2022.10.05. 19:53
A diákok lelkét a tanárok is gondozzák
A Lelki egészség az iskolában című szerda délutáni tanácskozás vásárhelyi és kárpát-medencei előadói az iskola és a pedagógusok szerepét járták körbe a diákok lelki egészségének elősegítésében.
A lelki egészség kérdése alapvetően nem problémaközpontú megközelítést igényel. A pedagógusok legérvényesebben megfogalmazható alapfeladata a tanulók személyiségfejlődésének támogatása. Ebbe természetesen beleértendő az ismeretszerzés, az önismeret mélyítése, vagy hogy a tanulók iskolai környezetben találkozhatnak olyan magatartási mintákkal, amelyekkel fejlődik problémamegoldó képességük, gazdagodik érzelmi, etikai érzékük
– hangsúlyozta Grezsa Ferenc pszichiáter, címzetes egyetemi tanár, a szerda délután a hódmezővásárhelyi Református Ótemplomban tartott Lelki egészség az iskolában pedagógiai mentálhigiénés konferencia szervezője.
A szakember az esemény kezdete előtt lapunknak fontosnak tartotta hangsúlyozni: az olykor megjelenő speciális szituációkban különösen hangsúlyos a pedagógusok szerepe. Korai problémahelyzetekben, a szeretetteljes meghallgatás, az együttérzés hallatlan sokat segít.
A pedagógus tehát egy lelki elsősegélynyújtó, aki ha a tanulási, viselkedési zavarok első jeleire, már a kezdeti fázisban megfelelően reagál, a probléma valószínűleg nem súlyosbodik, nem vezet komoly magatartási zavarhoz, devianciához
– mondta Grezsa Ferenc. A szakember hozzátette azt is: az iskolai mentálhigiéné, a tanár és diák kapcsolatban olyan alapértékekről fontos beszélni, mint az oktató kellő empátiája, a meglehetősen tág toleranciaszintje, vagy a különösen fontos hitelessége.
A Lelki egészség az iskolában című szerda délutáni tanácskozás vásárhelyi és kárpát-medencei előadói az iskola és a pedagógusok szerepét járták körbe a diákok lelki egészségének elősegítésében, illetve lelki betegségeik megelőzésében, bemutatva a helyi példákat és jó gyakorlatokat is. Olyan témákat érintettek, mint a pedagógussá válás, az iskolai mentálhigiénés foglalkozások, lovasterápia, vagy a népi kultúra oktatásának szerepe a személyiségfejlődésben. Szó volt továbbá az élettörténetek mentálhigiénés szemléletű követéséről, illetve pályakezdő tanárok mentorálásáról is. A beszámolók elérhető a Hódmezővásárhely-Ótemplomi Református Egyházközség videómegosztó csatornáján.