Olajembargó

2023.01.18. 14:30

Brüsszeli szankciók: februártól dízelhiány lehet Európában

Az Európai Unió olajembargójának hatására Oroszországból kevesebb nyersolaj érkezett az európai piacra 2022-ben. Az EU mozgástere folyamatosan szűkül, és ez a februárban életbe lépő második fázissal még inkább felgyorsulhat azáltal, hogy az olajtermékekre is kiterjesztik a szankciókat.

Illusztráció

Forrás: Szabad Föld

Fotó: Németh András Péter

Hortay Olivér a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője elmondta, hogy a Brüsszel-féle szankciós politika drasztikus beavatkozás a globális olajpiacon, amely új helyzetet teremtett: az ellátási láncok átalakulását eredményezte, amelynek önmagában van egyrészt egy új, logisztikai kihívásokat eredményező, másrészt egy áremelő hatása is. Oroszországból kevesebb nyersolaj érkezett az európai piacra 2022-ben, ennek a hiányát részben az Egyesült Államok töltötte be, ami így drasztikus mértékben képes volt növelni nyersolaj exportját.

Ez a nagy nyersolaj-kitermelő, exportőr országoknak kedvez, és ne feledjük, hogy ezeknek része Oroszország is, amely tavaly 28 százalékkal volt képes növelni az olajexportból származó árbevételét. Ahogyan már említettem, az Egyesült Államok szintén jelentős export árbevétel-növekedést ért el, és a nagy OPEC-országok olajvállalatai is rekordot döntöttek 2022-ben

– mondta el a szakértő.

A tavalyi évben történelmi rekordot döntött az USA olajexportja. A szankciók miatt az EU kevesebb orosz olajat vásárolt, és a kiesett mennyiség jelentős részét az Egyesült Államokból pótolta
Forrás: Financial Times

A szakértő az Origónak adott interjúban azzal kapcsolatban is elmondta a véleményét, hogy februártól életbe lép az unió újabb szankciója, amely az olajtermékekre vonatkozik. 

Az üzletágvezető kiemelte azt is, hogy az Európai Unió mozgástere folyamatosan szűkül, és ez a februárban életbe lépő második fázissal még inkább felgyorsulhat azáltal, hogy az olajtermékekre is kiterjesztik a szankciókat.

Az EU nem tud majd például orosz dízelhez jutni, holott korábban a beszerzéseinek jelentős részét Oroszországból fedezte a dízel tekintetében.

Hortay arra is kitért, hogy még problémát okozhat – hazánk mentességet kapott az embargó második fázisa alól is –, hogy a jelenlegi állás szerint az orosz nyersolajból előállított olajtermékeket sem lehet majd exportálni, így míg korábban regionálisan optimalizálták az üzemanyag-piacokat, addig ez nehézségekbe ütközhet a jövőben.

Hiába ugyanaz a tulajdonos és hiába kapott mindkét ország mentességet, a pozsonyi és a dunai finomítóban előállított üzemanyagokkal a két ország nem lesz képes kisegíteni egymást

– hívta fel a figyelmet az üzletágvezető. 

Ez a mozgástérszűkülés felfelé hajtja az árakat, és csökkenti az Európai Unió alkalmazkodóképességét a nem várt eseményekhez. 

Tehát ha bármelyik régióban adódik egy nem várt meghibásodás, egy hirtelen érkező keresleti sokk, kisebb lesz az egyes országok képessége arra, hogy ezeket a hatásokat kezeljék– mondta el a szakértő.

A teljes cikket ITT olvashatja el.

 

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában