Helyi kultúra

2023.10.05. 21:30

Húszmilliárdos festmény a múzeumban

Arany T. János

Renoir fia, Claude egyáltalán nem élvezte a modellkedést apjával, hisztizett a zokni miatt, ami szúrta és csiklandozta, Renoir végül kisvasúttal kenyerezte le a fiát. Fotó: Arany T. János

Renoir messze nem volt annyira letaglózó, mint Hieronymus Bosch, sem annyira lenyűgöző, mint Csontváry. Ez az amatőr és laikus véleménye a cikk szerzőjének, aki meg sem kísérli összehasonlítani a három mester munkásságát, akiknek tárlatait a közelmúltban volt szerencséje megtekinteni a fővárosi Szépművészeti Múzeumban. Már az is árulkodó, hogy a megnyitó után másfél héttel – ellentétben az előbbi két művésszel  –, nem állt kint a sor vége a Hősök terén.

Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című festménye, amit a múzeum utóbbi száz évének legnagyobb értékű szerzeményezése. A 3,5 milliárd forintért magyar tulajdonba került, 1903-ban festett akt egy három darabból álló sorozat része. Fotó: Arany T. János

Első alkalommal nyílt Magyarországon Pierre-Auguste Renoir életművét bemutató, átfogó kiállítás. A szépművészeti tárlatába a francia impresszionista mester számos főműve érkezett, hat évtizedes életművét mintegy hetven alkotás mutatja be. A múzeum nagy francia mestereket bemutató tárlatsorozatának részeként megnyíló tárlat biztosítási összértéke mintegy 400 milliárd forint, csak A hinta című festményé 20 milliárd.

Egy látogató fotózza Renoir a Vidéki tánc című festményét a francia impresszionista mester számos főművét bemutató tárlaton a Szépmûvészeti Múzeumban. Fotó: Arany T. János
Egy látogató fotózza Renoir a Vidéki tánc című festményét a francia impresszionista mester számos főművét bemutató tárlaton a Szépmûvészeti Múzeumban. Fotó: Arany T. János

Kevésbé ismert, hogy Renoir pályája végén a plasztika irányába fordult műkereskedője, Ambroise Vollard biztatására. A katalán származású francia szobrász, Aristide Maillol tanítványa, a szintén katalán Richard Guino együttműködésével 1913-tól 1918-ig húsz alkotást hoztak létre. Itt most kettő látható: a Győzedelmes Vénusz, valamint a Víz (Mosónő). Ez utóbbi mű Renoir utolsó főművével, az 1919-ben befejezett Fürdőzőkkel egy teremben látható.

A festő és modelljei címmel a francia mester alakábrázolásait középpontba állító kiállítás 2024. január 7-ig látható a Szépművészeti Múzeumban.

Renoir pályája végén a plasztika irányába fordult. A Víz (Mosónő) című alkotása utolsó főművével, az 1919-ben befejezett Fürdőzőkkel egy teremben látható. Fotó: Arany T. János
Renoir pályája végén a plasztika irányába fordult. A Víz (Mosónő) című alkotása utolsó főművével, az 1919-ben befejezett Fürdőzőkkel egy teremben látható. Fotó: Arany T. János

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!