2021.11.13. 12:00
Karácsonykor sem kérnek a magyarok a kettős minőségből
A fogyasztóvédők arra kérik a multinacionális gyártókat, hogy saját eszközeikkel lépjenek fel a vásárlók hátrányos megkülönböztetése ellen.
Debrecen, 2019. december 1. Az évvégi, évfordulós és családi ünnepekre készülve megtöbbszörözõdött az érdeklõdõk és a vásárlók száma a debreceni Fórum bevásárlóközpontban, ahol közel 120 kereskedelmi egység szolgáltat. A belsõ tereket alkalmi karácsonyi díszítés teszi ünnepélyessé. MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Forrás: MTVA/Bizományosi
Fotó: Oláh Tibor
A kettős minőség elleni fellépésre buzdítja a multicégeket a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz). A szervezet arra kéri a gyártókat, hogy a karácsonyi vásárlások előtt figyeljenek a magyar fogyasztók érdekeire és az itthon forgalmazott árukat ugyanolyan minőségben dobják piacra, mint ami a nyugati országok fogyasztói számára elérhető – írja a Magyar Nemzet.
Kérjük a multikat, figyeljenek a magyar fogyasztókra, lépjenek fel saját eszközeikkel is a kettős minőség ellen
– fogalmazott közleményében a Feosz.
Hazánk 2017-ben elsőként lépett fel a multinacionális gyártók tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata ellen, miután kiderült, hogy a közép-kelet-európai piacra egyazon márkanév alatt sokszor silányabb minőségű áru kerül, mint a nyugati tagállamokban. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2018 és 2021 között csaknem 300 terméket vett górcső alá, a hatóság minden negyedik árunál talált valamilyen minőségbeli eltérést.
Az ügy összekovácsolta a régiós országokat is. Közös erővel sikerült elérni, hogy az Európai Bizottság érdemben foglalkozzon az üggyel. Ennek köszönhetően a jövő év májusában lép életbe az a jogszabály, amely megtiltja a más minőségű áruk forgalmazását. A jogszabály célja, hogy függetlenül attól, hogy a vásárló milyen állampolgárságú, azonos minőségű termékhez jusson hozzá, így a gyártók sem a termék összetételében, sem a csomagoláson feltüntetett információkban nem térhetnek el.
A hátrányos megkülönböztetés szankcionálható. A kiszabható bírság a gyártó árbevételének akár 5 százalékát is elérheti, multicégek esetében ez legfeljebb 500 millió forintos tétel lehet.
Természetesen vannak olyan jogszerű és objektív tényezők, amelyek egy-egy országban eltérhetnek, ilyen például az alapanyagok eltérősége, szezonalitása, vagy a helyi szabályozás, de erről minden esetben tájékoztatni kell a fogyasztókat.
A kettős minőség jelenségének fókuszában elsősorban az élelmiszerek állnak, ugyanakkor fontos ennek tilalma a háztartás-vegyipari és kozmetikai termékek területén is. Az élelmiszerek esetében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal járhat el, míg az utóbbi termékeknél a Kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatóságai.
Bár a legtöbb ilyen esetben a termékek összetétele, vagy a hatóanyag tartalom tér el, ugyanakkor a Feosz szerint más tényezők is hátrányt okozhatnak a magyar vásárlóknak. Az áruk csomagolása is megtévesztő lehet. Az átlagfogyasztó a címkéken feltüntetett minimális eltéréseket a hétköznapi vásárlás során nem tudja megkülönböztetni. Ezek akár a fenntarthatósági szempontokra, akár a felhasználási lehetőségekre, mosás darabszámra utalhatnak.
Indokolatlan, hogy több információt kap egy termékről egy német, vagy holland állampolgár, mint egy magyar. Sem közérthetőség, sem tudatosság és információszerzés tekintetében nem különböztethetjük meg hátrányosan a magyar fogyasztókat.
Ráadásul ezen többlet információk gyakran fenntarthatósággal összefüggő tájékoztatásokat is tartalmaznak, amely ugyancsak rendkívül fontos a tudatos fogyasztói magatartás szempontjából – hívta fel a figyelmet a Feosz.
Kettős minőségnek minősül az az esetkör is, amikor az adott vállalkozás döntése alapján egy termékcsalád jobb, nívósabb darabjait Magyarországon nem árusítják, így a hazai fogyasztóknak esélyük sincs hozzájutni a jobb minőségű termékekhez.
A fogyasztók számára már most is fontos ez a kérdés, ezért a FEOSZ várja a fogyasztók bejelentését a [email protected] email címre, ha bárkinek gyanúja vetődik fel a kettős minőség kérdésében.