2020.04.25. 20:26
Minden gyermek csiszolatlan gyémánt
MOL Mester-M Díjat kapott Nagy László szegedi rajztanár, akiért rajonganak tanítványai. Nagy László a tanári pályát kincskeresésnek tartja, a pedagógust gyémántcsiszoló mesterhez hasonlítja.
Szeged 2020.04.21. Mester-M Díjat kapott Nagy László szegedi pedagógus Képen: Fotó:Török János
Fotó: Török János
– Nincsen tehetségtelen gyermek, valamiben minden diák ügyes. Akinek esetleg a kézügyessége nem a legtökéletesebb, abban biztosan ott rejlik más képesség, készség, amellyel érvényesülni tud. A kimondott szónak ereje van, lehet vele egy egész életre építeni, de rombolni is. Igyekszem mindig buzdítani vele diákjaimat – mondta Nagy László, aki a díjat megtisztelésnek tekinti.
A MOL Mester-M Díj azoknak az áldozatkész tanároknak, edzőknek a munkáját ismeri el, akik ösztönzik a tehetséges gyerekeket a sport, a művészet és a tudomány területén, ezzel együtt emberileg is tanítványaik példaképei. Idén tíz tanár és edző kapta meg az elismerést, köztük Nagy László, a szegedi Tömörkény-gimnázium tanára.
Egy színes egyéniség
Nagy László művészettörténetet, vizuális kultúrát és médiaismeretet tanít immár 17 éve. A szegedi pedagógus édesanyja ösztönzésére döntött a tanári pálya mellett. A pedagógushivatás mikéntjébe a tanítási gyakorlata során kóstolt bele, akkor tapasztalta meg először a szakma szépségeit: a gyerekek őszinte szeretetét és a csillogó szempárok ösztönző erejét.
– A gyerekek szeretik, hogy őszinte vagyok. Minden órámon próbálom magamból kihozni a tőlem telhető legtöbbet. Interaktív órákat tartok, a multimédiás eszközök bevonásával. A Web 2.0 generáció növendékeivel igyekszem megtalálni a megfelelő hangot – amit a felgyorsult világunkban nem is olyan egyszerű –, keresem az igényeiket – mondta a munkamódszeréről.
Tanítványaival több mint száz országos versenyeredménnyel büszkélkedhet, hátrányos helyzetű diákok koordinátora, egyetemi hallgatók szakvezetője, tehetségápoló nyári szakköröket vezet, 3D animációs és fotós-videós szakkört szervez, összefogja az iskolaújság és az iskolarádió szerkesztését, és kiváló rajz- , művészettörténet- és médiaismeret-órákat tart a Tömörkényben.
Minden gyermek igazi drágakő
– A pedagógusi pálya kincskeresés. A gyermek olyan, mint a csiszolatlan drágakő. A pedagógus a gyémántcsiszoló mester. Alakítanunk, forgatnunk kell a kezünkbe került gyémántot, ahhoz, hogy a legszebb fényében ragyoghasson – fogalmazott.
Egyedi és megismételhetetlen
Az ambiciózus tanár úgy véli, a gyerekek egyszeriek, egyediek és megismételhetetlenek, a maga nemében mindegyiküket kincsnek kell tekintenünk. Akad, akiben könnyebb felfedezni a veleszületett tehetséget, van, akivel kapcsolatban hosszabb idő szükséges, a tehetség azonban utat tör magának. A kincskeresés folyamatában azonban elengedhetetlen a bizalom.
– Ha a diák érzi, hogy számíthat rám, hamarabb megmutatja a benne rejlő képességeket. Van, hogy önmaga sem hiszi, hogy valamiben lehet kiemelkedőbb a társainál, ekkor jön segítségül a tehetséggondozás, a szunnyadó parázs felizzítása. Óráim fontos fűszere a humor. Vallom, hogy aki másokat felderít, maga is felderül – tette hozzá.
Nagy László szeret festeni és grafikákat készíteni, de sok egyéb teendője mellett az alkotásra mostanában nem jut ideje. A jövőben pedagógusi feladatai mellett szeretne saját alkotói tevékenységére is több időt szánni.