2024.07.27. 07:00
Rekordévre számítanak a szálláshelyek – az első félév a többségnek vendégszám növekedést hozott
A statisztikák szerint tavalyi rekordévnél is jobban teljesítettek az első félévben a szálláshelyek, főleg a vidékiek tudtak erősödni. Az általunk megkérdezett szállodák és hotelek többségének hasonlóak a tapasztalataik, de olyanok is sokan vannak, akiknek ez az év visszaesést hozott.
A Novotel Szegedben nagy hangsúlyt fektetnek az éttermi szolgáltatásokra, hogy ne csak a szállóvendégeket, a helyieket is ki tudják szolgálni. Fotó: Török János
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint január és június között 7,5 millió vendég 17,8 millió vendégéjszakát töltött a hazai szálláshelyeken, ami 7,6 százalékkal szárnyalta túl a tavalyi rekordév első félévi értékét. A vendégéjszakák közel kétharmada vidéken keletkezett. A fővároson túli szálláshelyek 10,7 milliós szálláshelyi forgalma az első félévben közel 4 százalékkal múlta felül a 2023. évit, az erősödéshez a külföldi vendégéjszakák 7,2 százalékos emelkedése is hozzájárult. Bár Szeged és környéke nem tartozik a legnépszerűbb turisztikai célpontok közé – a TOP 5-ben Hévíz, Hajdúszoboszló, Bük, Siófok és Zalakaros szerepel – vármegyénkben is érzékelhető volt a forgalomnövekedés.
A szegedi nagy szállodákban is több most a vendég
– A tavalyi év valóban rekord volt bevételben és nyereségben egyaránt, az első félévben pedig az előző év azonos időszakához képest jobban teljesítettünk. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy az elvárásokat alulmúltuk: arra számítottunk, nagyobb ugrás lesz idén – mondta el lapunknak Szél Friderika, a Novotel Szeged igazgatóhelyettese.
Az arányokkal kapcsolatban megjegyezte, a belföldi vendégek aránya kissé csökkent, a külföldieké pedig nőtt. – Ennek okait még keressük, valószínűleg a magyarok vásárlóerejének csökkenését mutatja ez a trend. A külföldiek esetében a Novotel brand előny, hiszen az világszerte ismerik és szívesen választják – tette hozzá.
Hasonlók a tapasztalatok az Art Hotelben is. Tar Zsuzsanna igazgató úgy fogalmazott, az első hat hónapban mérsékelt bevételnövekedést látnak.
– Az árainkban átlagosan 4 százalék alatti emelést tudtunk végrehajtani, vagyis a piac nem igazán mozdult. A foglaltság pedig nagyjából a tavalyi évnek megfelelő – tette hozzá.
Sok szálláshelynek rosszabbul megy, mint egy éve
Mindkét nagy szegedi szálloda egyébként a vendéglátásban látja a potenciálnövekedés forrását. Az Art Hotelben ennek bevétele már most is nőtt a szegedi sportrendezvényeknek köszönhetően, a Novotelben pedig kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek az étterem, bár és terasszolgáltatásra, hogy ne csak a szállóvendégeket, hanem a szegedieket is vendégül tudják látni.
Nem mindenkinek vannak egyébként hasonlóan pozitív tapasztalatai. Illés-Németh István, az Illés Hotel tulajdonosa azt mondta, lényegesen gyengébb volt ez a félév, mint az egy évvel ezelőtti, és ezt hallja sok más kollégától is országszerte.
– A kiemelt események hétvégéi természetesen most is telt házasak, viszont amikor alacsony a foglaltságunk, le kell vinnünk az árakat annak érdekében, hogy legyen vendég. A személyzet bére és a rezsi ugyanis nem lesz kevesebb attól, hogy kisebb a forgalom, vagyis jobban megéri az olcsóbb teltház, még úgy is, hogy a bevételünk a napi árazással csökken. Ez viszont azt eredményezi, hogy már most látszik: nem fogjuk tudni elérni a tavalyi eredményeket – jelentette ki.
Mórahalom és Makó sem panaszkodhat
Megkérdeztük azt is, mi a helyzet Szegeden kívül. Mórahalom turizmusával kapcsolatosan Balogh-Stampf Mariann, a Móra-Tourist Nonprofit Kft. ügyvezetője elmondta, az első félév és a jelenlegi forgalom adatai megfelelnek a várakozásaiknak.
– Annyival árnyalnám, hogy nálunk nyáron a belföldi vendégek száma magasabb, ilyenkor a magán- és közösségi szálláshelyeken erősebb a forgalom. Az év többi időszakáról elmondható, hogy a külföldi vendégek növekedésének, valamint a gyógyfürdőnek és a magas minőségű hoteleknek köszönhetően lényegesen kisebb a szezonális ingadozás – tette hozzá.
Makó 110 férőhelyes, 4 csillagos szállodájának, a Gloriusnak az igazgatója arról számolt be a Délmagyarországnak, hogy a tavalyi kihasználtságnál az idei 7-8 százalékkal magasabb a fő szezon első hónapjában – mindezt úgy, hogy a szoba-átlagárak mintegy 25 százalékkal magasabbak.
– Úgy gondolom, augusztusban akár 90 százalék felett is lehet a kihasználtság – tette hozzá Csábi Mihály. Tavaly ugyanebben az időszakban 88 százalékot értek el.
Csábi egy érdekes idei trendfordulóról is beszámolt. Mint mondta, eddig leginkább az volt a jellemző, hogy a péntek-szombat volt a népszerűbb, most viszont a hétfő-kedd teljesített jobban.
– A téli időszakban még mindig az a tipikus, hogy két éjszakára jön a vendég, most viszont egyre gyakoribb, hogy 4-5, akár 6 éjszakát is kérnek.
A Hagymatikummal egy időben, 2012-ben megnyílt Ludo apartman tulajdonosa, Nagy Gábor érdeklődésünkre azt mondta, úgy tűnik, mostanra visszatértek azok a látogatottsági számok, amik a járvány, a gazdasági válság és a háború előtti utolsó évet, 2019-et jellemezték. Náluk 23 férőhely, 8 apartman áll a vendégek rendelkezésére. Jövőre bővítést terveznek.
– Mindig van vendég, de 100 százalékos kihasználtsággal csak heti két napon működünk. Az éves átlag 70 százalék – tájékoztatott.