2022.04.07. 12:47
Jó a négy évszakos, vagy a szezonális abroncs a jobb?
A hétvégén még több helyen esett a hó az országban, hétfőn hidegrekordot mértek mínusz 7,1 fokkal, ettől azonban még itt a tavasz és a szezonális abroncscsere ideje. A Hankook szakértői segítettek összegyűjteni a legfontosabb információkat.
Érdemes időpontot foglalni a gumiszervizben. Fotó: Frank Yvette
Fotó: Frank Yvette
A mai közlekedési viszonyok mellett – gondolva az autók tömegére és átlagos sebességére – egyáltalán nem nehéz belátni, hogy a gumik tapadása kulcsfontosságú a biztonságos vezetéshez. Az évszaknak megfelelő abroncsok jelentősen jobb tapadást nyújtanak, ám még mindig sokakban vannak kérdések a szezonális gumicserével, vagy a négy évszakos változatokkal kapcsolatban.
Profilmélység
Nyári gumira évszakváltáskor, a melegebb hónapok kezdetével van szükség, de természetesen sokkal okosabb dolog az időjárást és a fizikai körülményeket, mint szigorúan a naptárt figyelni. A nyáriabroncsok napi 7 fok feletti középhőmérséklettől kezdve nyújtanak biztosabb tapadást a téligumiknál. Nem lehet előre megjósolni, mikortól várhatunk ilyen időjárást, de a hazai viszonyok alapján a gumicsere ideje általában valahol március vége és április vége között jön el. Ha külföldre is jár valaki, akkor érdemes ellenőrizni, hogy az adott országban nincs-e törvényben meghatározott időpont, ami után nyárigumikkal kell közlekedni az utakon.
A törvény a gumikon lévő barázdák minimális mélységét 1,6 milliméterben határozza meg, vagyis ez alatt már nemcsak opció, hanem kötelező is a csere. Ugyanakkor már 2-2,5 milliméteres profilmélységnél is köteles a jármű vezetője szem előtt tartani a gumik elhasználódottságát, és ennek megfelelően közlekedni. A szakértők szerint, ha valóban biztonságosan szeretnénk vezetni, érdemes a minimum 3 milliméterhez ragaszkodni, és az ennél alacsonyabb csatornamélységnél már érdemesebb egy új szettet beszerezni.
DOT-szám
Fontos számolni az általános anyagfáradással is: ha a gumik szemre még jó állapotban vannak, vagy csak nagyon keveset futottak, esetleg a garázsban pihentek, de 6 évnél idősebbek, akkor már nem érdemes felszerelni őket. Az abroncs korának meghatározásában segíthet az oldalukon lévő, úgynevezett DOT-szám, amelynek első két számjegye a gyártási hetet, a második kettő pedig a gyártási évet jelöli.
Ha a leszerelt gumikat a következő szezonban is szeretnénk használni, érdemes megtisztítani, majd a következő télig száraz, hűvös, de nem fagyos, napfénytől védett helyen tárolni. Célszerű krétával megjelölni, hogy melyik abroncs hová volt felszerelve, és a következő felrakáskor rotálni őket, ezzel megakadályozva az egyenetlen kopást. Természetesen figyelve a forgásirányra.
Négy évszakos?
Kézenfekvő megoldás lehet a négy évszakos abroncs mindazoknak, akik autójukat nem használják mindennap. Sokan úgy gondolnak ezekre az abroncsokra, mint a takarékoskodás egy alternatívájára. Nincs szükség gumicserére, és egész évben gurulhatunk, hiszen minden időjárási körülményhez ideális választást nyújtanak. Ez így is van, sőt, egyre megbízhatóbb ilyen abroncsokat kínálnak már a piacon, ám fontos megjegyezni, hogy rendkívüli időjárási körülmények között – rövid idő alatt lehullott nagy mennyiségű csapadék, nagy hó, mély sár – menetteljesítményük elmarad a szezonális gumikétól.
Aki éves szinten 20-30 ezer kilométernél többet vezet, annak mindenképpen ajánlott a szezonnak megfelelő gumiabroncson autózni. Kevesebb és gyakori városi használat esetén jó alternatíva lehet a négy évszakos abroncs, például a Hankook Kinergy 4S 2 és 4S 2 X gumijai, amelyek jól teljesítettek a nemzetközi teszteken, így univerzális megoldást jelenthetnek.