2022.09.27. 19:29
Az értékelés nem játék – vagy mégis?
Új játékos értékelési rendszerrel kísérleteznek a Kiss Bálint Református Általános Iskolában. Az ötödik évfolyamon a matematika- és magyarórákon a diákok plusz pontokat szerezhetnek, amiből aztán a gyerekek a saját kis virtuális házaikat szépítgethetik, de akár egy rosszabbul sikerült jegyet is „fényesebbre” javíthatnak a pontjaik segítségével.
Az ötödikesek már szorgalmasan gyűjtik a pluszpontokat. Fotó: Majzik Attila
Egy kis kreativitásért nem megy a szomszédba a szentesi református iskola vezetése. Az intézményben több olyan gyerekbarát újítás is működik, amik motiválják a diákokat a tudásmegszerzésre, ugyanakkor a gyerekek igazságérzetének is jót tesznek.
Mindenkinek lehet rossz napja
A játékos értékelés már működik az iskolánkban, mostanra egyre több osztályban vezetik be a pedagógusok. De más újítást is használunk, mint például a passzolás lehetősége: a tanulóink tanévente egyszer, három tantárgyból egy-egy jegyüket töröltethetik a témazárók kivételével, ezt a pedagógiai programunkban is rögzítettük. Ennek inkább gesztusértéke van, mert egy jegy nem számít igazán. De mindenkinek lehet rossz napja, azért miért büntessük meg a gyereket?
– vetette fel Karikó-Tóth Tibor, az iskola igazgatója.
Nem mindig elég öt jegy
A játékos értékeléssel kapcsolatban az intézmény vezetője elmondta, ezzel a módszerrel jobban lehet differenciálni.
Az öt jegy nem mindig elég, pici a mozgástér, az átlagban a 3,51 és a 4,49 is négyes
– jegyezte meg az igazgató.
A programjuk lényegét vázolva elmondta, az előre megbeszélt szabályok alapján pontokat szerezhetnek a tanulók. Pluszpont jár a diáknak például a szorgalmi feladatok elvégzéséért, kiemelkedő órai munkáért, jó versenyeredményért, de azzal is „jó pontot” lehet szerezni, ha a diákok segítenek egymásnak.
A tanár egy online felületen rögzíti naprakészen a pontokat, amikkel pedig a tanuló önállóan gazdálkodhat: jelvényeket és dekorációs elemeket vásárolhat, amivel a saját házát építheti és csinosíthatja. A jelvényekkel akár a kapott érdemjegyén is tud javítani, ha például csak néhány pont hiányzik egy jobb jegyhez egy dolgozatban.
Jó motivációs eszköz
A játékos értékelés az alsós osztályok többségében jelen van valamilyen szinten, de egyre több felsős osztályban is használják. Nem szeretnénk kötelezővé tenni, meghagyjuk a pedagógus saját szabadságát, hogy él-e ezzel a lehetőséggel
– számolt be Karikó-Tóth Tibor.
A játékban résztvevő osztályok diákjai maguk is folyamatosan figyelemmel kísérhetik, eddig hogyan teljesítettek, mit vásároltak, mennyi felhasználható pontjuk van és hogy szerepelnek a csoportjában.
Úgy gondolom, az iskolának ebbe az irányba kell elmozdulnia: azon túl, hogy ismereteket adunk át a gyerekeknek, érezzék jól magukat egy iskolai órán. Ezzel a játékos értékelési rendszerrel nő a diákok igazságérzete, és mivel partnerként benne vannak ennek az egésznek a kialakításában, ezért komolyabban is veszik, nő a motivációjuk a tanulás és a tudás megszerzése iránt
– összegzett a Kiss Bálint iskola igazgatója.