2024.08.30. 12:30
Újjáépítenék a Szeged-Temesvár vasútvonalat
A tervek szerint európai uniós forrásból újjáépítenék a Szeged-Temesvár vasútvonalat – írta a kolozsvári Maszol az economica.net honlapra hivatkozva. A lap szerint Románia és Magyarország közösen pályáz majd a beruházás finanszírozására. Ha a Szeged-Temesvár vasútvonal újjáépítése elindulna, akkor talán a 80 éve felrobbantott szegedi vasúti hidat is új építménnyel pótolnák.
A Maszol szerint a román szállításügyi miniszter Sorin Grindeanu bejelentette, hogy egy román-magyar munkacsoport jön létre a Temesvár és Szeged közti vasúti összeköttetés helyreállítását célzó tevékenységek koordinálására. A beruházás megvalósíthatósági tanulmányának finanszírozására az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz pályázik majd a két ország. Grindeanu szerint a két nagyváros közti vasúti összeköttetés – azaz a Szeged-Temesvár vasútvonal – helyreállítása pozitívan befolyásolná az egész térség gazdasági fejlődését.
Szeged-Temesvár vasútvonal: a monarchia ütőere
A Szeged-Temesvár vasútvonalat még 1857 szeptemberében nyitotta meg az Osztrák Államvasút Társaság. A vasútvonal közlekedési szempontból az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb „ütőere” volt, hiszen Temesvárról indulva, Szegeden keresztül Pestre, Pozsonyba (ma: Bratislava) és a birodalom fővárosába, Bécsbe lehetett nagy mennyiségű árut, valamint személyeket szállítani. A vonatok Szegednél, az egykori vasúti hídon lépték át a Tiszát. Az első világháborút lezáró Trianoni békeszerződés után a Szeged-Temesvár vasútvonal sokat vesztett jelentőségéből.
Légitámadások pusztították a vasútvonalat
A szegedi vasúti híd sorsát a második világháború pecsételte meg. Az amerikai légierő 1944. június 2-a és szeptember 3-a között hat alkalommal bombázta a várost, elsősorban a vasúti pályaudvarokat, valamint a vasúti hidat támadva. Az 1944. augusztus 24-i támadás után már nem járt a hídon vonat, szeptember 3-án pedig az építmény mindkét pillére a Tiszába dőlt. 1944. október 9-én pedig a szovjet csapatok elől visszavonuló német és magyar csapatok felrobbantották a közúti híddal együtt. Míg a belváros hidat a második világháború után újjáépítették, a kétvágányú vasúti hidat nem, holott építésekor Európa egyik legkorszerűbb folyami építményének, mérnöki bravúrnak számított.