2023.04.18. 07:00
125 éves a Radnóti-gimnázium
Magyar Királyi Állami Főgimnázium néven 1898. szeptember elsején nyitotta meg kapuit Szeged második gimnáziuma. Akkoriban kevesen sejtették, hogy az iskolaalapítással egy több mint száz évig íródó sikertörténet kezdődik. A Klauzál Gábor, majd Radnóti Miklós nevét viselő gimnázium generációk óta az ország egyik legjobb középiskolája. Az évforduló apropóján a Radnóti-titok nyomába eredtünk.
A Tisza Lajos körúti épületbe 1903-ban költözhetett be a gimnázium, de 1914-től 17 évre távoznia kellett. Ebben az időszakban az épület katonai kórház, laktanya, megszálló hadsereg otthona, majd egyetem volt. Fotók: Török János
– Mindig a kor követelményeihez igazodó, mégis hagyományos nevelés, a nagy tanáregyéniségek, az újításokra nyitott szellemiség, valamint az egymást követő diákgenerációk teszik különlegessé a Radnótit. Volt olyan család, ahol a nagymamát és az unokát is tanítottam, és szinte minden évfolyamon van olyan diák, akinek a szülei is idejártak – mondta Dudás Zoltánné, aki 1978-tól 2013-as nyugdíjazásáig volt az intézmény fizikatanára, valamint 16 évig igazgatóhelyettese. Bár a gimnázium eredményei a középiskolai tanulmányi versenyeken vagy az egyetemi felvételiken imponálók, mindig bosszantja, ha valaki zseniképzőnek nevezi az iskolát.
– Összekeverik a rendszeres munkát meg a rendszeres követelményt. Járnak oda kevésbé tehetséges gyerekek, ők is leérettségiznek és továbbtanulnak, persze van olyan, hogy 4,75 egy érettségi átlag… Ha már másba nem tud belekötni, akkor azt mondja, hogy zseniképző, taposómalom, de ez nem igaz. Nem szakbarbárokat képeztünk – tette hozzá gyorsan.
Rendőrökkel tartottak rendet
A kezdet nehéz szülés volt. Csaknem tíz évet várt arra Szeged, hogy a nagy hírű piarista gimnázium mellett, a kultuszminisztériummal együttműködve, egy új iskolát hozzanak létre a városban. A régit a 19. század végére kinőtte a régió. A kegyesrendi (piarista) iskola messze földről vonzotta a diákokat.
„Szeged, mint modern irányban épült és fejlődött, ritka egészséges város a szépségével, kultúrájával és tömérdek intézményével igen nagy vonzerő a déli vármegyék tanulni vágyó ifjúságának. Éppen a nemzetiségi vidékek ifjúsága évről-évre egy nagy számban rohanja meg a szegedi főgymnasiumot, hogy beiratások idején a kapunál rendőröknek kell föntartani a rendet” – írta a Szegedi Napló 1895. november 8-án. Az évekig tartó alku során a város vállalta, hogy az új gimnáziumnak ingyen építési telket, valamint évente ezer forintot ad.
Nem az iskolának tanulunk
– Összetett, sokszínű és egyúttal embert formáló pálya a tanári hivatás. Túl a versenysikereken a pedagógus, a tanárember számára az igazi siker évtizedek múlva köszön rá, amikor hírt hall volt tanítványa rendezett életéről, szakmai vagy társadalmi elismertségéről, vagy éppen tudatos felnőtté válásáról – nyilatkozta Kocsis Illés, aki magyar–történelem szakos tanárként 35 évig volt a tantestület tagja. 1980-ban lett radnótis, az egyik makói gimnázium igazgatóhelyettesi posztját cserélte fel a szegedi katedrára.
– Történetek százait lehetne felsorolni ezekből az élményekből, a megnyugtató visszaigazolásokból, egy-egy váratlan találkozás lélekemelő hatásáról, vagy éppen egy utólagos köszönőlevélből. Íme: „Az igazi mester nem nevel tanítványokat, hanem megint csak mestereket! Mi ezt kaptuk, köszönjük: 12. B osztály”. Úgy érzem, hogy rajtam kívül még számos radnótis kollégát megilletnek ezek a sorok; a több évtizedes ráfordított energia, tudás és érzelem megérdemelt hozadéka fogalmazódott itt meg. Ez a mi igazi elismerésünk, ami forintokban nem mérhető – mondta elérzékenyülve.
Kezdetben csak fiúkat vártak
Pedig a hőskorban forintban, koronában és krajcárban mérték a tudást. A Magyar Királyi Állami Főgimnáziumban a diákoknak felvételi, majd tandíjat kellett fizetni. És bár csak 1898. augusztus 31-én hirdették meg az első tanévet, komoly roham volt a felvételin. Végül két osztály indult, 10–14 éves fiúkból, összesen 95 fővel. Mivel a gimnázium épülete még nem készült el, megkezdődött az évekig tartó vándorlás.
Az első tanévben a szegedi állami főreáliskola épülete fogadta be az új gimnáziumot. A diákok közül 19-en voltak szegediek, majdnem minden harmadik Torontál vármegyéből származott, de Temes, Csongrád, Bács-Bodrog, Arad vármegyékből is érkeztek tanulók. Sokan közülük német vagy szerb anyanyelvűek voltak.
Se bor, se sör, mert meggyötör
A diákokra szigorú házirend vonatkozott – derült ki az iskola tanév végén kiadott értesítőjéből. Tilos volt az órákról elkésni, azokat megzavarni, puskázni, súgni, a folyosókon futkosni, a tanterem ablakát kinyitni, padokat, táblákat, falakat firkálni vagy megrongálni. De nemcsak az iskolán belüli, hanem a tanítás utáni életet is szabályozták: tilos volt dohányozni, vendéglőket, cukrászdákat, kávéházakat látogatni. A korabeli gimnazisták színházba, cirkuszba vagy hangversenyre is csak szülői kísérettel, az osztályfőnök előzetes engedélyével mehettek. A diákok télen este nyolc, nyáron hat óra után csak szüleik vagy helyetteseik társaságában hagyhatták el szállásukat.
Köztünk szólva, a korabeli gimnazisták sem voltak szentek, hanem életvidám fiatalok, akik olykor feszegették a határokat. Mi mással lehetne magyarázni, hogy a főgimnázium 1903-as évkönyve az alkoholizmus veszélyeiről szóló előadásával kezdődik?
A tanórákon dől el minden
– Sajnos a szemlélet más. Azt tapasztalják az emberek, hogy a tanulás nem jó, nem élvezik az órákat, és ennek következtében úgy gondolják, hogy azok, akiknél ez működik, azok beleszakadnak, mert a tanulás az borzasztó. Mi meg azt gondoljuk, hogy igenis lehet élvezetesen, színvonalasan tartani az órákat, amivel megragadjuk a gyerekek figyelmét, ezáltal sokkal könnyebb megtanulni azt, ami másoknál csak vért izzadva működhet – mondta Gál Béla, aki kezdetben óraadó, majd 1982-től 2019-ig főállású biológia, kémia, biofizika és biokémia szakos tanára, 19 évig igazgatója volt a Radnótinak.
– Minden, amit abban a fogékony korban, 18 éves korig az ember magába szed, később óriási hasznot hoz és óriási alkalmazkodóképességet produkál. A fiataloknak még célszerű megmondani azt, hogy mi a jó irány, mi a helyes irány – foglalta össze tanári hitvallását.
Mennyi is az annyi? – várjuk a megfejtést
A Magyar Királyi Állami Főgimnázium életében 1906-ban jött az újabb mérföldkő: magyarból, latinból, mennyiségtanból és geometriából írásbeli, majd szóbeli érettségi vizsgát tettek a nyolcosztályos iskola diákjai. És mit kellett tudni akkoriban? Nézzük a geometriát: „Egy hegycsúcs elevatioszege egy 25 m. magas toronyról nézve 11° 32’ 20”, mig a torony tövéből 12° 40’ 30”. Mennyivel magasabb a hegy mint a torony, s mily messze van csúcsa a torony tövétől?” A helyes megfejtéseket szerkesztőségünkbe várjuk!
Az elmúlt 125 évben jócskán több mint tízezer diák mondhatta el magáról, hogy élete legfogékonyabb időszakában a Radnóti közösségéhez tartozott. Őrizve és gyarapítva azokat az eredményeket, amelyekkel a szegedi gimnázium évtizedek óta igen előkelő helyen szerepel az ország legjobb középiskoláit felsoroló rangsorokban.
– Zárszóként csak annyit: én áldom a sorsom, hogy ezt a pályát gyakorolhattam, büszke vagyok, hogy tagja – talán alakítója is – lehettem ennek a közösségnek, ahol kiváló kollégák mellett több ezer tanítványom kiteljesedéséhez járulhattam hozzá – zárta beszélgetésünket Kocsis Illés, a gimnázium egykori tanára.
Egy iskola, két névadó A szegedi állami főgimnázium 1922-től 1950-ig viselte Klauzál Gábor, a Batthyány-kormány földművelés-, ipar- és kereskedelemügyi miniszterének nevét. Klauzál a reformkor egyik kiemelkedő politikusa, Csongrád vármegye, majd Szeged országgyűlési képviselője és díszpolgára volt. A gimnázium névadója 1950-től Radnóti Miklós költő, író, műfordító, a modern magyar líra kiemelkedő alakja lett. |