2020.01.20. 10:16
Megkezdődhet a héten a Szőke Tisza kiemelése a tápéi kikötőben
Megérkeztek azok az egyedileg gyártott ballonok a tápéi kikötőbe, amik segítségével a partra vontatják majd a lapátkerekes gőzöst. A romjaiban is impozáns látványt nyújtó hajót két csörlő segítségével húzzák ki a rámpára. A mentőakció leglátványosabb szakasza ezen a héten kezdődik.
Szeged kikõtõ Szõke Tisza hajó kiemelése 2020.01.18. Képen: Fotó: Török János
Fotó: Torok Janos
Mint egy hatalmas hurka, úgy néz ki az a ballon, amit a Szőke Tisza kiemeléséhez gyártottak. Tíz méter hosszú, felfújt állapotban nagyjából másfél méter az átmérője. Tizenöt darabot rendeltek belőle, az egyiket a helyszínen is tesztelték. A tervek szerint ezeken az egyenként 80 tonnás teherbírású gumitömlőkön fog a partra gördülni a muzeális gőzhajó.
Ellensúly
– A legnagyobb fejtörést az okozza, hogy miként változik majd a hajótest dőlésszöge a vontatás során. A faránál fogva húzzuk majd a rámpára. A hajótest jobbra dől, körülbelül 130 centiméterrel van magasabban a bal oldala. Lehet, hogy a vontatás közben le kell állnunk és kompenzálnunk kell a dőlést ahhoz, hogy folytathassuk a munkát. Erre többféle megoldással készülünk, és az adott helyzetben fogjuk eldönteni, melyik módszert vagy mely módszerek kombinációját választjuk – közölte Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője. Őket bízta mag a Hajózásért Alapítvány a legnagyobb magyar folyami gőzös megmentésével.
Célegyenesben a Szőke Tisza mentőakciója (Fotó: Török János)
Több forgatókönyvvel készülnek
Nincs más megoldás, az esetlegesen felmerülő műszaki problémákat a helyszínen kell megoldani. A Szőke Tisza romjaiban is túlságosan nagy ahhoz, hogy elvontathassák a kikötőből a közelben található hajójavító sójához. Ehhez sokkal magasabb vízállás kellene, de olyankor a folyó sodrása is felerősödik, és nagy felelőtlenség lenne kockáztatni, hogy a Tisza főágában történjen valami váratlan a gőzössel.
Sok száz tonna feszül egymásnak
– Elkészült az a göröglyuk, amihez a csörlőket horgonyoztuk ki. Két csigasort építettünk ki, ezek egyenként 200 tonnát tudnak megmozdítani. A csörlőket elektromos motor hajtja majd. Azzal számolunk, hogy a hajótest körülbelül 300 tonna, így a két csigasor elegendő húzóerőt képvisel, mivel nem kiemelni, hanem csak mozgatni akarjuk a gőzöst. Az álló és a mozgó csigák között 72 méter lesz a távolság. Ha ezt megtette a hajótest, akkor le kell állnunk, a csigákat pedig újra szét kell húznunk – folytatta Heizler.
Legalább két nap lesz
A szakemberek azzal számolnak, hogy még a héten megkezdődhet a mentőakció legnehezebb, ugyanakkor leglátványosabb szakasza, a lapátkerekes gőzös kiemelése. A munkálatokhoz gyártott acélsodronyokat a hajótestben rögzítik, mert csak ott találtak olyan szilárd pontot, ami lehetővé teszi a vontatást. A művelet során a végső rögzítési pontig több mint 200 méter távolságot és 8 méter szintkülönbséget kell leküzdeni, amelynek során a lapátkerekes gőzös a rámpán a ballonokon gördül. A Szőke Tisza kiemelése napokig tart majd, mert a szakemberek nem akarnak semmit sem kockáztatni.