2020.12.18. 11:54
Karácsony ellentmondásokba keveredett a buszmutyiügyben
Zavarosan, önmagának is ellentmondva beszélt Karácsony Gergely a BKV botrányos buszbérlési tenderéről az ATV csütörtök esti műsorában.
Budapest, 2020. november 6. Karácsony Gergely fõpolgármester beszédet mond a pesti fonódó villamosvonal elsõ elemének átadásán a Haller utca és a Soroksári út keresztezõdésénél 2020. november 6-án. A Haller delta projekt során új vágánypár létesült a Haller utca és a Soroksári út között észak-pesti irányba, így kapcsolat jött létre a Haller utca felõl a 2-es villamos belvárosi szakasza felé. MTI/Balogh Zoltán
Forrás: MTI
Fotó: Balogh Zoltán
A főpolgármester egyebek mellett azt hangoztatta, „nem is tudja, miről kellene beszélnie” az offshore hátterű kamucéget győztesnek kihozó pályázattal kapcsolatban, holott egy másik mondatában azt állította: személyesen értesült arról, hogy a rendőrség már nyomoz az ügyben – hívja fel a figyelmet a Magyar Nemzet.
Karácsony egy helyen azt állította, jogszerűen folyt le a közbeszerzési eljárás, ugyanakkor azt is elismerte, „erős a gyanú”, hogy nem valódi referenciát mutatott be a CR-Facilities Zrt. Emlékezetes: a BKV október 30-án bizonyítottan megkötötte a szerződést a kamucéggel, és csak később, feltehetőleg a botrány kirobbanása után mondták fel a kontraktust. Mindenesetre
különös, hogy a főváros semmit nem árul el arról, hogy ki és mikor bontotta a szerződést.
A lap cikke emlékeztet, hogy a Közbeszerzési Hatóság (KH) vizsgálatot indított a buszbérlési tender ügyében. Hangsúlyozták: a BKV Zrt. nem önként, csupán a Közbeszerzési Hatóság felhívására szolgáltatott adatot az eljárásról és adott tájékoztatást az általa súlyosnak minősített szerződésszegésről. Az ezzel összefüggésben a sajtóban közzétett információkat félrevezetőnek nevezték. Szintén néhány napos hír, hogy a fővárosi Fidesz is vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi a buszmutyiügyben.
Rendkívül aggályossá teszi az egész tenderügyet, hogy a győztesnek kihozott CR-Facilities céget mindössze egy héttel a pályázati felhívás lezárása előtt alapította három másik cég, amelyek egyike a Leisztinger érdekkörébe tartozó, offshore hátterű vállalat.
A cégnek egyetlen alkalmazottja van, busztelephellyel nem rendelkezik. A szakmai ajánlatukban egy másik társaság számára kiállított referenciát mutattak be, és nem létező buszalvázszámokat tüntettek fel a dokumentumokban. A második helyre szorult Truck-Trailer and Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (TT&P) egyik buszát használták fel a szakmai ajánlatukban.
A Magyar Nemzet birtokába került, a BKV belső ellenőrzési főosztálya által készített vizsgálati anyagból az derült ki: a CR-Facilities átvilágítása során közepes szintű vállalatbiztonsági kockázatot állapítottak meg, mivel „a tulajdonosi háttere ismeretlen, referenciái nincsenek, működéséről nincs információ”. A vizsgálati anyag szerint a BKV-n belül működő Autóbusz- és Trolibusz-üzemeltetési Igazgatóság már május 25-én, az ajánlattevő CR-Facilities Zrt. felbukkanásakor azonnal átvilágítást kezdeményezett a vállalatbiztonsági csoportnál, mivel a céget egy héttel azelőtt jegyezték be 17 millió forint törzstőkével „egy alsó hangon is 200 millió forint induló tőkét igénylő projektre”.