2024.07.06. 10:59
Budapest Airport: a késések az egész európai légteret érintik (videó) – frissült
Az egész európai légteret érintik a késések, nemcsak Budapestet – mondta a Budapest Airport kommunikációs és kormányzati kapcsolatok vezérigazgató-helyettese szombaton az M1 aktuális csatornán. A reptéren tapasztalható tűrhetetlen állapotok miatt a kormány azonnali, gyors, hatékony lépéseket vár – közölte Vitályos Eszter a kormányszóvivő szombaton a Facebook-oldalán.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2-es terminálja 2024. június 6-án
Forrás: MTI
Fotó: Koszticsák Szilárd
Valentínyi Katalin közlése szerint a késések első oka, hogy az európai légtér nagyon zsúfolt, például a nyári időszak, a turistaszezon, valamint a sportesemények, a labdarúgó Európa-bajnokság és a hamarosan kezdődő párizsi olimpia miatt.
Ugyanakkor a szomszédban zajló háború is hatással van az európai légtérhelyzetre, hiszen Ukrajna és Oroszország fölött nem lehet átrepülni, tehát a gépek kitérő útvonalon közlekednek, és ez a magyar légteret érinti elsősorban
- jelezte.
Utolsóként az időjárási körülményeket említette, kiemelve, hogy zivatarláncok esetén a földi kiszolgálás a repülőtéren lelassulhat, másrészt pedig nagyon rossz idő esetén nem biztos, hogy a gépek fel tudnak szállni.
Valentínyi Katalin elmondta azt is, hogy a reptéren "segítőpontokat" alakítottak ki az A és a B terminálon a beszálló kapuknál, ahol minden információ elérhető, továbbá a repülőtéri üléseken kívül ülő-fekvő foteleket helyeztek ott ki, és olyan "totemeket", ahol a telefonokat tölteni lehet. A családosoknak bébiételt, pelenkát, törlőkendőt biztosítanak, vizet, illetve szendvicset osztanak, hogyha erre szükség van - mondta.
Arra a kérdésre, hogy mit tanácsol az utasoknak, azt válaszolta,
ez a helyzet szeptember végéig valószínűleg el fog húzódni, tehát fel kell készülni arra, hogy az idei nyár késésekkel terhelt lesz az európai reptereken.
Fontosnak nevezte, hogy az utasok rugalmasan foglalható jegyeket vásároljanak, és átszállásnál kalkulálják be az esetleges késést a következő gép indulásába.
"Nagyon fontos, hogy az utasok készüljenek fel esetlegesen arra, hogy több órát a terminálon kell tölteniük, tehát ha egészségügyi berendezésekre vagy gyógyszerekre van szükségük, azokat a kézipoggyászba érdemes csomagolni"
- fogalmazott a vezérigazgató-helyettes.
Elmondta azt is, hogy érdemes a reggeli, délelőtti járatokkal utazni, hiszen ekkor egy adott repülőgép, amely több fordulót teljesít, még nem halmoz fel késéseket, míg az esti járatoknál már jellemzően "begyűrűznek a késések".
Vitályos Eszter: tűrhetetlen állapotok a reptéren, azonnali, gyors, hatékony lépéseket vár a kormányTűrhetetlen állapotok a reptéren, azonnali, gyors, hatékony lépéseket vár a kormány – közölte a kormányszóvivő szombaton a Facebook-oldalán. Vitályos Eszter a bejegyzésében azt írta, hogy az elmúlt hetekben sok járatkéséssel és -törléssel kellett számolniuk a légiutasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. „A 21. században megengedhetetlen, hogy a magyar családok és az idelátogató turisták hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást. Ami most a Liszt Ferenc repülőtéren történik, az még az állami tulajdonszerzés előtti időszak következménye. Amint megtörténik a reptér tényleges, fizikai átvétele, a helyzet javulni fog” – fogalmazott a szóvivő. A kormányszóvivő kitért arra, hogy az első lépések már megtörténtek, és köszönetet mondott a Budapest Airport munkatársainak, hogy két különálló ellátó zónát is kialakítottak, ahol a járatkéséssel érintett utasok élelmiszert, vizet vehetnek magukhoz, a családok részére pedig külön baba-mama szoba, bébiétel és egészségügyi csomag is rendelkezésre áll. Kiemelte, hogy a jövőben nemcsak a repülőtér üzemeltetésének kell javulnia, hanem a légi közlekedés irányításának és a földi kiszolgálásnak is. „Minden szereplő együttműködésére szükség van, annak érdekében, hogy a légiközlekedés szereplői a lehető legmagasabb minőségű szolgáltatást tudják nyújtani, mégpedig ellenőrzött módon” – írta Vitályos Eszter. A bejegyzéshez csatolt videóban a kormányszóvivő elmondta azt is, hogy a kormány azonnali intézkedést kért a Budapest Airporttól és a Hungarocontrolltól, annak érdekében, hogy azok a magyar családok és azok az idelátogató turisták, akik kénytelenek elszenvedni azt, hogy a repülőgépük több órát késik, minél komfortosabb körülmények között tegyék meg a várakozási időt. A járatkésések, járattörlések esetén a terminál munkatársai rendelkezésre állnak és információt nyújtanak az utasoknak, hogy mire lehet számítani, mikor tudnak tovább utazni. Az ellátó zónákról azt mondta, hogy jelenleg kettő ilyen van, de szükség esetén még egyet ki fognak tudni alakítani a repülőtér munkatársai. |
Segítőpontokat alakítanak ki a járatkésések miatt
Segítőpontokat alakított ki a Budapest Airport (BA) a járatkésések miatt a repülőtéren várakozó utasoknak – közölte a repteret üzemeltető társaság pénteken.
A tájékoztatásban felidézték, hogy az elmúlt napokban sok járatkéséssel és -törléssel kellett számolniuk a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is.
A BA hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy az utasokat ebben a nehéz helyzetben is támogassák, ezért két, BUD:carezone elnevezésű segítőpontot alakítottak ki a tranzitterületen, amelyet szükség esetén további egy egységgel bővítenek. Az érintett utasokat hangosbemondással vagy személyesen tájékoztatják arról, ha a segítőpontokat igénybe vehetik. A zónákban a járatkésés miatt várakozó utasoknak folyamatosan információt adnak, valamint szükség esetén szendvicset, vizet, a kisgyermekeseknek pedig pelenkát, bébiételt és törlőkendőt is biztosítanak.
A BA már eddig is 7500 palack vizet osztott ki a várakozóknak, és a készleteket folyamatosan töltik fel, hogy folyamatosan rendelkezésre álljon megfelelő mennyiségű palackozott víz – jelezték.
A vállalat emellett kényelmesebb, magastámlás székeket, fekvő-ülő ágyakat, telefontöltőket biztosít, továbbá korlátlan wi-fi hozzáférést tesz elérhetővé a repülőtér teljes területén. A helyszínen hamarosan QR-kód beolvasásával az utasok járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos hasznos információkat találnak és a gyakran felmerülő kérdésekre is választ kapnak telefonos elérhetőségeken.
Emellett termináltérkép is segíti majd őket abban, hogy a számukra fontos szolgáltatásokat -– például mosdókat, baba-mama szobákat, teraszokat, éttermeket – könnyebben megtalálják.
A segítőpontok a 2B Terminálon a B1-B2 beszállítókapuk előtt, illetve a 2A Terminálon az 1. utasmólón az A17 beszállítókapu előtt találhatóak.
A BA azt javasolja az utasoknak: ha a légitársaság vagy a földi kiszolgáló vállalat tájékoztatta őket a járatuk késéséről vagy törléséről, és a repülőtér területét nem tudják vagy nem akarják elhagyni, akkor itt várakozzanak, ezzel biztosítva, hogy a járatukat érintő aktuális információkhoz a lehető leghamarabb hozzájussanak.
A BUD:carezone-ban a repteret üzemeltető társaság ügyeletes terminál menedzserei, valamint terminálinformációs munkatársai folyamatosan segítik az utasokat.
A BA a jelenlegi helyzetben azt tanácsolja az utasoknak, hogy utazásuk szervezésekor a rugalmasan módosítható foglalásokat részesítsék előnyben, érkezzenek időben, legalább a járat indulása előtt 2,5 órával a repülőtérre, és folyamatosan figyeljék a légitársaságoktól kapott információkat, valamint a repülőtéren a földi kiszolgáló vállalat munkatársainak tájékoztatását. A kézipoggyászba minden olyan személyes dolgot, egészségügyi felszerelést, gyógyszert érdemes betenni, amire az utasnak szüksége van, illetve nélkülözhetetlen akár több órás repülőtéri tartózkodás esetén.
A vállalat felhívta a figyelmet: a késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, vagyis szeptember 30-ig is elhúzódhat. Az eddigi tapasztalatok alapján a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, ezek esetében nincsenek, vagy csak minimálisak a késések. Általánosságban elmondható, hogy minél több fordulót teljesít egy járat, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére. Az időjárás azonban mindig kiszámíthatatlan tényező, így egy nagyobb vihar vagy zivatar a reggeli járatok esetében is okozhat késést.
A repülőtér-üzemeltető egyetért a Nemzetgazdasági Minisztériummal abban, hogy a jelenlegi helyzetben gyors lépésekre és minden szereplő együttműködésére szükség van annak érdekében, hogy a légiközlekedés szereplői a lehető legmagasabb minőségű szolgáltatást tudják nyújtani, ellenőrzött módon – fogalmazott közleményében a BA.
A járatkésések és járattörlések alkalmával a Budapest Airport a saját felelősségi körébe tartozó teendőket maximálisan ellátja.
A vállalat jelezte ugyanakkor, hogy az utasok a légitársasággal állnak szerződésben, így az elsődleges tájékozódási pont a légitársaság, illetve a helyszínen az utasfelvételt és a be- és kiszállítást végző földi kiszolgáló vállalatok munkatársai.