2022.04.14. 06:30
Két budapesti metróvonal működése is veszélybe kerülhet
A 3-as metró alkatrészhiányánál jóval súlyosabb gondokat okozhatnak az Alstom kocsiknak az Ukrajnában dúló harcok. Az M2-es és az M4-es vonalon futó szerelvények keréktárcsáit ugyanis Dnyipróban gyártják. Az ipari központ heves támadások alatt áll, az sem zárható ki, hogy az érintett üzemet lebombázták.
A Világgazdaság értesülése szerint az ukrán háborús helyzet miatt bizonytalanná vált a 2-es és a 4-es metró keréktárcsáinak cseréje, ami végső soron akár a menetrendre is kihathat. A probléma háttere, hogy a vonalakon közlekedő Alstom Metropolis (AM) szerelvények futófelületei időről időre elkopnak, ami normális jelenség. A BKV első körben esztergálja az abroncsokat, de ha ez már nem lehetséges, cserélnie kell őket. Az ehhez szükséges monoblokk kerekeket a fővárosi cég beszállítótól szerzi be.
Az igazgatóság legutóbb tavaly ősszel döntött ilyen tenderről. Ennek kapcsán kiemelték, hogy a beszerzés a nagyobb üzembiztonság megteremtését célozza. A BKV március végén frissített, hatályos szerződéslistájából kiderül, hogy az illesztett agyfuratú AM monoblokk kerekekről szóló megbízást a Radreifen 2013 Kft. nyerte el mintegy 650 ezer euró értékben. A szerződést az idén január végén írták alá, a végső dátum pedig 2023 júliusa. A megállapodás többkörös szállítást kötött ki.
A Világgazdaság információi szerint a BKV március végén arról adott ki belső tájékoztatást, hogy a második és harmadik ütem szerinti teljesítés csúszhat. Ennek oka, hogy a Radreifen ezeknél a szerződésrészeknél alvállalkozó gyártóként az Interpipe Group Company SL céget jelölte meg, amelynek székhelye az ukrajnai Dnyipro. A fővárostól, Kijevtől délkeletre fekvő, milliós lélekszámú város az egyik legjelentősebb ukrán ipari központ, ezért az orosz csapások fokozottan sújtják. Már március közepén is lőtték, kedden pedig ismét találatokat kapott a repülőtere, amely a híradások szerint teljesen megsemmisült.
A lap forrásai szerint nem zárható ki, hogy
az AM szerelvényekre monoblokk kerekeket gyártó üzemet is bombázták, az viszont biztos, hogy a termelését még február végén felfüggesztették.
Erről Andrej Bibik, az Interpipe acélgyár vezetője nyilatkozott. A tízezer embert foglalkoztató gyár bezárását azért rendelték el, mert több száz alkalmazottat besoroztak, sokan pedig elmenekültek. A megmaradt állomány vasúti kerekek és olajszállító csövek helyett most fémakadályokat állít elő az orosz tankok és konvojok blokkolására.
A BKV mindenesetre már februárban jelezte a Radreifennek, hogy az ukrán válság nyomán bekövetkező esetleges változások miatt haladéktalanul keressen más gyártót a keréktárcsák vállalt beszállítási határidejének tartása, illetve a folyamatos ellátás érdekében.
A VG megkeresésére a Radreifen ügyvezető igazgatója, Korompai Péter megerősítette, hogy
nehézségekbe ütköztek a megbízás kapcsán.
Mint közölte, a beszerzés
a katonai konfliktussal érintett gyártó okán promt intézkedésre késztette
társaságukat. Ennek részleteire azonban nem tért ki, arra hivatkozva, hogy az ügy kommunikációjában a BKV az illetékes. Azt ugyanakkor jelezte, hogy a fővárosi tömegközlekedési vállalattal folyamatosan tartják a kapcsolatot.
A Világgazdaság a BKV-nál is érdeklődött, de nyomtatott lapjuk kedd esti zártáig nem kaptak választ, így hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy a kialakult szituáció hogyan érinti a 2-es és a 4-es metró közlekedését. Hozzáértők erről azt mondták a VG-nek, hogy jóval súlyosabb következményekkel lehet számolni, mint az orosz gyártmányú 3-as metró esetében, amelynél az alkatrészellátásban merültek fel problémák.
Ez azonban szerintük kezelhető, viszont az AM monoblokk kerekek pótlása alternatív úton már korántsem.
Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.
Borítókép: Metróvonal Budapesten 2020. október 22-én / MTI / Máthé Zoltán