2024.05.07. 07:00
Matematikával folytatódik az érettségi
Az újfajta matekérettségi sokkal inkább gyakorlati fókuszú lett.
A matematika vizsga idén nem okozott túl nagy nehézséget az érettségizőknek. Archív fotó: Dodó Ferenc/MW
Mutatjuk, hogyan változik a középszintű matekérettségi 2024-ben:
A korábbi évekhez hasonlóan a matekérettségi az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint két részből áll, amelyre ennyi idő van:
1.rész: 45 perc
2.rész: 135 perc
Az első rész általában 12 feladatot tartalmaz, amelyekben az alapfogalmakat és egyszerű összefüggéseket kérnek számon. Ha letelik a 45 perc, akkor ezt a feladatlapot a felügyelő tanár összegyűjti, és ezzel a feladatrésszel a későbbiekben már nem foglalkozhattok.
A második 135 perces szakasz további két részre osztható.
A II. A rész három, egyenként 9-14 pontos feladatból áll.
A II. B rész három, egyenként 17 pontos feladatot tartalmaz, de ebből csak kettőt kell megoldanotok.
A II. rész feladatai általában egyszerre több témakört is érintenek, és több részkérdésre kell válaszolnotok. Jó, ha tudjátok, hogy a második rész feladatait tetszőleges sorrendben oldhatjátok meg. Ha elakadtok az egyikkel, bármikor visszatérhettek rá.
A témakörök középszinten az alábbi, hozzávetőleges arányokkal fordulnak elő:
Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok: 20%
Számelmélet, algebra: 25%
Függvények, az analízis elemei: 15%
Geometria, koordinátageometria, trigonometria: 25%
Valószínűség-számítás, statisztika: 15%
Mi került ki a középszintű matekérettségi követelményeiből?
Nem kell tudni többek között:
- geometriából a magasság-befogó tételt, az oldalfelező merőlegesek és a belső szögfelező metszéspontjának vonatkozó tételt
- vektorok skaláris szorzatát
- és koordinátageometriából az egyenes egyenletét is csak a meredekségéből és egy adott pontból kell tudni meghatározni.
Összességében az egyenletek témaköre is szűkült: kikerültek a követelményekből például a logaritmusos egyenletek, hogy a bonyolult exponenciális egyenletek helyett exponenciális folyamatokkal kapcsolatos problémákat kell felismerni, modellezni és megoldani, de ez a szövegértés miatt, nehézséget okozhat.