2021.03.07. 11:40
A vásárhelyi fazekasság múltjáról mesélnek Szénási János munkái
Fővárosi éveinek magányossága máig élénk a vásárhelyi fazekasmester emlékeiben. Élete java az alföldi kisvároshoz köti: bő ötven éve tartó házassága, családi vállalkozása és a régmúlt kulturális örökségét örző népi mestersége.
Szénási János és a lakodalmas malac: a bendőbe gyűlhet a borítékos nászajándék. Fotók: Kuklis István
Fotó: Kuklis István
– A 19. és 20. század fordulója volt a csúcs, akkoriban működött a legtöbb műhely a városban, vagy négyszáz fazekasról beszéltek. Sehol máshol nem volt ilyen. Ekkor alakult ki a három, máig legjellegzetesebb stílus: a tabáni, az újvárosi és a csúcsi.
A fazekasok jellemzően ezekben a városrészekben telepedtek le és alakították ki tradicionális stílusjegyeiket. A csúcsi a fehér alapon kék mintás, az újvárosi zöld alapon sárga vagy fekete díszítésű – mesélte a fazekasmester. A népi iparművész szívének a legkedvesebb mégis a tabáni: a sokféle szín egy mustársárgás dudiféle alapra került.
– Egykor hatalmas lovas szekereken érkeztek a környékre az erdélyi kereskedők, megrakodva a mázak, festékek alapanyagaként használható anyagokkal. Arad mellett úgy kilencven kilométerre áll Dud, annak határában bányászták azt az anyagot, amiből az itteni fazekasok előállították a jellegzetes anyagot. Ez a különleges dudiszín története, amit a mezőtúri és a karcagi fazekasok is szívesen használtak – mondta Szénási János.
A megmentett fazekasipar
A századfordulóig jószerivel használati tárgyakat készítettek, de utána minden felgyorsult: a huszadik században megjelent a piacon az olcsó és praktikus bádogedény, tányér, az üvegedények, a befőttesüveg, kiszorították a korábban használt anyagot. Fogyatkoztak a fazekasműhelyek, ezért Tornyai János és Endre Béla eldöntötték, hogy megmentik a fazekasipart: a Hódmezővásárhelyi Művészek Majolika és Agyagipar Telepe Rt.-t 1912-ben alapították Újváros határában, az egykori Hajda vendégfogadó épületében.
A 40-es évek második felétől veszteséges üzem végül 49 augusztusában megszűnt. Majd a következő évben gyakorlatilag a semmiből indult meg a termelés a Majolikatelepen, 8-10 évvel később már vagy kétszáz munkavállalóval termeltek, a készülő termékek zömét külföldre gyártották.
Helytakarékos Malév-étkészlet
A Porcelángyár 1968-tól épült, Szénási János szerencsésnek érzi magát, hogy ott lehetett a gyár születésénél.
– Amikor odakerültem, még csak néhány oszlop meredt ki a földből – mesélte a kezdetekről.
– Tanyasiakat, földeákiakat tanítottunk a tanműhelyben. Ügyesek voltak, ők adták azt az energiát és tudást, ami az edénygyár megépüléséhez kellett. A makói vasúton egy teljes szerelvényt megtöltöttek a környéki tanyákról és településekről, Gorzsáról, Szikáncsról, vagy Földeákról a Hódikötbe meg a Porcelángyárba járó munkások.
Mi gyártottunk mindent, ami a háztartásokba, meg a vendéglátóiparnak kellett.
De Malév-megrendelésre mi csináltuk repülőgépekre a helytakarékos, praktikus porcelán étkészletet is. Évente háromezer tonnát gyártottunk le csészéből meg tányérból. A gyár fénykorában hat-hétszáz dolgozót foglalkoztatott.
Láng az edények között
– Az 1960-as, 1970-es években hatalmas volt a kereslet a kerámia iránt. Pesten rengeteg iparművész dolgozott úgy, hogy nem értett a korongozáshoz, a fazekasmesterséghez, de jól megfizették munkatársaikat. A fővárosban találkoztam először az elektromos kemencével – mesélte Szénási János, aki egyből felismerte az új technika adta lehetőségeket.
– A hagyományos, fatüzelésű kemencében nem szabályozható a hőmérséklet, míg az elektromos változat égésterében egyenletes a hőelosztás. A fa égésekor ráadásul a láng áthalad az edények között, és nyomot hagy rajtuk – magyarázta a legfontosabb különbségekről a vásárhelyi mester. Hozzátette: ennek ugyan megvan a maga varázsa, de a vevői igényességgel nem egyeztethető össze.
Az 1980-as évek egyik legkedveltebb alapszínével, a mélykékkel bevont edényeket a korábbi technikával nem lehetett előállítani, talán ezért nem alakult ki hagyománya.
Szénási János mesélte: már néhány fokos eltérésnél is megváltozik az anyag színe. Egészen kicsivel kevesebb hőnél szürkébe hajlik, valamivel több hőnél viszont már feketébe.
Tizennégy óra a kemence mellett
– A fatüzelésű kályhánál ott kell lenni, nincs ebéd, nem lehet elmozdulni, rakni kell a fát, figyelni, hogy hol milyen a hőmérséklet. Ez egy hosszú, tizennégy órás folyamat. Az elektromos kemence ezzel szemben egészen új lehetőséget teremtett. A programozható égetéssel kiszámíthatóbb volt az előállítás és az eredmény – mondta a fazekasmester, aki előbb a majolikában, majd a porcelángyárban dolgozott kitűnő szakemberekkel, végül 1980-ban kiváltotta az ipart saját vállalkozásához. Részben a Budapesten keresett pénzből feleségével közösen létrehozták saját műhelyüket. A régi idő emlékei között Szénási János az egyéniséget említi a legfontosabb útravalók között. Hogy a régi korok hagyományait őrizve is olyasmit alkossanak, amit más nem.
Mesterség egy életen át
Szénási János 1990-ben megkapta a Népi Iparművész, majd 2009-ben a Népművészet Mestere megtisztelő címet.
További díjak és elismerések:
Signum Urbis Honorantis – Hódmezővásárhely, 2010
Pro Urbe – Hódmezővásárhely, 2018
Aranykoszorú díj – Népművészeti Egyesületek Szövetsége életműdíj, 2019
Csongrád megyei Népművészeti Kiállítás, 1987: alkotói díj
Országos Népművészeti Kiállítás – Nyíregyháza, 1989: Arany Plakett
Csongrád megyei Népművészeti Kiállítás – fazekas kategória, 1989: II. díj
Nemzetközi Népművészeti Fesztivál, 1992: Ezüst Fokozat
XII. Országos Fazekas Pályázat, 1993: II. díj
Gelencsér Sebestyén Országos Kiállítás – Siklós, 1994: II. díj
III. Alföldi Fazekas Triennálé – Mezőtúr, 2000: I. díj
Országos Fazekas Pályázat – Kecskemét, 2002: III. díj
Fazekas Triennálé, Mezőtúr, 2009: III. díj