2022.01.03. 11:30
Mikor mondható fel a hűségidős szerződés?
Fogyasztói tájékoztatót tett közzé weblapján a hírközlési hatóság a megújult szabályokról, amelyek célja, hogy megerősítse az ügyfelek védelmét, megkönnyítse a szolgáltatóváltást, valamint biztosítsa a megfizethető szélessávú internet-hozzáférést, lakóhelytől vagy jövedelemtől függetlenül.
Telefon és internet, sokan csomagban szerződnek. Fotó: Frank Yvette
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében hangsúlyozta, hogy az új uniós hírközlési kódex hazai részletszabályainak kidolgozásával alapjaiban újult meg a szabályozás az előfizetői szerződés megkötésétől egészen annak megszűnéséig. Ehhez igazodva a szolgáltatóknak 2021. június 30-ig kellett az általános szerződési feltételeiket (ÁSZF) átalakítaniuk.
Szerződéskötés
A hatóság a folyamatban lévő ellenőrzéseiben elsősorban azt vizsgálja, hogy a szolgáltatók határidőre eleget tettek-e az ÁSZF-módosítási kötelezettségüknek, azok megfelelnek-e az új követelményeknek, valamint a társaságok szerződéskötési folyamataikba beépítették-e a módosított rendelkezéseket.
Az NMHH közölte, az elmúlt fél évben indított ellenőrzések alapján a vizsgált szolgáltatók többsége igyekezett eleget tenni az új hírközlési szabályoknak, de több esetben hiányosságokat is felfedezett a hatóság. Ennek részleteiről a vizsgálatok lezárása után fognak bővebb tájékoztatást adni.
Hibás teljesítés
A megújult szabályok között kiemelték, például egy mobiltelefon-, internet- vagy kábeltévé-szolgáltatás igénylésekor nem csupán az egyedi előfizetői és az általános szerződési feltételek alapján kell dönteni, hanem egy előzetes tájékoztató anyagot és a szerződés kivonatát is megkapja a fogyasztó aláírás előtt. Ha a szolgáltató a jogszabályban leírt esetek szerint hibásan teljesít, az előfizető hátrányos következmény nélkül felmondhatja akár a határozott idejű szerződését is, de a társaság is visszakérheti az esetlegesen adott készülékkedvezményt.
Számhordozás
Kiemelték, a számhordozás utólag is lehetséges, és ingyenes, vagyis ha az előfizető felmondja a szerződését, hívószáma megtartását a szerződés megszűnése utáni egy hónapban is kérheti.
Fontos, hogy ha az előfizető csomagjában van legalább egy internet- vagy telefonszolgáltatás, úgy a csomag minden elemére alkalmazni kell a fogyasztók magasabb szintű védelmét szolgáló szabályokat. Ilyet jelent például, hogy a szolgáltató egyoldalú szerződésmódosításakor a csomag minden elemére vonatkozik, hogy az előfizető hátrányos jogkövetkezmények nélkül 45 napon belül felmondhatja a szerződést.
A 10 hiba már sok: Az előfizető bizonyos esetekben, például hibás teljesítésnél jogosult hátrányos következmények nélkül felmondani határozott idejű szerződését. Ilyen, ha a társaság a szolgáltatást 30 napig nem az előfizetői szerződés szerint teljesíti, vagy egy felmerülő hiba kijavítására nyitva álló 72 órás határidő eredménytelen eltelte után a hibát további 15 napig nem tudja kijavítani. Hibás teljesítés az is, hogy ha az előfizető a felmondása előtti 90 napban több mint 10 hibabejelentést tett, akkor is, ha a szolgáltató azokat elhárította.