2022.03.17. 20:30
A Móra Ferenc Múzeum fogadta be a szabadiskola műveit
Tájkép, női akt, absztrakt festmény is látható egyebek mellett a Belvárosi Rajzkör Vendégségben című kiállításán. Tizenkilenc alkotó munkája költözött a szegedi Móra Ferenc Múzeum közösségi terébe.
Szeged, 20220316. Vendégségben a Móra Ferenc múzeumban a Belvárosi Rajzkör kiállítása. Fotó: Frank Yvette (FY), Délmagyarország
Folytatódik a szegedi Belvárosi Rajzkör a járvány idején átmenetileg megrekedt hagyománya; újra kiléptek az otthonukat adó Károlyi Műterem Galéria falai közül, és vendégségbe indultak. Tárlatuk a Móra Ferenc Múzeum közösségi terében látható április végéig. Az idén tizenkilencedik éve működő szabadiskola tagjai közösen válogatták ki bemutatott munkáikat.
A jelen művészeti ereje
– Jó kis képek vannak a spájzban elraktározva, és szépen előhívhatjuk onnan az alkotásokat. Hatalmas ajándék – mondta mosolyogva a Belvárosi Rajzkör művészeti vezetője a Vendégségben tárlat válogatásáról. Pataki Ferenc elképzelése szerint a közös foglalkozásokon készült munkáktól ellépve ezúttal az önálló, azok közül is az alkotókra leginkább jellemző művekre koncentráltak.
A múlt megidézése
– Ül az ember a szobában, rágondol a kiállító térre, benne az alkotásokra, és kirajzolódik az összhatás, hogy melyik festmény hova kerül, miként erősítik egymást – fogalmazta meg. A Móra-múzeum felkéréséről hozzátette még: csodálatos, hogy a múlt megidézése és megtartása, ugyanakkor a jelen képzőművészeti szerepvállalása egyaránt helyet kap az intézményben. Látni kell ennek a törekvésnek a nagyságát és erejét, a tanító jellegét.
Ott kezdődött minden
– A Móra-múzeum invitálása nagy megtiszteltetés mindannyiunknak – mondta lapunknak az egyik alkotó, Molnár Géza, aki szerint a közösségi térben sokakat elér majd tárlatuk. Géza a Pataki Ferenc festőművész-grafikus vezette szabadiskola haladó szakkörének tagja. Szerinte a Móra-múzeumot ábrázoló olajfestménye az épületben igazán megtalálta a helyét. Az alkotás keletkezéstörténetéről egy korábbi különleges városi rendezvény emlékét idézte fel: a szegedi színház jelmezeibe öltözve az alkotók egy tetszőlegesen kiválasztott helyen a közönség előtt alkottak. Géza a Móra-múzeum előtti téren a kulturális intézmény épületét, a szökőkutat és a rózsakertet örökítette meg. – Azt hiszem akkor kezdődött a természet iránti fogékonyságom, az örök elköteleződésem a plein air festészet iránt – mondta Géza, aki festőtársával, Boldizsár Gáborral együtt a legcudarabb téli időben is hosszú órákat tölt a szabadban alkotással.
Antik örökség
Az éppen Olaszországban is kiállító Olasz Attila festőművész kezdetektől a képzőművészeti kör tagja. Mint lapunknak elmondta: úgy véli, változatos és szépen összeállított anyag került a közönség elé. Az Attilától látható Oszlop hullás című alkotás most először szerepel tárlaton. A hideg és meleg színvilágú festmény fókuszában az antik oszlopok töredékei, alattuk az izzó, lávaszerű föld, mögötte és felette a sejtelmes, örvénylő kékség. Az alkotó – rá jellemző – motívumgazdag, akrillal kartonra festett műve az antik romok, a mitológia, a mítoszok szellemiségét idézi, illetve teszi fel egyúttal azt az őt örökösen foglalkoztató kérdést: vajon a 21. században mi maradhat meg a régi világ szellemiségéből?
Művek közösségi térben
A szegedi Móra Ferenc Múzeum először rendez kiállítást a korábban lényegében a vendégek pihenőhelyeként használt közösségi térben. Ezentúl rendszeresen itt mutatkozhatnak be különféle szegedi alkotóközösségek. A most kiállító művészek: Boldizsár Gábor, Börcsök Zsuzsanna, Dobay Teréz, Dudás Mónika, Gátfalviné Balogh Pálma, Iványiné Szalontai Anikó, Kálmán János, Kincses Ágota, Kovács Tápai Annamária, Krasznai Barbara, Lázár Éva, Lisovszki Márta, Magyar Mihály, Molnár Géza, Olasz Attila, Pál Éva, Pataki Ferenc, Perényiné Borsa Anikó, Rusz-Rácz Ildikó.