. A hetekben veszik fel Michel de Ghelderode flamand drámaíró Barabbás című művének hanganyagát Szegezdi Róbert rendezésében a teátrum közel húsz színészének közreműködésével.
Szegezdi Róbert másodjára rendez rádiójátékot. Fotó: Kuklis István
Fotó: Kuklis István
Immár második alkalommal készül rádiójáték a Szegedi Nemzeti Színházban. Az előző évadban szintén Szegezdi Róbert rendezésében volt hallható Valentyin Petrovics Katajev A kör négyszögesítése című műve. Ez alkalommal pedig Michel de Ghelderode Barabbás című darabjának hanganyagát veszik fel a teátrum legfelső szintjén kialakított stúdióban.
Szegezdi Róbert: A tét maga az élet
A rendező elmondta, több mint húsz esztendeje pihent már félrerakva a fiókjában a darab, nagy vágya volt, hogy valamilyen formában feldolgozza.
– Másrészt ugye itt van velünk a pandémia. A kényszerű leállás alatt az ország minden színháza próbál új, online utakat keresni. A kör négyszögesítése tavaly sikert aratott a közönség körében, ezen felbuzdulva folytatjuk a hangjátéksorozatot. Gyakorlatilag az életünkért küzdünk. Ha nem foglalkozhatunk a hivatásunkkal, ha nem számolhatunk a közönség jelenlétével, nincs értelme felébredni reggel. Akkor meghalunk. Márpedig nem hiszem, hogy van színész, aki azt szeretné, hogy itt felejtsenek bennünket. E produkciók jeladások: hogy továbbra is értékesek és képesek vagyunk – hangsúlyozta.
Sok szereplő
Fontos szempont volt továbbá Szegezdi Róbert számára, hogy a teátrum minél több színésze szerepet kapjon a készülő hangjátékban. A nagyszabású produkcióban a prózatagozat összes férfi tagja mellett Menczel Andrea és Tánczos Adrienne színművésznők is szerepet kaptak.
– Az első hangjáték alkalmával a színház kiváló hangtechnikai csapata elsajátította azokat a technikai módosításokat, amelyek egy ilyen jellegű produkció készítéséhez szükségesek, így immár rutinnal, zökkenőmentesen zajlik a munka. Csodálatos élmény számomra, hogy kollégáim bizalmától fűtve, szabadon formálhatom őket, és ezáltal önmagam is. Természetesen az egészségvédelemre kiemelt figyelmet fordítunk, paravánokkal választottuk el a szereplőket egymástól – részletezte. A produkciót a tervek szerint május második felétől hallhatja majd a közönség a teátrum online felületein.
Egyedi nézőpont
A Jézus és Barabás kapcsolatát feldolgozó, bibliai történethez külön zene is készül.
– Alkotótársam, Deák Gábor színész kolléga, gyakorló dal- és zeneszerző. Ő segít nekem a produkcióban: az egész történetet aláfestjük zenével, aminek külön az erre felépített zenedramaturgiával kezdtünk neki. Mozifilmhatást szeretnénk elérni. Michel de Ghelderode 1928-ban írta a Barabbást. Brecht kortársa volt, akihez hasonlóan nagyon erős színpadi dramaturgiai érzékkel írt drámát. Egészen egyedi nézőpontból tekint e bibliai történetre: egy mindenki számára ismeretlen szemszögből láttat velünk, mondhatni „karcos” részleteket. Barabás akció-reakciója kerül a középpontba, valamint hogy Jézus elfogása után csupán órákkal hogyan esik szét az apostoli tizenkettő. Ezek mellett persze a szeretetről szól. Annak hiányáról, mivel a szerző gondoskodott róla, hogy ne az általános szeretet és áhítat vezérelje a szereplőket. A baj sokkal nagyobb – mondta el a rendező.