2022.05.04. 14:00
Brutális a veszteség a szegedi közlekedési társaságnál
Csaknem 863 millió forint veszteséggel zárta a tavalyi évet a Szegedi Közlekedési Kft. A száz százalékban városi tulajdonú vállalatot a koronavírus-járvány viselte meg a leginkább. Érdekes, hogy a mínuszhoz nagyban hozzájárult az is, hogy a Szegedi Tudományegyetem nem vett szemeszterbérleteket, mert egyetemisták is csak elvétve voltak a városban.
Kevés volt a diák, alig fogyott a bérlet. Fotó: Török János
Fotó: [email protected]
Egészen pontosan 862 millió 821 ezer forint veszteséggel zárta 2021-et a szegedi városi tömegközlekedési cég – derül ki abból a dokumentumból, amelyet a Városüzemeltetési iroda készített, és Kovács Tamás gazdasági alpolgármester visz be a pénteki szegedi közgyűlés elé. Ez már a második nehéz éve volt a száz százalékban városi tulajdonú cégnek a pandémia miatt, és a dokumentumból az derül ki, hogy nem is számítottak sokkal jobb eredményre.
A menetdíjbevétel a szociális támogatásokkal együtt 1 milliárd 180 millió forint volt, a terv pedig 1 milliárd 275 millió forint. Tehát a tervezett jegybevétel több mint 92 százaléka be is folyt a kasszába. Csakhogy 2019-ben, azaz a járvány előtti évben ez az összeg még 1 milliárd 723 millió forint volt, vagyis a járvány közvetlen hatása csak jegybevételekre 543 milliós csökkenés volt. Érdekes, hogy az SZKT bevételeire is komoly hatással van az egyetem működése. Mivel a pandémia miatt távoktatás volt, az oktatási intézmény nem vásárolt szemeszterbérleteket, ami szintén komoly kiesést jelentett.
A jegyértékesítésben viszont legalább látszik némi javulás. Az utasok tavaly már 13 százalékkal több jegyet vettek, mint tavalyelőtt, ez viszont még mindig 22 százalékkal kevesebb a 2019-es eladásoknál.
A közlekedési céget érintette a parkolás ingyenessé tétele is. Az országban 2020. november 4-étől 2021. május 4-éig nem kellett fizetni a közterületi parkolásért. Viszont miután újra fizetni kellett, hozta az elvárt bevételt, sőt, többet is. Tavaly 889 millió forint bevétele lett az SZKT parkolási üzletágának, a tervezett 854 millió forint helyett.
A közlekedési cég üzemelteti a repülőteret is, amely csaknem 52 millió forint nettó árbevételt hozott a társaságnak, a tramtrain üzemeltetésére pedig 61 millió forintot kapott a MÁV-tól a városi cég.
A gazdasági alpolgármester beszámolóját a közgyűlés bizottságai elfogadták, és valószínűleg a pénteken összeülő testület is így tesz majd.
Távozik a cégvezető: A közelmúltban lemondott az SZKT ügyvezető igazgatója. Majó-Petri Zoltán már a város polgármesterével is egyeztetett erről, aki elfogadta a döntést. Így a közgyűlésnek pályázatot kell kiírnia a közlekedési társaság vezetésére. Lapunk megkereste Majó-Petri Zoltánt a lemondása kapcsán, aki azt mondta, az egyetemi, tudományos előremenetelére szeretne a jövőben koncentrálni, ez pedig nem fér össze a társaság irányításával, ezért hozta meg ezt a döntést.