Megújították a szabályokat, mutatjuk a fontosabb változásokat

2022.01.03. 11:30

Mikor mondható fel a hűségidős szerződés?

Fogyasztói tájékoztatót tett közzé weblapján a hírközlési hatóság a megújult szabályokról, amelyek célja, hogy megerősítse az ügyfelek védelmét, megkönnyítse a szolgáltatóváltást, valamint biztosítsa a megfizethető szélessávú internet-hozzáférést, lakóhelytől vagy jövedelemtől függetlenül.

K. A.

Telefon és internet, sokan csomagban szerződnek. Fotó: Frank Yvette

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleményében hangsúlyozta, hogy az új uniós hírközlési kódex hazai részletszabályainak kidolgozá­sával alapjaiban újult meg a szabályozás az előfizetői szerződés megkötésétől egészen annak megszűnéséig. Ehhez igazodva a szolgáltatóknak 2021. június 30-ig kellett az általános szerződési feltételeiket (ÁSZF) átalakítaniuk. 

 

Szerződéskötés 

 

A hatóság a folyamatban lévő ellenőrzéseiben elsősorban azt vizsgálja, hogy a szolgáltatók határidőre eleget tettek-e az ÁSZF-módosítási kötelezett­ségüknek, azok megfelelnek-e az új követelményeknek, valamint a tár­­saságok szerződéskötési fo­lyamataikba beépítették-e a módosított rendelkezéseket. 

 

Az NMHH közölte, az elmúlt fél évben indított ellenőrzések alapján a vizsgált szolgáltatók többsége igyekezett eleget tenni az új hírközlési szabályoknak, de több esetben hiányosságokat is felfedezett a hatóság. Ennek részleteiről a vizsgálatok lezárása után fognak bővebb tájékoztatást adni. 

 

Hibás teljesítés 

 

A megújult szabályok között kiemelték, például egy mobiltelefon-, internet- vagy kábeltévé-szolgáltatás igénylésekor nem csupán az egyedi előfizetői és az általános szerződési feltételek alapján kell dönteni, hanem egy előzetes tájékoztató anyagot és a szerződés kivonatát is megkapja a fogyasztó aláírás előtt. Ha a szolgáltató a jogszabályban leírt esetek szerint hibásan teljesít, az előfizető hátrányos következmény nélkül felmondhatja akár a határozott idejű szerződését is, de a társaság is visszakérheti az esetlegesen adott készülékkedvezményt. 

 

Számhordozás 

 

Kiemelték, a számhordozás utólag is lehetséges, és ingyenes, vagyis ha az előfizető felmondja a szerződését, hívószáma megtartását a szerződés megszűné­­se utáni egy hónapban is kér­­heti. 

 

Fontos, hogy ha az előfizető csomagjában van legalább egy internet- vagy telefonszolgáltatás, úgy a csomag minden elemére alkalmazni kell a fogyasztók magasabb szintű védelmét szolgáló szabályokat. Ilyet jelent például, hogy a szolgáltató egyoldalú szerződésmódosításakor a csomag minden elemére vonatkozik, hogy az előfizető hátrányos jogkövetkezmények nélkül 45 napon belül felmondhatja a szerződést. 

 

A 10 hiba már sok: Az előfizető bizonyos esetekben, például hibás teljesítésnél jogosult hátrányos következmények nélkül felmondani határozott idejű szerződését. Ilyen, ha a társaság a szolgáltatást 30 napig nem az előfizetői szerződés szerint teljesíti, vagy egy felmerülő hiba kijavítására nyitva álló 72 órás határidő eredménytelen eltelte után a hibát további 15 napig nem tudja kijavítani. Hibás teljesítés az is, hogy ha az előfizető a felmondása előtti 90 napban több mint 10 hibabejelentést tett, akkor is, ha a szolgáltató azokat elhárította. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!