2020.12.02. 08:37
Tárlat a civilizáció kövületeiből
A technológiai fejlődés, a tudomány és a művészet találkozási pontjait erősítik Haber Szilvia épületek ihlette digitális kövületei. A vásárhelyi kerámiaszimpóziumra a korábbi kísérleteiben lépett előre.
20201012 Hódmezővásárhely Haber Szilvia (képen) digitális kövületei - alkotások, Vásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központban. Fotó: Tábori Szilvia (TSz) Délmagyarország
Fotó: Tábori Szilvia
Emeletes ház, kupola, csigalépcső, világítótorony vagy éppen magasfeszültségű vezeték fémoszlopa ihlette Haber Szilviát a digitális lenyomatok alkotásakor a 23. Vásárhelyi Kerámia Szimpóziumra készülve. Témájához ismét innovatív technológiát választott a Ferenczy-díjas keramikusművész, aki korábbi betonkísérleteihez szintén 3D-s nyomtatóval állította elő alkotásai alapjait, öntőformáit.
Ezt a formavilágot vitte tovább a kerámiaszimpóziumon a geometrikus formák elkötelezettjeként. A technológiai újítások ugyan megkönnyítik munkáját, nem ez határozza meg művészetét. – Mindig megtaláltam a lehetőségét, hogy manuálisan elkészítsem a geometrikus zsaluformákat. Ez nem csupán szabályos, egyenes vonalakat jelent, a hajlított és tördelt elemekre ugyanúgy lehetőséget ad. Annyi a különbség, hogy a korábban kézzel, fóliából készített alapokat különleges technológiával gazdagíthatom – mondta kérdésünkre Haber Szilvia, akinek munkái a vásárhelyi Nemzetközi Kerámiaközpont termében láthatók.
A legújabb munkáit digitális kövületeknek, fosszíliáknak nevezte a keramikusművész. – Mindez világunk lenyomata; az épített környezet megannyi szimmetrikus formáját, terét, épületét próbálom megidézni – tette hozzá.
Ráadásul kicsit utópisztikusan, ahogy a formákon elhelyezett fotórészleteken szinte a semmibe tartanak az épületek. Alkotásai azt az érzetet keltik, mintha épületek megmaradt darabjai, civilizációnk szimbólumai lennének. Egy, a közelmúltban három évre elnyert ösztöndíjprogramban hasonló témán dolgozhat: digitális lenyomatokban mintáz meg jelentős létesítményeket, de nemcsak kiragadott részleteket, hanem az egész épület esszenciáját.