2021.11.19. 17:00
Sokaknak gond a jobbkéz-szabály
A vásárhelyi új-kishomoki harmincas övezetben a sebességkorlát és a jobbkéz-szabály szinte állandó vitát generál. A helyi gépjárművezető-oktató szerint a helyzet magyarázata összetett, a megoldás viszont kézenfekvő.
A vásárhelyi harmincas övezet jobbkéz-szabálya sokaknak okoz gondot. Fotó: Tábori Szilvia
Fotó: Tábori Szilvia
A hajdan kiskertes hódmezővásárhelyi városrészben, az új-kishomoki harmincas zónában szinte állandó téma a jobbkéz-szabály, a sebességkorlát és természetesen mindazok, akiknek az előírások betartása nehézséget okoz. Van olyan, aki saját költségén gyártatott figyelemfelhívó táblákat szerelt fel kerítésére az egyik legforgalmasabb, bejövő útszakasznál.
Mások a közösségi oldalon működő helyi csoportban próbálnak igazságot tenni, több-kevesebb sikerrel. Van, aki szerint egyszerű a magyarázat, minden sofőr köteles ismerni és betartani a KRESZ szabályait, nem olyan bonyolult ez a helyzet.
Némileg erre rímel Ágoston Péter gépjárművezető-oktató álláspontja is. Szerinte nem feltétlenül igaz az, hogy a gyakorlatlan sofőrök vétenek a megszokottól eltérő forgalmi környezetben.
A rutinosabbak olykor könnyebben átsiklanak például egy harmincas zóna szabályai felett.
Ugyanakkor mindenkitől elvárható, hogy az érvényes előírások szerint közlekedjen. A sofőr felelőssége, hogy ha nincs elsőbbségadásra vonatkozó tábla előtte, akkor is ellenőrizze a keresztezett út jelzéseit. Tapasztalata szerint sokan nem ismerik elég alaposan a KRESZ-t, ezért nem tudják, éppen mit is kellene betartani.
Vásárhelyen ráadásul hosszú ideig nem volt harmincas övezet, sokak napi rutinjából hiányzik az egyenrangú útkereszteződéseknél alkalmazott előírás.
Az oktató szerint számtalan okkal magyarázható az új-kishomoki helyzet.
A harmincas zónákat a forgalom lassítása miatt alakítják ki, az autósok egy része túllépi a megengedett sebességet, így a jobbkéz-szabályra eleve nehezebben figyelnek.
Fontos lenne tudni, hogy a harmincas övezetet jelző tábla egészen a feloldótábláig érvényes. Új-Kishomokon a keskeny utak és a beláthatatlan kanyarok indokolják a sebességkorlátozást, de Ágoston Péter tapasztalata szerint az egyenrangú útkereszteződésekre vonatkozó közlekedési szabályok nincsenek a köztudatban. Új-kishomoki lakosként azt látja, az itt élők többsége figyelmes, a városrészen áthaladó autósok viszont már kevésbé ügyelnek a helyi közlekedési sajátosságokra.
Van olyan, aki saját költségén gyártatott figyelemfelhívó táblákat szerelt fel kerítésére az egyik legforgalmasabb, bejövő útszakasznál.