2021.12.12. 14:02
„A tanárban a múlt fog kezet a jövővel”
A cudar, vészterhes idők, sorstragédiák árnyékában is átható derű emléke olyan ajándék felmenőitől, amely nem múló erővel hatja át életét. A Boldog Gizella-díjas Faragóné Szénásy Emese szerint a tanárban a múlt nyújt kezet a jövőnek.
Fotó: Karnok Csaba
Világháborúkat, sorstragédiákat, hadifogságot, rémisztő kétségeket, gyötrelmeket átélt őseitől különös módon a derű tanítását kapta örökül. Azt a mérhetetlen emberi bölcsességet, amely megtanítja az embert a rámért életet, feladatokat úgy elfogadni, hogy csöndes apátia helyett tettekre sarkallja mindvégig. Gyötrődés helyett a gyerekek egy olyan életigenlő családban nevelkedtek, ahol nem ismerték a megváltoztathatatlan feletti kínlódás érzését. Faragóné Szénásy Emese, a vásárhelyi Bethlen Gábor Református Gimnázium egykori tanára, korábbi igazgatója, Pro Urbe díjas református presbiter, Boldog Gizella-díjas pedagógus olyan tudásról mesélt, amely bárcsak mindannyiunk lelkében táplálhatná az örök békét.
Az élet és ami adatik
– Mifelénk úgy tartották: a munkát el kell végezni, lehetőleg nyavalygás nélkül. Ám mégsem hatotta át napjainkat a szigorú kötelesség súlya, örömmel végeztük kapott-vállalt feladatainkat. Derűsen teltek a dolgos hétköznapok, reggelre ébredve – akármilyen idő fogadott is bennünket – mindig örültünk. Örömmel fogadtuk az esőt, a napsütést, a csípős időt, a rekkenő hőséget. A bennünket körülölelő életet önmaga valójában értékeltük, még a sorstragédiák sem roppantották össze nagyszüleim, szüleim békés, szépségre nyitott lelkét. Alkati derű kellett ehhez, és a mély hit abban, miként a Jóisten rendezi a dolgokat, az úgy van jól. A bajban velünk lesz – mesélte az egykori pedagógus apai ágon vásárhelyi, anyai ágon székely felmenői, falusi tanár szülei és a Székkutason telt gyermekkor emlékét idézve.
Derű a traumák árnyékában
Holott viszontagságos élet jutott családjának, a történelem viharai nem kímélték őket:
– Nagyszüleimet az első világháború kiűzte a szeretett szülőföldről, Erdélyből, a megszokott dolgos és jó életből, menekültek, s vagonban laktak egy teljes esztendeig. Majd jött a második világháború, édesapám besorozása, hadifogsága, édesanyám rettegése, a kétség, férje vajon hazatérhet-e valaha családjához. Ám erős hitük, emberi tartásuk, derűs alkatuk a traumák árnyékában is kísérte őseimet. Bölcsességüket látva, tapasztalva nevelkedtünk mi, gyermekek és kaptuk örökül a legszebb ajándékot, az Istenbe vetett bizalom, a kitartás, a becsület, a szépség, az öröm, az elfogadás, az összetartozás örök értékeinek igényét. Megtanultuk, hogy hiba volna folytonos teherként cipelni az élet megmásíthatatlan eseményeit, folyton háborgó lélekkel küzdeni nap nap után – mondta Emese néni, példaként, mosolyogva említve, amikor édesanyja azt mesélte, milyen jó volt a háború idején vagonban élni, mert sok gyermek vette körül őket, s jókat lehetett játszani...
Remény a keserűségben
– Tudom, nem utólag másította meg a keserű pillanatokat édesanyám, így élte meg a borzalmakat, így vészelték át a sorstragédiákat, így lendültek át a nehézségeken, amelyet a történelem, az élet hozott. Nem traumaként adták tovább a gyerekeknek a történteket, nem is úgy viselték, de példaként, hogy ilyen az élet. A feltámadó kétségeket felülírja a hit, a remény és a bizalom – mondta. Arra a kérdésre, gyerekkori tapasztalatai felnőtt léte mindennapjait miként hatották át, válaszul azt felelte: keserű pillanat volt korai nyugdíjazása a Bethlenből, de isteni kegyelemként egy halászteleki református középiskola meghívta tanárának. Évtizedek munkája, környezete változott meg, abból az intézményből kényszerült távozni, ahová egész élete kötötte. Ám rájött, ha háborgás helyett az új lehetőségekre tekintünk, kibékülhetünk az eseményekkel a keservesnek tűnő pillanatokban is. Ez a gondolat ad erőt neki máig.
Nem rossz, kreatív
– Biológusként mondom: az élet fennmaradásának egyik legfontosabb tényezője a diverzitás, a sokféleség, amit óvnunk, őriznünk kell a természetben és a társadalomban is. Ahelyett, hogy erőszakosan a magunk képére formálnánk a másik embert, inkább csodálkozzunk rá az egyediségére. Pedagógusként is az a gondolat vezérelt, hogy diákjaimat a saját énjük kibontakoztatására ösztönözzem, nyesegetve a torz hajtásaikat, mert ezerféle módon lehet boldog, örömteli az élet, nem csupán egyetlen úton.
A kamasz gyerekek rendkívül kíváncsiak, óriás erő hajtja őket önmaguk és a világ megismerésére. A jó és a rossz mércéje nem elegendő megítélésükre, hiszen az identitáskereső, formálódó fiatal korral együtt jár a huncutság, a botlások, a pimaszkodás. A gyerek nem rossz, csupán kreatív, nem ismeri még tettei határait s következményeit.
Az idő változó szövete
– Több évtizedes, aktív munka utáni nyugdíjazással megváltozik az idő szövete körülöttünk, másrészt kikerül az ember egy inspiratív közegből, fontos, hogy ne záródjon be a maga gondolatvilágába: maradjon nyitott a világ dolgaira, mérettesse meg gondolatait a napi kihívásokkal. Nem veszni hagyni a ráeszmélés lehetőségét, hogy a világ gazdagabb annál, mint ahogy elgondoljuk – mondta Emese néni arra válaszul, mi tartja mozgásban mindennapjait.
– A pedagógusi pályáról lekerülve kiszakadunk egy nagy és erős közösségből, s hajlamos leértékelni magát az ember, fájdalmas a leszálló ág tudata, az idő szorításának megszűnése, a feladatok sokaságának hiánya, a „fontosságának” elvesztése. Talán ezért rendített meg mélységesen a Boldog Gizella-díj. Világunk ugyanis a tettekért elismerést, netán valami hasznot vár. Úgy érzem, ez a díj a múlt elismerése, s rajtam keresztül a tanári pálya rangjának megemelése, a Bethlenben kapott értékek fontosságának hirdetése, a tanítványi alázat és hűség megnyilvánulása. A tanári pálya csodálatos hivatás! Egyszerre megható és felelősségteljes feladat, mert nem csupán tanítani, tettekkel képviselni kell az élet meghatározó értékeit.
A tanárban a múlt és a jövő fog kezet, mert a múltat adja át a jövőnek, az értékeket, azok esszenciáját, amiért annyit küzdöttek, dolgoztak eleink, akár fizikálisan, akár szellemileg, a tudást, a történelmünket, az erkölcsi zsinórmértékünket. Így adva a folytonosságot.
Ajánljanak Önök is Aranyembört! Kedves Olvasóink! Önöknél jobban senki sem ismeri azokat az Aranyemböröket, akik az Önök településén, falujában, városában, kerületében évek óta szervezik a közösségi életet. Fáradhatatlanul dolgoznak, szerveznek, gyűjtenek, tanítanak, alkotnak, segítenek. És teszik ezt önzetlenül, hálát nem várva. Ugye, ha kicsit jobban elgondolkodnak, máris tudják, kire, kikre gondolunk. Ajánlják hát őket a Délmagyarország figyelmébe! Mi pedig bemutatjuk az Önök Aranyembörét egész Csongrád-Csanád megyének. Kérjük, hogy ajánlataikat a Délmagyarország weboldalán, a delmagyar.hu-n keresztül, az ott található űrlap segítségével küldjék el! |