2022.08.01. 12:45
Minden, amit az európai reptéri káoszról tudni kell
Több ezer munkavállaló hiányzik a szektorból, a légitársaságok most béremeléssel és tömeges munkaerő-felvétellel próbálják orvosolni a fennakadásokat – írja a Világgazdaság.
Több ezer járattörlés, órákig tartó sorban állás, késések és elveszett bőröndök tömkelege Európa repterein – először mindenki pánikba esett a sztrájkok és a munkaerőhiány közepette, azóta azonban a társaságok és a repterek megpróbáltak megtenni minden tőlük telhetőt, hogy a helyzethez képest gördülékenyen legyen az utasforgalom, s a járványkorlátozások óta nagyon várt nyaralások végre gondtalanul teljenek.
Míg korábban a Covid–19 járvány terjedése miatt teljesen leállították az nemzetközi forgalmat, és óriási létszámleépítést és fizetéscsökkentést jelentett be a légi forgalmi szektor, most, ahogy a pandémia előtti szinthez tér vissza a turizmus, a pilótáktól a poggyászkezelőkig minden személyzeti tag jelentős fizetésemelést és jobb munkakörülményeket követel.
A Norwegian Air már júniusban meg is állapodott a pilótákkal a 3,7 százalékos fizetésemelésben,
és egyéb juttatásokat is ígértek. Ezt követte a skandináv légitársaság, a SAS, és az ír Ryanair, amelyek júliusban állapodtak meg a pilótáikat képviselő szakszervezetekkel. A SAS pilótái július 19-én be is fejezték a 15 napos sztrájkjukat, amely miatt mintegy 3700 járatot kellett törölni.
Később a British Airways és a holland KLM légitársaság bérmegállapodásokat írt alá a földi kiszolgáló személyzettel, amely – a légiutas-kísérőkhöz hasonlóan – nem elhanyagolható a pilóták mellett. Mivel a Ryanair spanyol légiutas-kísérői nem érzik úgy, hogy sérelmeiket meghallgatták volna a korábbi sztrájkjaik során, a szakszervezeteik, az USO és a Sitclpa bejelentették, hogy
augusztus 8-tól egészen 2023. január 7-ig minden héten heti négy napon át sztrájkolnak a magasabb fizetésért és az élhetőbb munkakörülményekért.
Csökkentették a nyári menetrendeket, van, ahol már nem is árusítanak jegyet a szezonra.
A teljes cikk az európai körképpel ITT olvasható.
Borítókép: Illusztrációfotó / dpa Picture-Alliance via AFP / Frank Hoermann /SVEN SIMON