2024.02.10. 13:52
Gigantikus ledfalakkal erősítik a Rebecca látványvilágát
Horesnyi Balázs díszletével és Madarász „Madár” János vizuális tervével valósul meg a Rebecca musical a Dóm téren – tájékoztatott a Szegedi Szabadtéri Játékok közleményében. Kétszáz négyzetméter ledfalon vetítenek animációkat, a végkifejletben a pirotechnika is szerepet kap.
A titkokkal teli, rideg Manderley központi jelképeként egy hatalmas, ódon lépcsősor szolgál majd az előadás során. Fotó: Horesnyi Balázs
Michael Kunze és Sylvester Lévay musicaljét, a Rebeccát július 26-án mutatják be a Dóm téren, majd további négy estén át láthatja a közönség a misztikus hangulatú előadást Béres Attila rendezésében.
Daphne du Maurier magyarul A Manderley-ház asszonya címen megjelent regénye szolgáltatja a darab alapját, amelyet hazai története során mindössze másodszor, szabad téren pedig első alkalommal visznek színre a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A főbb szerepeket Gubik Petra, Janza Kata, Gallusz Nikolett, Dolhai Attila és Szaszák Zsolt alakítja.
A produkció díszletét Horesnyi Balázs tervezi. A Jászai Mari-díjas, érdemes művész korábban olyan egyedülálló vizualitású produkciókért felelt hazánk legnagyobb színpadán, mint a 2010-es Carmen, a 2011-es Valahol Európában és a Shakespeare-fejes előadásként ismertté vált 2017-es Vízkereszt, vagy amit akartok. Tervei alapján egyszerű felépítésű, mégis újszerű megoldásokkal operáló díszlet idézi majd meg a gótikus horror elemeivel is meghintett, szerelmi történetbe ágyazott pszichothriller cselekményét, amelyben jelentős szerep jut egyes szimbolikus erővel bíró helyszíneknek. Így a titkokkal teli, rideg Manderley központi jelképeként egy hatalmas, ódon lépcsősor szolgál majd az előadás során, amely méretének, részletgazdag és többfunkciós kialakításának köszönhetően a kastély csaknem minden zugát eléri. A látványos díszletelem felső része a semmibe vezet, képileg is utalva az események mögött megbúvó láthatatlan, megfoghatatlan igazság jelenlétére.
Béres Attila rendező úgy fogalmazott, hogy a Szabadtéri Játékokat jellemző grandiózusság erős vizuális gesztusok alkalmazására szólítja az alkotókat, míg a színpadra vitt történet krimiszerűsége, a valóság talaján nyugvó cselekménye egyfajta realizmust is megkövetel. A Dóm téren így a két háború közti, úri világ valósághűen megjelenített színhelyei – az elegáns, art deco szálloda Monte Carlóban, a rejtély megfejtését hordozó tengerparti csónakház, az évszázados Manderley-ház egyszerre kongóan üres, mégis fojtogató terei – korhű patinával, de a modern szem számára is izgalmas filmszerűséggel kelnek majd életre. A ködös Albion hangulatát és a cselekmény sötét mozzanatait hangsúlyozó világításterv megkomponálására a rendező vállalkozott. A hitchcocki atmoszférát is felidéző képiség változó részleteinek, a belső tereket körülölelő, zord külvilágnak megteremtéséért Madarász „Madár” János visualtervező csaknem kétszáz négyzetméternyi ledfalakon megjelenő animációi, hátterei felelnek majd. A látványos végkifejlet létrejöttében pedig a pirotechnika is fontos szerephez jut.