2024.04.12. 15:21
Az űrhajózás világnapját ünnepelte a Szent István-iskola
Az űrhajózás világnapját ünnepelte a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola április 12-én, pénteken. De miért fontos, hogy már diákként az űrutazással ismerkedjenek a gyerekek?
Amikor az űrhajósok először pillantják meg bolygónkat az űrből, a látvány heves érzelmeket vált ki belőlük, hiszen otthonunkat az űr sötétségében látni megrendítő élmény. A Föld egyedi, a rajta kialakult élet igen törékeny, ezért planétánkat jobban meg kell becsülni. Az emberiség egészének feladata: az élet védelme és fenntartása az Univerzumban. Űrkadét eseményeinken, foglalkozásainkon ezt az érzést és élményt szeretnénk felkelteni a diákokban
– fogalmazta meg lapunknak Rózsa Péter, a Csillagösvényen Űrkadét Program vezetője. Azt már a diákok felé fordulva mondta: az életet egyszer majd meg kell menteni, és ha netán tudósok lesztek, gondoljatok erre.
Embert szállító űrhajó
Az űrhajózás világnapját ünnepelte április 12-én, pénteken a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola; meghívásukra maroslelei, székkutasi és makói diákok látogattak el az intézmény Időspirál Élményközpontjába. A gyerekek megismerkedtek naprendszerünk, galaxisunk rejtelmeivel, a virtuális térben körberepülték a Mír és a Nemzetközi Űrállomást, a HoloLens segítségével pedig megszemlélhették az Eagle-t, az Apolló 11 holdra szálló egységét.
Az életet egyszer majd meg kell menteni – Galéria: Tábori Szilvia
Már 1968 óta ünnepeljük az űrhajózás napját, emlékezve arra, hogy 1961. április 12-én a Szovjetunióban bocsátották Föld körüli pályára a világ első embert szállító űrhajóját, fedélzetén Jurij Gagarin repülő őrnaggyal. Az elmúlt 62 évben több száz ember járt odakint, akik között magyar űrhajóst is számon tarthatunk. Első magyarként Farkas Bertalan indult a világűrbe a Szojuz–36 űrhajó fedélzetén 1980. május 26-án; Magyarország ezzel a nemzetek sorában hetedikként lépett ki a világűrbe.
Hatásunk a jövő alakulására
Mégis miért fontos, hogy az űrhajózással már általános iskolában foglalkozzanak a gyerekek?
Résszint, hogy lássanak egyfajta jövőképet, hogy formálódjon a világlátásuk, illetve az új ismeretek mellett megértsék azt is, miért érdemes a távolba tekinteni. Érdemes tudniuk, hogy a pillanatnyi tetteink, hozzáállásunk hatással vannak akár a távoli jövőre, a földi létre
– mondta Rózsa Péter. Majd azt is hozzátette: fontos szempont az is, hogy a játékos feladatok révén közelebb kerüljenek a természettudományos tantárgyakhoz, felfedezzék a fizika, a matematika, a biológia szépségeit. Ne idegenkedjenek tőle, mert ez a pálya jó néhány évvel ezelőtt elvesztette a vonzását, az ilyen programok viszont támogatják.
A vásárhelyi Időspirálban
Majdnem 200 négyzetméteren, három helyiségben alakították ki az Időspirál Élményközpontot még 2018-ban a Hódmezővásárhelyi Szent István Általános Iskola alagsori részén. A három teremben multitouch monitorok, virtuális valóság élményét nyújtó munkaállomások és kiterjesztett valóság képzetét keltő eszközök segítik a természettudományos ismeretszerzést. A digitális technológiával felszerelt élményközpont hatalmas segítség, a digitális eszközöket az alaptanterv óráin is használják. A kiterjesztett valóság élményének köszönhetően nő a gyerekek természettudományos érdeklődése, nyitottak, érdeklődőek, kíváncsian fordulnak közvetlen környezetük felé.