2020.01.13. 17:18
Vásárhelyi fiatalok a Budapest–Bamako ralin
Hat hódmezővásárhelyi fiatal is rajtol január 31-én Budapesten a 8235 kilométeres Budapest–Bamako ralin. Egy Mitsubishi L300-as mikrobusszal vágnak neki a nem mindennapi túrának. Az autójuk, az „Öreglány” jóval idősebb, mint a fiúk.
A vásárhelyi fiatalok két éve határozták el, hogy elindulnak a ralin. FOTÓ: A CSAPATTÓL KAPOTT FELVÉTEL
Fotó: Menesi
– Mind a hatan vásárhelyiek vagyunk, 21-22 évesek. Gyerekkorunk óta ápoljuk a barátságunkat. Két éve egy esti iszogatás alkalmával találtuk ki, hogy elindulunk a Budapest–Bamako ralin. Ezt másnap józanul is átgondoltuk, és megerősítettük az elhatározásunkat – mesélte a csapat egyik tagja, Süli Márk. A hatosfogat többi tagja: Ménesi Ákos, Vitális Csanád, Nagy Richárd, Gémes Zsolt és Varga Gábor.
Felkészítették a nagy útra a 27 éves autót
– Ezt a versenyt kétévente rendezik meg. Pont akkor zajlott az előző rali, amikor meghoztuk a döntést. Azonnal beneveztünk, mert úgy még olcsóbb volt. Egy évre rá vettük meg az autót, egy Mitsubishi L300-as mikrobusz-terepjárót, ami 27 éves, vagyis ő a legöregebb versenyző közöttünk. Azóta felkészítettük a nagy útra. Először a rozsdásodást szüntettük meg, hogy a homok ne törjön majd be a kocsiba. A futóművet meg kellett erősíteni, hogy magasabb legyen a hasmagassága és jól bírja a nagyjából 3 tonnás terhelést. A hűtési rendszerbe is be kellett pluszelemeket építeni, hogy ne melegedjen túl. A levegőszűrőt kivezettük, homokszűrővel láttuk el. A komplett elektronikát is fel kellett újítani, pluszdolgokkal ellátni, hogy elősegítse a kommunikációnkat.
Süli Márk elmondta, mindent saját kezűleg végeztek. Egyikük autószerelő, és a többiek is nagyon szeretik a kocsikat. Különösen az utóbbi három hónapban bütyköltek sokat az autón. Az is jó buli volt. Már csak apróságok maradtak. Most már csak belül szépítgetik az Öreglányt, és felteszik a támogatók matricáját is.
8235 kilométer, 17 nap
– Sajnos nem túl sok szponzort sikerült szereznünk. Így javarészt saját magunk fizetjük a költségeket, fejenként 1,2-1,3 millió forintot.
A Budapest–Bamako rali Budapestről rajtol január 31-én. A 8235 kilométeres távot elvileg 17 nap alatt teszik meg a versenyzők.
– Végigmegyünk Európán. Ez egy unalmas 3000 kilométer lesz az autópályán, 80-90 kilométer/órás sebességgel, hogy kíméljük az autót. A Gibraltári-szorosnál kompolunk át Afrikába. Marokkóból Mauritániába, Szenegálba, Guineába megyünk, majd Sierra Leonéban ér véget a verseny. Utóbbi még most sem túl nyugalmas hely. A polgárháború nemrég ért véget, és az ebolajárvány után is most ébredezik az ország. Lesznek olyan szakaszok, ahol kapunk katonai kíséretet. Az alvóhelyeket is katonák őrzik majd. Napközben viszont mindenki magára lesz utalva.
A hazaút mikéntje még kérdéses
Süli Márk elmondta, elvileg február 17-én érnek célba. 18–19-e körül szeretnének hazaindulni. Hogy hogyan, az még kérdéses. Lehet, hogy eladják a kocsit, vagy odaajándékozzák egy iskolának, kórháznak. Még az is lehet, hogy nem repülővel jönnek, hanem hazagurulnak, mert nagyon a szívükhöz nőtt az Öreglány, sokat dolgoztak rajta. Utóbbi attól is függ, hogy hogy sikerül vízumot szerezniük.