2013.10.04. 15:07
Szállóügyek függőben
Turisztikai szempontból a legfontosabb feladat a szálláshelyfejlesztés volna Szentesen – ismeri el a városvezetés.
Az előkészítésre jelentős összeget fordít az önkormányzat: a Petőfi Szálló tanulmányaira, különböző pénzügyi és műszaki tervekre felhasználásra került 153 millió forint, a sportszállóéra 7 milliót fordítanának. A fahíd idei felújítása pedig kérdőjeles.
Turisztikai szempontból a legfontosabb feladat a szálláshelyfejlesztés volna Szentesen.
Pánikajtó, kerítés
Leginkább a sportturizmusra fókuszál az akcióterv. A határozati javaslatok között szerepel a sportcsarnok befogadóképességének növelése, amit két pánikajtó kicserélésével és 4 menekülő ajtó beépítésével érnének el. Erre és tetőzet felújítására 7,5 millió forintot különítenének a 2014-es költségvetésben. A sporttelepen elsőként a kerítést cserélnék le, amire 5,5 milliót tennének félre jövőre. Szervezett túraútvonalak kialakítására egymillió forintot szánna a város, és egy sportdiplomáciai testületet is létrehozna az önkormányzat, hogy minél több sportolót csábíthassanak Szentesre.
Égető szükség van szálláshelyfejlesztésre – fogalmaz az idegenforgalmi koncepció akciótervének aktualizált változata, melynek pontjairól lapunk megjelenése napján határoz a szentesi képviselő-testület. A fenti állítás nem csak az anyagot összeállító városházi stáb véleménye, az idegenforgalomban érdekelt helyi vállalkozások és a civil szervezetek is így vélekednek, a határozati javaslatban felvázolt lépések mégsem tükröznek valódi elszántságot a városvezetés részéről. A jövő évi költségvetésben 7 millió forintot különítenének el arra, hogy a sportszálló felújításáról és újrahasznosításáról tanulmányterv készüljön annak érdekében, hogy pályázati forrás elnyerésével megkezdődhessen az épület rekonstrukciója. Az ötlet nem új: 2011 tavaszán egyszer már döntött arról a testület, hogy a sportszálló ügyében figyelni kell a pályázati lehetőségeket, de a keresés eddig nem vezetett eredményre.
Más alternatívákat is felvázol a dokumentum, de érdemi szálláshelybővítéssel egyelőre nem kecsegtet. Szó van benne például az egykori úttörőház épületéről, amely kapcsán közlik: „a 80 férőhelyes szálloda pályázati anyaga elkészült, hiánypótlása megtörtént. Több mint egy éve tartaléklistán van a magánbefektető pályázata." Ha a nyer a beadvány, több százmilliós önrészt kell biztosítani a fejlesztés megvalósításához, amelynek meglétét a pályázó magánvállalkozás már egy éve a hiánypótlási eljárásban igazolta is.
A Petőfi Szálló esetében ismert: a város eddig 153 millió forintot fordított a hotelfelújítást is magában foglaló Vitala-projekt előkészítésére.
A pénteken a testület elé kerülő anyag szerint „az önkormányzat a Vitala-csoporttal együttműködve a SPA Medical Kft. keretein belül közel 2 éves munkával eljutott oda, hogy a megvalósítási tanulmányok alapján finanszírozási ajánlatot kapott pénzügyi alapoktól. A pénzügyi finanszírozó írásban kifejezte szándékát a projekt finanszírozására, ugyanakkor további dokumentumok benyújtása szükséges a finanszírozás megvalósulásához. Jelenleg ezek előkészítése van folyamatban." Az ügy sikere borítékolható, legalábbis az alapján, hogy a várost és a Vitala csoportot összehozó International Project Managements Kft. 2013-ra esedékes 7 millió forintos sikerdíját már 2012 végén kifizette az önkormányzat – minderről tavaly ősszel zárt ülésen határozott a képviselő-testület. Az ügyhöz hozzátartozik, hogy információink szerint a szállófelújítást korábban megcélzó Pendola-Szentes Kft. – ami jelentős tagi kölcsönnel tartozik az önkormányzatnak – jogerős építési engedéllyel rendelkezik, vagyis „birtokon belül van".
A frissített akcióterv foglalkozik a Kurcával is. Lapunkban is beszámoltunk arról a civil tanulmányról, amely annak lehetőségeit boncolgatja, hogyan lehetne Szentes új turisztikai attrakciója és hajózható vize a várost átszelő főcsatorna. A Kurca-program részletes kidolgozására nem szánna pénzt az önkormányzat, pályázati forrásból készíttetnék el a teljes anyagot. Az elképzelések között szerepel kishajó kikötők, stégek és vízi színpad felállítása, de a legköltségesebb feladat a hidak felemelése lenne, hogy a kisebb vízi járművek átférjenek alattuk. Ennek első állomása az Eszperantó-híd lehet. Megírtuk már, hogy a fahíd felújítására idén elkülönítettek mintegy 30 millió forintot. A munka azért nem kezdődött el, mert épp a hajózhatóság nem lenne biztosított, ha a régi paraméterekkel újulna meg az átkelő. A szabvány szerint a vízszinttől mérve 210 centiméter magasan kell átívelnie a hídnak ahhoz, hogy kishajók szabályosan közlekedhessenek a Kurcán. Ha emellett dönt a városházi grémium, újra kell tervezni az átkelőt, aminek építése – az engedélyezés miatt – egy év múlva kezdődhetne el. Hozzá kell tenni, az új híd jóval hosszabb lenne, mint a mostani, szinte úttesttől úttestig érne, hogy az említett magasság mellett ne legyen akkora lejtése a járófelületnek.