2024.11.12. 14:47
A Pillangókisasszony próbafolyamata kezdődött el a Szegedi Nemzeti Színházban
Kultúrák ütköznek, remény, ígéret, szív és élet hasad a Szegedi Nemzeti Színház december 6-ai operabemutatójában. Puccini Pillangókisasszony című operáját Juronics Tamás rendezi.
Ahogy Barnák László főigazgató fogalmazott a keddi, első próbán, nem csak a város, de az ország színházbarát közönségét célozza meg a Szegedi Nemzeti Színház december 6-ai, nagyszabású operabemutatója. Puccini Pillangókisasszony című operáját a Kossuth-díjas Juronics Tamás álmodja színpadra, akinek legutóbbi, nagy sikerű, szegedi operarendezése Puccini Manon Lescaut-ja volt tavaly. Cso-cso-szán szívbe markoló története a milánói ősbemutató után éppen 120 évvel, legutóbbi szegedi premierje után 12 évvel elevenedik majd meg a Nagyszínházban.
Sztereotípiák és szexizmus
– Ezek a karakterek, a zene és drámaiság pontosan ugyanolyan intenzitással képes formálni mindazoknak az életét, gondolkodását és érzelemvilágát, akik erre nyitottak, mint 120 évvel ezelőtt – hangsúlyozta Dobszay Péter, a színház zeneigazgatója, aki Pál Tamással váltva vezényli majd a nagyívű produkciót.
Juronics Tamás rendező kifejtette, hogy Puccini művei olyan részletességgel vannak megírva, hogy szinte önmaguk görgetik az eseményeket. Ahogy fogalmazott, instrukcióitól eltérni dőreség. Rendezői koncepciójának ismertetése során arra a kérdésre is választ adott, hogy mennyiben lehet ma érvényes a Pillangókisasszony története, hiszen napjaink globalizálódott világában már korántsem olyan titokzatos az operában ábrázolt japán közeg, mint 120 évvel ezelőtt. Rámutatott, hogy a felszínen hiába csökkent jelentősen a kultúrák közötti szakadék, a keleti világ igazi mélységeiről még ma is keveset tudunk. Ráadásul Cso-cso-szán tragédiájának története a sztereotípiák, a szexizmus és a rasszizmus témáját is érintik, amelyek színpadi ábrázolása nagy felelősség.
Címszerepben Ferenczy Orsolya és Máthé Beáta
Pinkerton hadnagyot, a felszínes, kalandor amerikai haditengerészt László Boldizsár és Tötös Roland, az ifjú és naiv, végletekig hűséges japán gésát Ferenczy Orsolya és Máthé Beáta játssza majd váltott szereposztásban. A próbafolyamat éppen Máthé Beáta születésnapján kezdődött el.
– Technikailag az a mennyiség jelenti a kihívást, amelyet Cso-cso-szán énekel. Emellett a gyötrelmes lelki ív is természetesen megterhelő. Hiszen a történet egy 15 éves lánnyal indul, aki tele van reménnyel, hisz az igaz szerelemben. Az idő múlása hűségének próbája lesz, amely gazdagítja és nemesíti a karakterét. Kitart a legvégéig – mondta el lapunknak Máthé Beáta karaktere kapcsán.
A Pillangókisasszony nem ki-, hanem bekapcsol
Barnák László a próbán rámutatott, hogy a fenntartói elvárások, az operatagozat léte és kvalitásai, valamint a karmesteri vágyak mellett sokkal fontosabb oka is van annak, hogy a Szegedi Nemzeti Színház nagyoperákat tűz műsorára.
Egy történetet mesélünk el, amelyben a zenei aláfestés olyan mély érzelmeket mozgat meg, amelyet ennyire intenzíven, áradóan talán az opera tud leginkább képviselni
– hangsúlyozta a főigazgató.
Pál Tamás, Liszt Ferenc-díjas karmester Puccinit a legnagyobb valóságkonstruktőrök egyikeként méltatta. A készülő produkciót azoknak a nézőknek ajánlotta, akik elsősorban nem ki-, hanem bekapcsolódásra vágynak.
Egy-egy ilyen este a nagyon régi színházhoz hasonlatosan úgy kapcsol be minket az egész világba, hogy úgy érezzük, más emberként jövünk ki a színházból. A színház feladta, hogy itt éljünk meg olyan dolgokat, amik az igazi életünknél is valóságosabbak és néha fontosabbak. Puccini ebben óriási mester. Ez a japán konstrukció egy olyan morális, életszerű, komplex emberi világot ábrázol, ami mindnyájunkat érint, olyan témákkal, mint a szerelem, a morál, az odaadás, a csalódás
– fogalmazott Pál Tamás.