2021.10.15. 20:49
Irodalmi nyomozás – Columbo-módszer
A látszólag esetlen, mégis tudatos nyomozó figurája ihlette a Columbo-módszert kidolgozó Simon Ferenc mesterpedagógust. Bűnügyekhez hasonlóan tárja fel az irodalmi szövegek mélyebb rétegeit.
– A Columbo-módszer irodalomelméleti összefüggése egy mondattal összefoglalható. Úgy kell az irodalmat megérteni, ahogy Columbo nyomoz – mondta lapunknak Simon Ferenc mesterpedagógus péntek kora este a vásárhelyi könyvtárban, ahol bemutatták a Columbo-módszer című kötetét.
Az első felismerés egészen az 1990-es évek végéig vezet, a Bethlen-gimnázium magyartanárát ekkor ihlette meg rajongásig szeretett bűnügyi sorozata.
Elragadta és inspirálta a figura, a személyisége, de különösen sajátos nyomozási módszertana. Felötlött benne egy, az irodalmi szövegértést segítő módszer gondolata, melynek révén egy vers vagy novella motívumrendszere egy bűncselekmény történetéhez hasonlóan tárul fel.
– Szinte valamennyi Nobel-díjas megfogalmazta már, hogy a tudomány alapvető összetevője a jó kérdés. Annak egyszerű megfogalmazása, mit nem értünk. Columbo látszólag esetlen, ám igenis tudatos figura. Egyetlen kérdéssel a cselekmény mélyére fut, ahogy teheti azt az olvasó is egy szöveg értelmezésekor. A nyomozó ismétlődő motívumokat, összefüggéseket kutat, a mintázatok feltárásával jut el a megoldásig. Az olvasó hozzá hasonlóan feltárja a szöveg ismétlődéseit, ami mentesít a belemagyarázástól, és tények mentén segíti az elemzést, a megértést – részletezte, majd hozzátette, az igazi felfedezés, hogy mindig van egy új tettes.
Az alkotó megírta művét, az olvasó pedig a módszerrel kinyomozza, vajon mi lehetett a szerző szándéka.
– Ennél szebb gondolkodási műveletet, magasabb rendű szórakozást nem tudok elképzelni. Tapasztalatom szerint az érettségihez közeledve a diákok ráéreznek a megértés élményére, szenvedéllyé válhat a saját olvasás, értelmezés – mondta Simon Ferenc. A kötet két alaptanulmánya külön-külön elemzi a szövegelemzési stratégia elméleti és gyakorlati részét, a további oldalakon kritikák és tanulmányok olvashatók.
Az alkotó megírta művét, az olvasó pedig a módszerrel kinyomozza, vajon mi lehetett a szerző szándéka.