Festményei nem negatív érzésekből születnek

2020.10.05. 18:34

Az élet inspirálja Olasz Attila festészetét – Galéria

Olykor hétköznapi események hatnak művészetére, máskor egy irodalmi mű, netán egy film­alkotás inspirálja. A szegedi születésű fiatal festőművész, Olasz Attila tudatosan keresi az ihletet adó témákat drámai hangvételű, figuratív, nonfiguratív, absztrakt alkotásaihoz.

Tábori Szilvia

Festményei nem negatív érzésekből születnek

Fotó: Frank Yvette

Egész földi létünk megértésében segít – hangzott el egy évekkel ezelőtti kiállításmegnyitón Olasz Attila festményei­ről. A sokszínű, szenvedélyes, egyedi hangulatú absztrakt, figuratív, nonfiguratív művek a világ és a benne élő ember mindennapi ellentmondásait tükrözik. Megmutatva, miként fér meg egymás mellett a szépség és a gyötrelem, az emelkedettség és a kín, a tragédia és a lelki megnyugvás. A legapróbb, leghétköznapibb pillanatokat is inspirációként használja a fiatal alkotó, és műveit figyelve, egészen más fény vetül életünk eseményeire. A látvány, a mögöttes érzések, a színek, a felkavaró benyomások különös módon segítik Olasz Attila nézőpontjainak értelmezését, alkotásai átélését.

A hétköznapok drámai felhangja

Az 1982-es, szegedi születésű fiatal alkotó tudatos színhasználatáról, szándékos műfaji változatosságról, folyamatos önfejlesztésről, technikai nyitottságról és koncentrált alkotói folyamatról mesélt nekünk műtermében, miközben a körülöttünk elhelyezett mély hangvételű művei különös tónust adtak szavainak. Olasz Attila ugyanis szinte mindig inspirációi drámai hangvételét ragadja meg; ez a megközelítés, a markáns vizuális megfogalmazás már az első kiállításán megmutatkozott. Miközben a legerőteljesebb munkáin is megjelennek apró, lírai részletek. – Ez a kettősség kéz a kézben elfér egymás mellett. Fontos, hogy munkáim nem negatív élményekből születnek, alkotói folyamatom nem a rossz tapasztalatok leképezése. A saját megélésemmel, lelki alkatommal dolgozok fel problémákat, élethelyzeteket – tette hozzá.

A témától függetlenül örömforrás

Alkotói munkásságát a kezdetektől támogató Pataki Ferenc Prima díjas festőművész, a szegedi Belvárosi Rajzkör vezetője a Nyitány című mártélyi kiállítás kapcsán a művészet örök, boldogító szerepét hangsúlyozva úgy fogalmazott: „a festészet társadalmi tevékenységben születik, mégsem adja a világ dokumentumfilmekhez, vagy a fotóművészethez hasonlítható lenyomatát.” Mozartot említi, hiszen a zeneszerző élete nem volt problémamentes, zenéje mégis mindenek feletti. Olasz Attila mélységesen egyetért kedves Mestere szavaival. – A festészet, az alkotás meghatározó örömforrás, függetlenül attól, milyen témához nyúlok – fogalmazta meg Attila, majd hozzátette: tudatosan változtatott és fejlődött az elmúlt húsz évben, mégis mindvégig megőrizte alkotói szenvedélyét.

A kezdetek

1982-ben született Szegeden. 1996-ban lett Pataki Ferenc festőművész tanítványa. Első önálló kiállítását kedves Mestere nyitotta meg szülővárosában. Azóta több mint negyven egyéni kiállítást rendezett többek között Budapesten, Hódmezővásárhelyen, Békéscsabán, Orosházán, Pécsett, Aradon. Első diplomáját a Szegedi Tudományegyetem rajz–művelődésszervező szakán 2004-ben, a másodikat a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának festő szakán, Tolvaly Ernő festőművész osztályában 2009-ben szerezte meg. 2017–2018-ban a Budapesti Metropolitan Egyetem média-­grafikus szakán tanult tervezőgrafikát, arculattervezést, tipográfiát, animációt.

2005-ben Kass János Kossuth-díjas grafikusművész személyes meghívására a szegedi Kass Galériában nyílt meg Test-tájak, alakzatok című tárlata.

A sajátos színhangulatok hatása

Műveiben tudatosan váltogatja jellegzetes színkombinációit. Ahogy fogalmazott: színhangulataiban olykor dominál a sárga, megjelennek angol vörös variációk, máskor szürkés árnyalatokat használ vagy a mélykék színek a hangsúlyosak. Jellemzőek a markáns színkompozíciók akár egy időszakon belül is. – Arról van szó, hogy különféle arányban újra és újra előjönnek a korábban már alkalmazott színváltozatok, csak éppen más összefüggésben – magyarázta, ahogy azt is, hogy milyen tudatosan keresi a témákat, az inspirációs forrásokat. Ez lehet a hétköznap egy egészen apró eleme, eseménye, máskor egy filmélmény, netán irodalmi mű hat rá. – Soha nem várok az ihletre; úgy nyolc-tíz festményen dolgozom párhuzamosan, eltérő témákban, különböző anyagokat használva. Ezek a képek mindig a kezem ügyében vannak, de gondolatban is készülök – mondta. Olasz Attila művészetét alapvetően határozza meg töprengő, meditatív alkata. Visszatérő témái­val hosszasan foglalkozik, megvizsgálja számtalan megközelítésből. Mindenre nyitott, közel áll hozzá az irodalom, a művészettörténet, elemző írásokat gyűjt.

A nézői befogadást segítő címadás

– Az alkotás utáni következő lépés, hogy mondanivalómat miként olvassa ki a közönség képeimből. A címadás kétségtelenül segíti a befogadást, ad egyfajta útbaigazítást, bár a rejtett tartalmakat nem egyszerű megfejteni – magyarázta, majd hozzátette: emellett a festményeken elhelyezett motívumok is vezethetik a nézőt. Fontosnak tartja, hogy elképzeléseit, a képeken megfogalmazott témákat, a mélyebb összefüggéseket ki tudja olvasni közönsége a műveiből, ha máshogy nem is, de érezve az alkotói szándékot. Kimondottan örömmel fogadja a képei tartalmát firtató kérdéseket, hiszen a visszajelzés a festőművész újabb inspirációs forrása.

Róma szívében

Róma történelmi központjában a Freskótöredék című munkájával szerepelt az ArtExpo Summer Rome nemzetközi kiállításon 2017 nyarán. Azóta visszatérő kiállító az Örök Városban. A következő évben a portugáliai Porto városában A tenger szelleme művét állították ki.

Személyes meghívásra érkezett hat festménnyel a New York központjában bemutatott Clio Art Fair nemzetközi kiállításra 2019 márciusában, pár hónappal később Genova történelmi központjában, a Stella Palotában szerepelt két munkájával. Nápolyban a Világörökségi védettségű Castel Nuovóban egy munkájával, júliusban Milánó központjában a Monnalisa Special Award 2019 érmét vette át, a Művészet és Tudomány Múzeumában két művéért. Majd Velencében, az olasz kulturális élet egyik fellegvárának szívében, a Larkina Galériában láthatta a közönség festményét. A római Il Collezionista Galériában Dream in the heart of history címmel nyílt egyéni kiállítása 2019 szeptemberében, majd októberben London belvárosában, a Mindfullness című nemzetközi kiállításon mutatkozott be egy munkájával. Ugyanebben a hónapban Róma szívében átvette a Giorgio Vasari International Award nemzetközi képzőművészeti díj III. medálját, a Vatikáni Kancelláriai Palotában. Szintén Rómában megkapta a Top Artists of the Year 2019 oklevelét, 2020-ban az International Masters in Vatican érmét és a William Turner International Award érmét Tivoliban. Firenze központjában lévő Bellini Múzeum reneszánsz magángyűjteményében Egy korszak anatómiája című pasztellképével szerepelt a Genesis kiállításon idén szeptemberben.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!