Helyi életstílus

2021.11.16. 20:02

Nem száraz a megyei november

Olvasóinknak több mint 33 százaléka mindig mértékletesen iszik, 25,9 százaléka viszont nem csatlakozik a száraz november akcióhoz. A fiatalok körében is gyakori a rendszeres italozás, program indult ennek megfékezésére.

Kiss Anna

Sokan nem tartják be a száraz novembert, inkább megkóstolják az új borokat. Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

A 14 és 18 év közötti középiskolás korú fiatalok 80 százaléka 15 évesen vagy annál korábban ivott először, minden harmadik pedig rendszeresen fogyaszt alkoholt – ez derült ki a Smashed program kapcsán készült felmérésből. Jól látszik, Magyarországon rendkívül rossz a helyzet a fiatalkorúak alkoholfogyasztása terén, éppen ezért indította el 2019-ben a Smashed, vagyis Szétcsúszva nevű programot a Diageo alkoholos italgyártó és forgalmazó vállalat a Momentán Társulattal együttműködve.

A lapunkhoz eljuttatott közleményükből kiderült, az általános és középiskolásoknak szóló program egy interaktív online edukációs platformként folytatódik a smashedonline.hu oldalon. Az érdeklődők 3 fiatal történetén keresztül követhetik végig az alkoholfogyasztás veszélyeit, és láthatják azt, hogy miért fontos a felelős magatartás.

Évente 12 litert iszunk

De nem csak a fiatalok körében jellemző a rendszeres italozás, a Központi Statisztikai Hivatal felmérése szerint az egy főre jutó alkoholfogyasztás tiszta alkoholban Magyarországon évente 12 liter.

A KSH 5 évente végzett felmérésének 2019-es adatai szerint a férfiak 9,3, míg a nők 1,5 százaléka nagyivónak számít, vagyis a kérdezést megelőző hé­­ten a nők több mint 7, a fér­fiak pedig több mint 14 egységnyi alkoholt fogyasztottak.

Egy alkoholegység egy korsó sörnek, 2 deci bornak vagy fél deci röviditalnak felel meg.

Sokan nem tartják be a száraz novembert, inkább megkóstolják az új borokat.
Fotó: Karnok Csaba

Olvasóink mértékletesek

Éppen ezért hirdeti meg 2016 óta minden évben a száraz novembert, vagyis az alkoholmentes hónapot a Kék Pont Alapítvány a brit Sober October kampány mintájára. Arra buzdítanak, hogy ebben a hónapban egyál­talán ne fogyasszunk alkoholt, valamint felmérjük, hogy mennyire vált napi rutinunk részévé az alkoholfogyasztás.

Emellett a 30 napos abszti­nencia két szempontból is nö­­veli a járvánnyal való megküzdés sikerességét. Egyrészt fizikálisan, mert a száraz no­vemberezők nem járnak kocsmába vagy szórakozóhelyre inni, másrészt pedig mentálisan, mert a kihívásban való aktív részvétel hatására az egyéni felelősségérzet és az ön­­gondoskodás is nő.

Az elmúlt napokban olvasóinkat is megkérdeztük arról, hogy csatlakoznak-e az akcióhoz. A válaszadók 33,3 százaléka nemcsak novemberben, hanem mindig mértékletesen iszik. 25,9 százalékuk egyáltalán nem iszik ilyenkor, és ugyanennyien válaszolták azt, hogy nem csatlakoznak, 14,8 százalékuk pedig úgy döntött, hogy bár nem szünetelteti az alkoholfogyasztást, de mérsék­­li azt.

Változó tapasztalatok

Több vendéglátóegység vezetőjét is megkérdeztünk a novemberi tapasztalatokról. Bánfi László, a Propeller Bisztró üz­­letvezetője elmondta, jelenleg nem lehet megítélni azt, hogy kevesebbet isznak-e az emberek novemberben, hiszen a járványhelyzet miatt visszaesett a vendégek száma, ételt is sokan inkább házhoz rendelnek tőlük. Hozzátette, 2 évvel ezelőtt viszont érezhető volt, hogy többen betartják a száraz novembert.

Jakab Gusztáv, a Garden Bistro üzemeltetője arról számolt be, hogy náluk nem érződik a száraz november hatása, sokan látogatnak el hozzájuk és kóstolják meg az új borokat, ahogyan az szokás Márton napjakor. Hozzátette, a legtöbben attól tartanak, hogy a járvány miatt ismét lezárások lesznek, ezért kihasználják a lehetőséget, és étterembe mennek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában