ParkettPróba

2009.03.27. 11:08

Mi is az a klasszikus balett?

A balett az olasz balletto szóból származik, pontosabban a ballo szóból, azaz a tánc kicsinyített változatából. A balett egy vagy több személy zenekísérettel előadott színpadi tánca, amely testmozgással és mimikával stilizált formában fejezi ki a történéseket, érzelmeket és a klasszikus balett táncnyelvét használja.

A balett-technika alapja a csípőből kiinduló fordulat, az öt lábpozíció mellett a kartartásoknak is összefoglalt rendszere van. A balettet egészen fiatal korban kell elkezdeni, az intenzív tréning és a balettiskola mellett nagyfokú kitartást és hajlékonyságot igényel.

Az első balett lépések olasz táncmesterektől származnak, mégis Franciaországban, a királyi udvarban fejlődtek tökéletessé. Viszont a 20. század kezdetén az európai balett központja már Oroszországba helyeződött át.

Az első iskolák Párizsban alakultak és a balett mesterei itt kezdték el tanításukat. Ebben az időben a francia balettmesterek már változatos lépéseket, pozíciókat használtak. Ám minden egyes pozíciónak, ugrásnak, forgásnak külön megnevezése volt, eredetétől függően pedig ezek a szakkifejezések francia nyelvűek. Ezek a gyökerei annak, amit most is láthatunk balettelőadásokon, és amiket a Táncművészeti Főiskolán is tanítanak.

A klasszikus balett

A klasszikus balett-technika az udvari táncokból alakult ki - számos nagyszerű balettmester és balett-táncos művészi és alkotó munkája által - és csiszolódott jelenlegi formájává. A klasszikus balett mozdulatrendszere adta a színpadi táncművészet alapját, azaz a meghatározó pozíciókat, pózokat, mozdulatok, motívumok összességét.

A klasszikus balett-tréning évszázados hagyományokkal rendelkezik. Korunk sokféle táncirányzata tekinti alapjának a balett-technikát. Magyarországon az orosz Vaganova féle tanítási módszer vált ismertté.

//

var so = new

SWFObject("http://csp.picsearch.com/players/mediaplayer.swf?playlist=http%3A//csp.picsearch.com/playlist%3Fauth%3DgppieG9A2cmLVDTfwDBZLyMr-WKEAdjYbiGI0Wu-s8PezOhj5RlVklHAQwc5J2UlZYX180mzIZc3oOg693cPNPpUtMBA2SAd3TNB6wtFPXPyB5K38WytpA&fullscreenpage=fullscreen%3Fpermaid%3DzolRwmmL_t44MTAnd2An0g&fsreturnpage=main%3Frequest%3Dframe%26permaid%3DzolRwmmL_t44MTAnd2An0g&repeat=list&allowfullscreen=true&", "mediaplayer", "340", "292", "8", "#FFFFFF");

so.addParam("wmode", "transparent");

so.addParam("quality", "high");

so.addParam("width", "340");

so.addParam("height", "292");

so.addParam("allowScriptAccess", "always");

so.addParam("allowFullScreen", "true");

so.write("zolRwmmL_t44MTAnd2An0g");

// -->

A klasszikus balett-technika elsajátítása és elfogadható szinten történő művelése rendkívül nehéz. Évekig tartó képzést és mindennapos gyakorlást igényel. A képzést és a táncos technikájának szinten tartását és továbbfejlesztését, a kondíció fenntartását a napi minimum 1-2 órás balett gyakorlat biztosítja. Aki ismeri ezt a technikát, tudja, hogy erre szükség is van, mert a klasszikus balett mozgásanyaga annyira szabályozott, ebből adódóan annyira a beidegződésre épít, hogy a kívánt szintet csak rendszeres és megfeszített munkával lehet elérni. Az ideálistól csak minimálisan eltérő mozdulat már lerontja a néző esztétikai élményét.

A klasszikus balett, más néven akadémikus balett fő pilléreinek tekinthetjük az úgynevezett pózokat. Nehéz olyan gyakorlatsort, kombinációt, kis vagy nagy allegro-t, azaz ugrást elképzelni, melyekben ne fordulnának elő a klasszikus balett pózai. Háromféle pózt ismerünk csak, ez a szám azonban számos lehetőséget rejt magában. Ugyanis minden pózt lehet előre, hátra, földön tartott szabad lábbal, 35° - 45° vagy 90°-on táncolni, kis és nagy kartartásokkal, a súlyláb állhat plié-ben, azaz térdhajlításban talpon, féltalpon vagy spiccen. A pózok némelyikét megvalósíthatjuk ugrás közben is.

A klasszikus balett pózai: Croisé, Effacé, Écarté. Ezek a fogalmak így, ilyen rövidségben, egyszerűségben csak ismertető jellegűek, valójában igen tartalmasak szakkifejezésekben, irányokban és egyéb instrukciókban.

Croisé Maga a szó azt jelenti: keresztezni. Ez a póz, egy úgynevezett zárt póz, a táncos úgy tartja szabad lábát, hogy az - a néző szemszögéből nézve - keresztezze az álló lábat. Létezik kis és nagy croisé póz, ez azonban nem a láb magasságától, hanem kizárólag a kartartástól függ.

Effacé Ez az úgynevezett nyitott póz, melynél úgy állunk, hogy a kinyitott vagy felemelt szabad láb ne takarja az állóláb vonalát. Létezik elöl és hátul effacé póz, melyeket szintén kis, illetve nagy kartartásokkal táncolnak.

Écarté Neve a francia szétterpeszteni szóból származik. Ennek megfelelően az écarté pózban a szabad lábat mindig oldalt tartjuk.

 

//

var so = new

SWFObject("http://csp.picsearch.com/players/mediaplayer.swf?customimage=http%3A//csp.picsearch.com/img/H/Z/y/W/thumb_HZyWW84ADjXep9JWRjMeFg/2.jpg&playlist=http%3A//csp.picsearch.com/playlist%3Fauth%3DgBegof1ZyK7obrr29MerDHdeVPEAS2qcATE7bhdB09xWPoxryRvh_EbB5xEgd8eila0DRT3b-8fzvGd-VTtEPTJJZ6xG9AW4-i5P5N9Cr3HdUxSAPWk-ll-2xbExb-RfNBXDihxrH_qN3Jz9gOuObU5LFLjR8XV9z1PnmNBr2unTbxELCYcrZWG8yib128MG7o1ICkdcQYSXZDfSfO62FU4c6muy16vf&fullscreenpage=fullscreen%3Fpermaid%3DHZyWW84ADjXep9JWRjMeFg&fsreturnpage=main%3Frequest%3Dframe%26permaid%3DHZyWW84ADjXep9JWRjMeFg&repeat=list&allowfullscreen=true&", "mediaplayer", "340", "292", "8", "#FFFFFF");

so.addParam("wmode", "transparent");

so.addParam("quality", "high");

so.addParam("width", "340");

so.addParam("height", "292");

so.addParam("allowScriptAccess", "always");

so.addParam("allowFullScreen", "true");

so.write("HZyWW84ADjXep9JWRjMeFg");

// -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!