2022.04.04. 19:30
Tíz balesetből hétben szerepel traktor
A tavaszi munkálatok beindulásával mezőgazdasági gépek szinte bármely útszakaszon felbukkanhatnak. Ha céljukat másképpen nem, vagy csak legalább 50 százalékkal hosszabb úton tudnák elérni, olyan útra is felhajthatnak – a gyorsforgalmikon kívül –, amelyen egyébként tiltják haladásukat.
Türelmesen előzzük a mezőgazdasági gépeket! Illusztráció: Huszár Gábor/MW
Fotó: Huszár Gábor
A mezőgazdasági gépekre nem vonatkozik a 2,55 méteres szélességi korlátozás, 4,5 méterig kísérőjármű nélkül, afelett azzal közlekedhetnek az utakon. Három méter felett ugyanakkor a gépen villogó sárga fénynek is működnie kell – hívja fel a figyelmet az Agroinform.hu.
Fontos előírás ezekre a járművekre, hogy érvényes hatósági jelzéssel és kötelező biztosítással rendelkezzenek, világító- és fékberendezéseik kifogástalanul működjenek. Emellett az útra szennyeződést nem hordhatnak fel, rakományuk szóródását pedig meg kell akadályozniuk.
A közúton mezőgazdasági járművekkel találkozó autósoknak két dologra kell nagyon odafigyelniük: lassú haladásukra, valamint a méretükre – mutatott rá Bolyki Bence. A portál ügyvezetője hozzátette, a lassú sebesség növeli a ráfutásos balesetek kockázatát, valamint sokakat türelmetlenné tesz, ami meggondolatlan előzésekhez vezethet. Ezek a járművek kiálló részekkel vannak felszerelve, amihez a közlekedés szereplői nincsen hozzászokva.
A mezőgazdasági gépek gyakoribb felbukkanása a közutakon megnöveli a balesetek számát is. Bár a rendőrség ezekről külön nem vezet nyilvántartást, az Agroinform 2021-ben felmérést végzett a főbb jellemzőkről. A több száz beérkező válaszból az derült ki, hogy a balesetek 33 százalékában a mezőgazdasági gépet vezető személy, míg 54 százalékában a másik résztvevő jármű sofőrjének felelősségét állapították meg. 13 százalékban ez megoszlott.
A balesetben részt vevő mezőgazdasági jármű az esetek 73 százalékában traktor volt, és négyötödük kapcsolt munkagéppel közlekedett. A balesetek 37 százalékának oka a nem megfelelően megválasztott sebesség volt, további 28 százalékuk a jellemzően lassan közlekedő mezőgazdasági járművek előzésénél történt.
Ezek a balesetek szerencsére az esetek 64 százalékában nem jártak személyi sérüléssel, súlyos, maradandó károsodással 10 százalékuk végződött, további 3 százalékuk halálhoz is vezetett.