Charlie angyalai

2009.03.30. 14:17

Mentősök ajánlották...

A következő sorokkal tulajdonképpen az idegen tollakkal ékeskedés esetét meríteném ki, azaz nem saját kútfőből származik. Teszem ezt azért, mert olyan témákról is szeretném, ha szólna ez a „napló”, ami a társszerveink feladatkörébe tartozik.

 

Előtte azonban még egy saját fontos dolog, amiről eddig nem írtam: a blog szimbóluma, ez a vidám kis csónak - ami természetesen utal a megye folyóira, a térség napsütéses óráinak számára stb.- legfontosabb mondandója azonban az, hogy egy olyan mentőhajó, ami segít mindenkin, akinek a megelőzéssel kapcsolatban támogatásra van szüksége. Az evezőlapátnál pedig azok ülnek, akik így vagy úgy segíteni tudnak, részben azért mert kötelességük, részben pedig azért, mert azt belülről jövő késztetésnek érzik. Egyébként a bárka elnevezést egy sértettől, egy idős nénitől kaptuk, kinek ügyes-bajos dolgát intéztünk, azt mondta ügyintéző kollégánknak. „Kedveském, maguk olyanok, mint az a bizonyos Noé bárkája, mindenkit felvesznek, akit tudnak..." Hát kell ennél jobb gondolat a (bűn)megelőzés társadalmi szemléletének kifejezésére? Utólagosan is köszönet a névadónknak!

Most kanyarodjunk vissza mai fő témánkhoz! Többször eszembe jutott már, hogy ha egy baleset, vagy más sérüléssel járó esemény helyszínére én érnék elsőként, vajon tudnám-e, hogy mivel tudok a legtöbbet és legjobban segíteni. Biztos, hogy ösztönből és emberségből mindent megtennék, de azért adott egy-két olyan dolog, amit legjobb úgy csinálni, hogy azzal a „szakma" későbbi munkáját a leginkább segítsük. A társszervek közül az egyik kiemelkedően fontos partnerünk a Mentőszolgálat. Sokat és rendszeresen dolgozunk együtt, így megkértem a Szegedi Mentőállomás vezetőjét, hogy írja le ő, hogy mire is érdemes figyelnünk „eseménykor":

„Mentőt Magyarországon közvetlenül a 104-es, vagy a rendőrségen keresztül a 112-es segélykérő számon hívhatunk. Ez utóbbi számot mobiltelefonról kártya nélkül is tudjuk tárcsázni! A telefont ilyenkor az adott megye, megyeszékhelyének rendőrségi ügyelete fogja felvenni, és szükség esetén ők kapcsolják a mentőket. A segélyhívás INGYENES!

A mentőhíváskor néhány kérdést fognak nekünk feltenni:

Mi történt?
Hol történt? (Mi a pontos cím, helyszín? Hogyan közelíthető meg a terület?)
Hány sérült van és milyen súlyos az állapotuk? Műszaki mentés szükséges-e?
Mi a beteg neve? Mennyi idős?
Mi a telefonáló neve és a telefonszáma?

Ezek a kérdések nagyon fontosak, hiszen a telefon másik végéről „látatlanul" kell eldönteni, hogy küldjenek-e, és ha igen, milyen szintű és mennyi segítséget.

A mi történt kérdésre nem elegendő válaszok, hogy „két autó összeütközött", „valaki fekszik a földön", „nem tudom mi történt, a szomszéd szólt, hogy azonnal hívjak mentőt". Ennél pontosabb információk lényegesek, hiszen nem mindegy, hogy egy baleset helyszínére hány, és milyen felszereltségű mentőegységet indítanak.

Ezért az elsődleges teendőnk a tájékozódás! Ezt természetesen a saját biztonságunkra fokozottan ügyelve tegyük! A baleset helyszínén hány sérült van, körülbelül milyen súlyos a sérülésük, kell-e egyéb intézkedés (pl. kigyulladt autó, beszorult sérült, kifolyt üzemanyag, felborult tartálykocsi, leszakadt villanyvezeték, verekedés stb. esetén tűzoltóságra, rendőrségre lehet szükség). Ilyen esetekben is elegendő csak a mentőknek telefonálni, ugyanis ha a bejelentés alapján tűzoltóságra, rendőrségre van előreláthatólag szükség a helyszínen, a mentőindítással egy időben őket is értesítik. Bármilyen közlekedési baleset esetén, ahol sérülés történt, automatikusan, minden esetben megtörténik a rendőrség értesítése is. (Ez természetesen viszont is igaz azaz, ha a jelzés elsőként pl. a rendőrségre fut be!)

Rosszullét esetén a feltalálás miatt fontos lehet a beteg neve. A körülbelüli vagy pontos kora pedig bizonyos betegségek valószínűségét szűkítheti le (pl. középkorú férfi mellkasi fájdalmai esetén nagyobb a szívinfarktus esélye, míg egy tizenöt éves lány esetében szinte teljesen kizárt). Ha tudunk kezelt betegségről, esetleg gyógyszerekről, amit a beteg szed, lényeges információ lehet. Rosszullét esetén az általunk látott vagy a beteg által panaszolt tüneteket mondjuk el (pl. tudunk vele beszélni vagy nem, epilepsziás beteg rángatózik, mellkasi fájdalma van, fullad, feje fáj stb.).

A helyszín megjelölése nagyon fontos: a baleset melyik úton, hányas kilométer környékén, vagy melyik településhez közel található. Autópálya esetén lényeges, hogy melyik oldalon történt az esemény. Ha lakáson történt eseményről van szó, és több épület, lépcsőház, emelet van, ezt pontosan közölni kell, hiszen a mentő adott esetben percek alatt a helyszínre érhet, de a pontatlan cím miatt értékes idő veszhet el, ami akár a beteg életébe is kerülhet! Ha a kapucsengőn lévő név nem a betegé, ne felejtsük el azt bemondani, vagy valaki menjen le a mentő elé.

Ha a helyszín nehezen megközelíthető (pl. tanya éjszaka), valakit ki kell küldeni egy könnyen megtalálható helyre (pl. főút, útkereszteződés, telefontorony stb.), hogy ott várja a mentőt.

A telefonáló nevét minden esetben megkérdezik, a telefonszámmal együtt, annak ellenére, hogy a telefont felvevő előtt megjelenik a beszélő telefonszáma. Erre a folyamatos kapcsolattartás, a hamis hívások kiszűrése, illetve a később felmerülő esetleges problémák miatt van szükség. (Pl. az ideges bejelentő elfelejtett emeletet, kapucsengőn lévő nevet vagy bármilyen olyan adatot elmondani, ami a beteg feltalálásához szükséges.) Egyéb esetben a bejelentőt automatikusan nem hívják vissza!
Ha szükséges, addig amíg a mentő meg nem érkezik, ellátják a bejelentőt tanácsokkal, a beteg ellátásával kapcsolatban. (Pl. égés esetén hideg, folyóvízzel hűtsék, az ájult beteget fektessék le, lábait emeljék meg, vérzések esetén mit tegyenek stb.)

Az elsősegélynyújtásról a világ legtöbb országában, így Magyarországon is törvény rendelkezik (1997. évi CLIV.tv. az egészségügyről 5 §. e.): „Mindenkinek kötelessége - a tőle elvárható módon - segítséget nyújtani és a tudása szerint arra illetékes egészségügyi szolgáltatót értesíteni, amennyiben sürgős szükség, vagy veszélyeztető állapot fennállását észleli, illetve arról tudomást szerez." Ez azt jelenti, hogy adott helyzetben segítsünk az ellátásban, akár ténylegesen, akár az autónk elsősegélydobozát felajánlva vagy segítség hívásával telefonon, esetleg személyesen.

Az elsősegély célja az élet megmentése, megakadályozni a további egészségkárosodást és elősegíteni a gyógyulást. Eredményes elsősegély csak attól várható el, aki rendelkezik alapvető ismeretekkel, határozott, képes úrrá lenni saját és környezete ideges, sokszor pánikszerű hangulatán. Mindig csak a szükséges beavatkozásokat végezzük el, de azt tudásunkhoz mérten a legkorrektebben tegyük."

Ennyi...

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!