2024.10.12. 10:54
Kortárs kísérlet a javából – Lezárult a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium - galériával
Izgalmas kísérletezéssel születtek meg az idei Vásárhelyi Kerámia Szimpózium alkotásai. Ipar és művészet találkozása, kortárs hangulatú múltbéli formavilág, végletes anyaghasználat jellemzi az újjászületés témájában készült alkotásokat.
Az újjászületés témájában alkottak az idei, sorban a 27. Vásárhelyi Kerámia Szimpózium művészei. Október 11-én, pénteken kora este a Hódmezővásárhelyi Nemzetközi Kerámia Központban mutatták meg eddig elkészült műveiket. A kerámia szimpóziumot vezető Pannonhalmi Zsuzsa keramikusművész saját alkotása még egy kíméletes, nagyjából 20 órás égetésre vár. Nem mindennapi kísérletre vállalkozott.
Kísérletező kerámia szimpózium
Az ipar és a művészet tökéletes találkozásaként a leginkább kályhák, tűzhelyek, kohászati kemencék kibélelésére, tűzálló téglák készítésére használt samottot választott alapmasszaként, amelyre különösen finom anyagból, porcelánból készített motívumokat.
Mint lapunknak elmondta: azért kivételes próbálkozása, mert a két anyag úgymond zsugorodási együtthatója merőben eltérő, mondhatni a két véglet. Egészen másként viselkednek hő hatására. Kérdéses, hogy a kemencéből kikerülve milyen lesz a műalkotás formája. Pannonhalmi Zsuzsa éppen ezért minden trükköt bevet, így például a kíméletes, hosszan tartó égetést. A száradási idő után hamarosan kiderül, hogy sikerült sajátos kísérlete.
Újjászületni rossz élményekből
Arról, hogy miért az újjászületés lett az idei szimpózium hívószava, úgy fogalmazott: úgy érzi a pandémiás időszak nem múlt el nyomtalanul az emberek lelkéből, ráadásul a mai világ zaklatottsága, a társadalmi és gazdasági kihívások tovább mélyítik a belső konfliktusokat. Szerette volna, ha művészek arra tudnak koncentrálni, hogy milyen érzés lehet kitekinteni a nehézségekből, mintegy újjászületni a rossz élmények és légkör ellenére.
De mesélt első találkozásáról Galyasi Miklóssal, a Tornyai János Múzeum egykori igazgatójával, akinek gondolata máig kíséri. A szakember úgy tartotta, a kerámia az emberiség nemesi levele.
Antik formák, modern időkhöz
Fodor Ilda keramikus művész hosszú idő elteltével tért vissza Hódmezővásárhelyre. Meglátása szerint fantasztikus anyagokat kaptak, amelyekkel bátran lehetett játszani, kísérletezni. Az újjászületéshez kapcsolódva négy nőalakot formázott; a korábbi szigorúbb forma világtól ellépve a naturalista ábrázolás felé. Az álom világot idéző motívumai – a házak, otthonok, a galamb – mint egy mese elemei elevenednek meg figuráin, az újjászületést jelképeként.
Nagy-György Ágnes keramikusművész az újjászületés témára úgy reflektált, hogy hagyományos kézműves technikával készített a kortárs lakáskultúrához illeszkedő étkészletet és vázákat. Előbbi magastűzű agyagból készült, megfelel minden szigorú szabálynak, még mosogatógépben is tisztítható. Ági a fekete színű alap masszát saját keverésű mázzal színezte, a bekarcolt díszítés még különlegesebbé teszi a használati tárgyakat. Az eljárás időigényes, de a vásárhelyi művész számára ez meditatív folyamat. Vékony és magas, korongozással készített vázáit pedig több részből építette össze, antik inspirációkkal ugyan, de a modern környezethez ugyancsak illeszkedőformai jegyekkel.
Lezárult a Vásárhelyi Kerámia Szimpózium
Fotók: Tábori Szilvia