2022.11.14. 18:10
A szabadság és felelősség ollójával is nevelhetünk
Szabályok, felelősség, szabadság és feladatok optimális arányáról beszélt lapunknak Novák Ferenc gyereknevelési tanácsadó. Részben a kiegyensúlyozott nevelésről tartott Vásárhelyen előadást.
Novák Ferenc a vásárhelyi Liszt-iskolában tartott előadást legutóbb. Fotó: Tábori Szilvia
– Szeressük a gyerekeinket, de ne kényeztessük el őket. Kapjon korához illő feladatokat már hatéves kora előtt – mondta lapunknak Novák Ferenc gyereknevelési tanácsadó, illetve kutató, aki a Domonkos Nővérek Liszt Ferenc Ének-zenei Iskolája meghívására tartott előadást szülőknek és pedagógusoknak. A Hogyan kerüljük el, hogy gyerekünk bajba kerüljön című előadás előtt általános tapasztalatait fogalmazta meg lapunknak.
Az élet társasjátéka
A szeretetteljes, de kényeztetés nélküli otthoni szocializáció mellett nem győzte hangsúlyozni a szabálykövetés fontosságát. Különösen, hogy mindez befolyásolja a gyerekek személyiségfejlődését, az öngondoskodás képességét, de a gesztusrendszer kialakulását is. A családok egy része nem mondja ki, illetve nem alakítja saját szabályait, csupán hibáztatásba torkollanak az élethelyzetek. Holott a szabályok tiszteletének elsajátítása mérföldkő. Meghatározhatja együttműködési képességünket a társadalom különböző szintjein. Pontosan úgy, mint egy társasjátékban: a szabályokat betartva mindenkinek megfelelő játszmát alakítunk ki.
Szabadjára eresztve
– Hiányolom azt, hogy a szülők már gyerekkorban továbbadják azt a szemléletet: mindannyian felelősek vagyunk az életünkért, a gyerekek is. Ehelyett a dolgok csupán történnek irányítatlanul. A gyerekek szélnek vannak eresztve, a generációk nem örökítik egymásnak a példaértékű nevelési módszereket – hangsúlyozta Novák Ferenc, aki a szülőknek segít pedagógiai módszereivel. Főként abban kell iránymutatás, miként neveljenek úgy, hogy gyerekük saját egyénisége kibontakozzon, ugyanakkor megkapja a szükséges értékeket, ne csak szabadjára eresztve létezzenek. – Mi alakítjuk a saját életünket, és mások életére is komoly befolyásunk lehet. Ennek felelőssége pedig vitathatatlan – osztotta meg, mit kellene megtanítani a gyerekeknek.
Mások fejével gondolkodni
– A gyerek életminősége azon múlhat, hogy milyen értékben és mértékben képesek adni és kapni. Segítséget nyújtani és elfogadni. Rossz irányt vehet az a nevelés, ahol bármely irányba eltolódnak az arányok – hangsúlyozta Novák Ferenc. Hozzátette, az önmegvalósítás fontos, de ne feledjük, az ember elsősorban közösségi lény. A jövőben profitálnak majd abból, ha megtanítjuk mások fejével gondolkodni őket. De ugyanilyen fontosak a rendszeres feladatok már hatéves kor alatt. Kell olyan tevékenység, amelyet elvégezve – valós teljesítményük nyomán – büszkék lehetnek magukra. Az ilyen gyerekekre nem jellemző a viselkedési probléma.
Szülői érzelmek
– Szabadságot és feladatot egyszerre kell adni a gyereknek. A szabadság–felelősség ollójának nevezem a módszert. Ha a felelős viselkedés, felelős gondolkodás kialakításával párhuzamosan alakítom a szabadság szintjét, kiegyensúlyozott lesz a nevelés. A szélsőségesen megengedő, illetve túlságosan szigorú, a kötelesség felé hajló szülői pedagógia ugyanúgy tévútra vihet – mondta. Hangsúlyozta, a gyerek a helyes arányok megtartásával jó teljesítményre képes, ellenkező esetben sokat ronthatunk a helyzetén. Novák Ferenc mindezeken túl még egy fontos dolgot megemlített: a saját érzelmeiket kezelni tudó szülők lehetnek igazán sikeresek a gyereknevelésben.