Korrupciógyanús ügyek

2024.01.30. 05:48

Lánchíd-botrány: az A-Híd Zrt. és elődje a baloldali kormányzatok kegyeltje volt

Egy 2000-es évekbeli fejlesztés kísértetiesen hasonlít a most kibontakozó Lánchíd-felújítási botrányhoz.

MW

Illusztráció

Forrás: Magyar Nemzet

Fotó: Havran Zoltán

Az A-Híd Zrt. és elődje, a Hídépítő Rt. a baloldali kormányzatok kegyeltje volt. A cégcsoport építhette meg például a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok idején a Kőröshegyi völgyhidat, amely alaposan megdrágult az évek folyamán – emlékeztet a Magyar Nemzet. 

Gépjárművek haladnak borús időjárásban a magyar főváros irányába az M7-es autópályán a Kőröshegyi völgyhíd előtti szakaszon
Fotó: Jászai Csaba / Forrás: MTI

Előzményként a Kőröshegyi völgyhíd esete idézhető fel, melyet Kövér László jelenlegi házelnök a 2000-es években a „kleptokrácia monumentális emlékművének” nevezett: 

a beruházás egy kilométerre vetítve a szocialista kormányzatok legdrágább autópálya-beruházásai közé tartozott.

 A projekt, csakúgy, mint a Lánchíd-felújítás, sokat drágult a kezdeti árához képest. Végül az M7-es 14 kilométeres szakaszát 76 milliárd forintból építette fel a Hídépítő, amely a korszak másik kiemelkedően sok közbeszerzéshez jutó cégével, a Strabaggal nyerte el konzorciumban a völgyhíd munkálatait.

A Kőröshegyi völgyhíd megépítésére kiírt közbeszerzést 2002-ben nyerte el a már említett két cég, amelyekkel az akkor frissen hivatalba lépett Medgyessy-kormány szerződött le.

A völgyhidat is tartalmazó 14,2 kilométer hosszú autópálya-szakasz 76 milliárd forintba került, a völgyhíd ára ezen belül elérte az 51,175 milliárd forintot. Ez Magyarország leghosszabb hídja, összesen 1872 méteren nyúlik át a völgy felett.

Az építkezés öt évig tartott, 2007 augusztusában adták át a fogalomnak, ám az eredeti tervek szerint 2006 novemberére kellett volna elkészülnie. A pénzbeli drágulás mértéke a határidő-mulasztásnál is jelentősebb volt.

A Magyar Hírlap 2002. április 26-i híre szerint a Hídépítő Rt. három ajánlatot adott be a völgyhídra a Nemzeti Autópálya Rt.-hez. Ezek 32,75 milliárd, 33,75 milliárd és 38 milliárd forint értékűek voltak. Az egykori sajtóhírek alapján a projekt drágulása viszonylag gyorsan zajlott le: 2004-ben már több lap arról számolt be, hogy 14 kilométeres – völgyhidat is tartalmazó útszakasz – 74,1 milliárdért épülhet meg, amely már nincs messze a végösszegtől vagy a már említett 76 milliárd forinttól.

A völgyhíd és a kapcsolódó autópálya-szakasz ára mindvégig a sajtó célkeresztjében tartotta a beruházást, az atombombát azonban az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2008-as jelentése „dobta” a projektre. 

A Magyar Nemzet teljes cikke ITT olvasható el. 

A hazánkat elmarasztaló Transparency készítette elő a hídpénzbotrányba fulladt felújítást

Nem meglepő módon ismét hazánkat támadja a Transparency International, amely most készített korrupcióérzékelési indexében Magyarországot az unió legkorruptabb országának nevezte. Teszi ezt a Soros Györgyhöz ezer szállal köthető civil szervezet úgy, hogy egyébként ők készítették elő a Lánchíd hídpénz-botrányba fulladt felújítását – írja a Magyar Nemzet.

A szervezet saját honlapján még be is számolt arról, milyen sikeresen zárult a Széchenyi Lánchíd felújításának kivitelezési munkáira vonatkozó közbeszerzési eljárás, majd közölték, hogy értékelésük szerint minden jogszerűen, átláthatóan és tisztességesen zajlott.

A Lánchíd ível át a Duna folyón, háttérben a pesti városrész épületei
Fotó: Róka László / Forrás: MTI

Dacára annak, hogy a Közbeszerzési Hatóság nyilvántartása szerint a Transparency International (TI) magyarországi szervezetének nem volt akkreditált közbeszerzési tanácsadója, amikor a Lánchíd felújítási tenderének tisztaságát vizsgálta. Tehát úgy ellenőrizték a közbeszerzést, hogy arra a hatóság adatbázisa alapján nem volt szakképzett emberük.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában