Katargate

2023.02.28. 10:44

Luxusrepülőút katari pénzen: lassan az Európai Bizottságot is eléri a brüsszeli korrupciós botrány

Vizsgálatot követel az Európai Bizottság, miután kiderült, hogy vezető közlekedési tisztségviselője, Henrik Hololei ingyenes repülőutakat fogadott el Katartól, ráadásul business osztályon, miközben munkatársai a Qatar Airways számára előnyös megállapodásról tárgyaltak. Úgy tűnik tehát, hogy a brüsszeli korrupciós botrány az Európai Parlament után a bizottságot is utolérte.

Forrás: Shutterstock

Kilenc alkalommal repült ingyen business osztályon Henrik Hololei, az Európai Bizottság közlekedési osztályának főigazgatója a Qatar Airways légitársasággal 2015 és 2021 között – írta meg a Politico című lap a birtokába jutott adatok alapján.

Az uniós ügyekkel foglalkozó brüsszeli lap nyomán a Magyar Nemzet azt írja, az ingyenes utak közül hat az európai légtér Katar előtti megnyitására vonatkozó megállapodás összeállítása közben történt, ebből négyet a dohai kormány vagy egy Katarhoz kötődő csoport fizetett. 

Bár Hololei nem volt hajlandó kommentálni a Politico értesüléseit, 

az Európai Bizottság szóvivője megvédte a testület mobilitáspolitikai és közlekedési főigazgatójának döntését, amiért elfogadta a Qatar Airways ingyenes repülőútjait.

 „Minden részletezett küldetést (…) engedélyeztek és a vonatkozó szabályoknak megfelelően hajtották végre” – mondta a szóvivő, hozzátéve, hogy az esetleges összeférhetetlenséget „gondosan mérlegelték és kizárták”.

Mint ismert, a brüsszeli korrupciós botrány már magával sodorta az Európai Parlament volt szocialista alelnökét, Eva Kailit, valamint több volt képviselőt és EP-alkalmazottat is. A botrány kirobbanása után Katarral a legtöbb folyamatban lévő szerződést felfüggesztették, hogy a nyomozás felderíthesse, hány ember érintett az ügyben és mekkora befolyása volt az arab országnak. Ezalól valamiért azonban kivételt képez az EU és az olajország közötti légügyi egyezmény, amelyet az Európai Bizottság vett védelmébe. (A bizottság 2016 júniusában kapott megbízást az ügylet kidolgozására, és 2021 októberében írta alá a végleges megállapodást.)

Mint írják, néhány hónappal azután, hogy Hololei csapata a bizottságnál megkezdte a Katarral kötendő légi közlekedési megállapodás kidolgozását, 2017 januárjában Hololei elfogadta az állami tulajdonú Qatar Airways ingyenes business osztályú repülőútjait Brüsszelből Dohába – és vissza. A dokumentumokból kiderült, hogy az utazást a katari kormány fizette.

A légi közlekedési megállapodás a katari székhelyű légitársaságok, köztük a Qatar Airways számára biztosít leszállási jogot a legtöbb uniós célállomáson, így a légi fuvarozó számára jövedelmező hozzáférést kínál a 450 millió fogyasztót számláló piachoz.

 Cserébe az uniós légitársaságok kölcsönös jogokat kaptak egy kevesebb mint hárommillió fős piacra, ám a dohai repülőtéri csomópont stratégiailag fontos bázist jelent Európa és Ázsia nagyvárosai között.

Az EB szóvivője most azzal érvel, hogy Hololei katari látogatása nem része az EU–Katar légi közlekedési tárgyalásoknak, hozzátéve, hogy a főigazgató „soha nem volt része” a megállapodásról tárgyaló csoportnak. Hololei ugyanis a tárgyalásokon dolgozó osztályt vezette, és következetesen népszerűsítette a Katarral való együttműködést a nyilvánosság előtt.

Alapesetben – mondta a szóvivő – 

a bizottság fedezi a személyzet külföldi utazásai során felmerülő költségeit, „bizonyos esetekben azonban harmadik felek felajánlhatják a kiküldetési költségek teljes vagy egy részének fedezését”.  Ha ez a helyzet, „a misszió engedélyezésének feltételeként ki kell zárni az esetleges összeférhetetlenség minden formáját”.

A légi közlekedési megállapodás kidolgozása közben Hololei ingyenesen utazott a Qatar Airways társasággal az Arab Légifuvarozók Szervezete (AACO) által szervezett találkozóra is – amelyen a Qatar Airways vezérigazgatója szerepel a végrehajtó bizottságában – írja a lap.

Hololei ingyenes útjainak napvilágra kerülése a Politico szerint új vizsgálat alá helyezi a bizottságot azzal kapcsolatban, hogy az EU politikai igazgatói hogyan kezelték a katari kormány lobbitevékenységét.

Hololei utazási programja felfedi, hogy a Katargate nem korlátozódik az Európai Parlamentre, és azt is, hogy nem elég szilárdak az EU etikai szabályai, a jelenlegi szabályok betartatása pedig túlságosan gyenge

– fejtette ki a lapnak Vicky Cann, a vállalati lobbizásnak az EU politikai döntéshozatalára gyakorolt ​​hatását vizsgáló Corporate Europe Observatory nevű civil szervezet munkatársa.

Eközben a Transparency International munkatársa, Nicholas Aiossa kijelentette, hogy Hololei ingyenes repülőútjainak nyilvánosságra hozatala „független vizsgálatot kell, hogy eredményezzen az Európai Bizottságnak a Katarhoz fűződő kapcsolataiban”.

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában