2024.03.11. 18:50
Zöld lámpát kapott a Szeged-Makó közti tram-train
Már az uniós támogatás megérkezése előtt megkezdődhet a Szeged-Makó közötti elővárosi vasút beruházásának előkészítése egy nemrég született kormányhatározat szerint. Az idén induló munkára 2,7 milliárd forintot különítettek el. Az ötlet, hogy a két várost ily módon kössék össze, először 19 éve vetették fel.
A tram-train villamossíne a Szegedi utcán érkezhet a város főterére. Fotó: Szabó Imre
Kivett a kormány néhány legfontosabbat a kiemelt közlekedési projektekből, hogy ezeken már az uniós támogatási döntés megszületése előtt is lehessen dolgozni. Ezek között van a Szeged-Makó közti elővárosi közlekedés beruházása is – közölte a napokban a Világgazdaság. A cikk azt írja, egy új kormányhatározat szerint 25 közlekedési beruházás valósulhat meg az év első napjától külön kötelezettségvállalás nélkül, az idei költségvetés terhére abból az 56-ból, amely uniós támogatásra vár. A listát böngészve kiderül, a Szeged-Makó elővárosi közlekedés fejlesztésének előkészítésére 2,7 milliárd forintot különített el a kormány.
Két évtizedes álom
Lapunkban 2005-ben írtunk először a Makó-Szeged villamosvonal ötletéről. Az SZKT, azaz a helyi közlekedési társaság akkori igazgatója, Dózsa Gábor tett abban az időben javaslatot a szegedi városvezetésnek: német-cseh mintára hozzák be a vonatokat a belvárosba, vagy vigyék ki a villamost a vasúti sínekre. A megyeszékhely és a Maros-parti város közti elővárosi vasút nyilvánosságra hozott első terveiről pedig pontosan 9 évvel ezelőtt, 2015 márciusában számoltunk be. A szegedi önkormányzat megbízásából terveket készítő cég ugyanis a megvalósíthatósági tanulmány véglegesítéséhez néhány kérdésben kikérte a makói képviselő-testület véleményét.
Bemenne a makói városközpontba
Az akkor tárgyalt anyag szerint a szegedi 1-es villamos vonalán közlekedő járat a nagyállomás térségében összekapcsolódna a Szeged-Makó vasútvonallal – amelyhez szükséges lesz az új szegedi vasúti Tisza-híd is –, és azon át jut el Makóig. Ott az új villamosvonal a Maros-hídnál ágazik majd ki a meglévő vasútvonalból, ahol a 43-as főút városi szakaszán, azaz a Szegedi utcán járna a Csanád vezér térig, végállomását pedig az autóbusz-állomás közelében alakítanák ki. A sín az úttest közepén futna. A makói testület az ötletet akkor elfogadta, és javaslatokat is fűzött hozzá. Ezek szerint a Szegedi utcán kétvágányú villamospályára lenne szükség, megállóból pedig háromra: a Kölcsey utcán, a városközpontban és a Csanád vezér téren.
Hódmezővásárhelyen közben bevált
Az ülésen egyébként volt egy ellenzéki képviselő, Török Miklós (DK), aki azt vetette fel, van-e értelme a beruházásnak, hiszen a két város között buszok és vonatok is járnak. Török jelenleg nem tagja a testületnek, a vasúti forgalom pedig – a hivatalos megfogalmazás szerint – szünetel a Makót is érintő Mezőhegyes-Újszeged vonalon. Ráadásul a megyeszékhely és Hódmezővásárhely között már 2021 novembere óta jár a tram-train, és igen népszerű.