2022.02.09. 07:00
Több termék is fennakadt a fogyasztóvédelem ellenőrzésén
A fogyasztóvédelem tavaly három önálló ellenőrzésben is megnézte, hogy a „natúr”, „bio” vagy „vegán” megjelöléssel kínált termékek zöld tulajdonságai igazolhatók-e. Több mint nyolcvan kozmetikumnál mindössze hármat tüntettek fel rossz színben. Egy szélesebb körű vizsgálatban azonban bevásárlótáska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer és öblítő is fennakadt.
A papírtörlőknél voltak problémák a „zöld” állítással. Fotó: Karnok Csaba
Fotó: Karnok Csaba
Egyre több a környezettudatos, egészséges életvitelre törekvő vásárló, keresik a kizárólag természetes vagy újrahasznosított alapanyagokból készülő termékeket. Így a gyártók és forgalmazók számára is kifizetődő lehet, ha kínálatukat bio, natúr vagy organikus árukkal gazdagítják. Egy korábbi uniós felmérés szerint a zöld állítások 42 százaléka volt túlzó, hamis vagy megtévesztő. A magyar fogyasztóvédelem tavaly óta fokozottan ellenőrzi, hogy a nem élelmiszer termékek csomagolásán joggal szerepelnek-e a természetes összetevőkre, környezetkímélő előállításra hivatkozó tájékoztatások.
Tanúsítvány
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleménye emlékeztet arra, hogy az elsőként elvégzett tavaly május–júniusi ellenőrzés tapasztalatai azt mutatták, hogy a hazai vállalkozások az arckrémek esetében tisztességesen járnak el. Csaknem nyolcvanféle kozmetikumból mindössze egy gyártója nem tudta hitelt érdemlően igazolni, hogy terméke tényleg zöld.
2021 októberében kezdődött meg a drogéria- vagy áruházláncokban, gyógynövényszaküzletekben, bioboltokban és webshopokban a bio, natúr vagy vegán jelöléssel kapható hajápolók hasonló vizsgálata. A fogyasztóvédelmi szakemberek bekérték a minősítő tanúsítványokat, végigböngészték a honlapokon közzétett információkat.
Önkéntesen is
A 82 hajápoló készítmény közül mostanáig 78 esetében mutatták be az állításokat igazoló tanúsítványokat, egy kozmetikumnál ez még folyamatban van. Csupán három terméknél nem tudták dokumentumokkal alátámasztani, hogy az összetevők biogazdálkodásból származnának, vagy túlnyomórészt természetesek lennének. Mindhárom érintett vállalkozással szemben a fogyasztók megtévesztése miatt indult eljárás.
A szaktárca hangsúlyozza, fontos tanulság, hogy a gyártók többsége jogszabályi kötelezés nélkül is él az önkéntes minősítés lehetőségével. A vásárlói döntéseket megkönnyítő tapasztalat, hogy egyetlen példa sem akadt a tanúsító szervezetek nevével, logójával való visszaélésre.
Papírtörlő
– Elenyésző arányban tudtunk tehát csak fogást találni a biokozmetikumokon. Közel 160 vizsgált árucikkből mindössze négyre bizonyítottuk rá, hogy ok nélkül büszkélkedik környezetkímélő, fenntartható tulajdonságokkal – mondta Cseresnyés Péter. A fogyasztóvédelemért felelős államtitkár hozzátette, a szélesebb termékkörre kiterjedő vizsgálatban hat hagyományos üzlet és ugyanennyi webshop adott okot az elmarasztalásra.
A vállalkozások egyebek mellett bevásárlótáska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer, öblítő, kábelharisnya esetében használták jogszerűtlenül, megalapozatlanul, következetlenül a bio, organikus vagy újrahasznosított jelzőket, megjelöléseket.
– A zöld állítások vizsgálatát mára beépítettük a állandó feladataink közé. Májusban a többi között a háztartási-vegyipari cikkek tematikus ellenőrzése következik – mondta az államtitkár.