Szeged és környéke

2015.06.03. 20:03

A vadbalesetet csak megelőzni lehet, elkerülni alig

Bár a tanulóvezetők figyelmét már az elméleti oktatáson felhívják arra, hogyan kerüljék el a vadbaleseteket, a sofőrök nagy része nem tudja, mit kell tennie, ha mégis autója elé ugrik egy állat.

Kiss Gábor Gergő

Magyarországon évente 500–1000 esetben ütköznek vadak járművekkel. Legutóbb hétfő este történt halálos baleset a Bács-Kiskun megyei Jánoshalmánál. Egy vaddisznó ugrott egy autó elé, ami elütötte az állatot. A tetem a mögötte haladó Opel szélvédőjének csapódott, sofőrje ezután vesztette el uralmát a járműve felett. Az autó áttért a menetirány szerinti bal oldalra, és az út szélén álló fának csapódott. A nagy erejű ütközésben az Opel utasa, egy 52 éves jánoshalmi férfi azonnal életét vesztette, nem sokkal később a 28 éves sofőr is belehalt sérüléseibe.

Ketten meghaltak a Jánoshalmánál történt balesetben, amit egy vaddisznó okozott. Fotók: MTI/Donka Ferenc

Ketten meghaltak a Jánoshalmánál történt balesetben, amit egy vaddisznó okozott. Fotók: MTI/Donka Ferenc
– Ahol van vadak áthaladását jelző tábla, ott azonnal lassítani kell – mondta el kérdésünkre Dudás László, a szegedi STOP Autós-motoros iskola vezetője. Ahol nincs ilyen figyelmeztetés, ám az egyik oldalon bozótos-fás terület, míg a másikon mező van, a vadak biztosan a mező felé fognak menni legelni, így ilyen helyeken is lassabban kell közlekedni. Éjszakai vezetéskor a vad szeme tükrözi vissza a fényt: amíg távol vagyunk tőle, elvakítja, így pont akkor fog az autó vagy motor elé ugrani, ha az már közel van hozzá. Éjszaka zöldterületek közelében is a lassítás és a dudálás a legjobb módszer.

- Ha már semmilyen módon nem tudjuk elkerülni a balesetet, és féktávon belül ugrik elénk a vad, akkor vészfékezzünk, és próbáljuk kormányzással elkerülni az ütközést. Az autót semmiképpen se a szemközti sávba, hanem az útpadka felé kormányozzuk – tanácsolja az oktató.


A városokban főként kutyákat ütnek el, itt különösen a motorosok vannak kiszolgáltatva. – Nekik azt tanácsolom, hogy ne az út szélén, hanem a sáv közepén haladjanak. Ha többen mennek egymás után, a féktávolságnál tartsanak nagyobb követési távolságot, hogy legyen idejük reagálni arra, ha az előttük haladó elüt egy állatot – mondta Dudás László.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!