2024.02.04. 09:00
Házszentelés Negyela atyával Nagy Konstantintól Mancikáig
Nagy utat tettünk meg. I. Constantinus, más néven Nagy Konstantintól indultunk és a Kodály utcáig Mancikáig jutottunk Negyela Zoltán plébánossal Ruzsán, akit házszentelésre kísértünk el. Mielőtt elindultunk, vallástörténeti áttekintéssel kezdtük.
Békesség e háznak és minden lakójának! – szólt a hagyományos köszöntés Sztarekék szobájában. Negyela atya kérte Istent, hogy kegyelmével védje, óvja, oltalmazza a hajlékot. Képen: Sztarek Sándor és neje, Negyela Zoltán plébános
Fotó: Török János
A kereszténységgel egyidős, hogy az akkoriban magánháznál tartott szentmisék helyszínét megszentelték. Nagy Konstantinnal a házszentelés háttérbe szorult, de a keresztények ragaszkodtak hozzá
– kezdte a rövid, tömör történeti összefoglalót Negyela Zoltán plébános, majd azt is megbeszéltük, hogy tulajdonképpen rosszul használjuk a házszentelés kifejezést, mert a megáldás lenne a helyes.
Consecratio vagy benedictio?
A plébánossal azért ültünk le beszélgetni ruzsai otthonában, hogy aztán elkísérjük a most aktuális házszentelések egyikére, de addig nem indulhattunk útnak, míg meg nem beszéltük a consecratio és a benedictio közti fontos különbséget. Ruzsa, Öttömös és Pusztamérges plébánosa elmagyarázta, hogy rosszul használjuk a házszentelés kifejezést. A konszekráció olajjal való megkenést jelent, mai egy magasabb rendű szentelés, szemben a puszta megáldással, ami a benedictio.
Az áldás a boldogságot, jólétet, gyarapodást előidéző cselekmény vagy a rossztól való védelem biztosítása; az isteni kegyelem kívánása valamely tárgyra vagy személyre. Ebben az esetben pedig pont ez történik, a pap Jóisten kegyelmét, oltalmát kéri a lakókra.
A Homokhátság több településén, így például Mórahalmon, Domaszéken, Zákányszéken, Ruzsán, Öttömösön és Ásotthalmon egyaánrt hagyománya van a házszentelésnek. Negyela atya Ruzsán 750-800 háztartást keres fel január első munkanapja és március vége között.
Sokaknak ünnepi pillanat
A szociológiai megközelítése pedig az, hogy sok hívővel ilyenkor találkozik a pap. A templomtól több kilométerre tanyán élő 80-90 éves bácsi, néni nem jön el a templomba. A tanyavilágot már végigjártam becsülettel. Tanyán néha meg kell áldanom a vizet is, hogy a beteg állat meggyógyuljon. Általában egy napot szánok egy dűlőre. Volt, hogy reggel elkezdtem és este nyolcig mentem. Számukra ez egy ünnepi pillanat. De a faluban is jó alkalom egy kötetlen beszélgetésre
– magyarázta a plébános, majd reverendát húzott, és elindultunk a közeli Kodály utcába, ahol a Ruzsai Egyházközségi Képviselő Testület tagja Sztarek Sándorné és családja várta a plébánost.
Áldás Sztarekéknél
Szia, Mancika!
– kiabált be a kapun a plébános. Marika férje, Sztarek Sándor szokta kísérni a plébánost házszentelésre a tanyavilágba.
Békesség e háznak és minden lakójának!
– szólt a köszöntés Sztarekék szobájában, az atya kérte Istent, hogy kegyelmével védje, óvja, oltalmazza a hajlékot. Elhangzott egy evangélium Szent János könyvéből, utána meghintette a szobát és a benne lévőket, majd az épület többi helyiségét szenteltvízzel. A háziak azt mondták, számukra szükséges a vallás, így nevelkedtek, már kisiskolásként segítettek a kis kápolna takarításában. A szomszédban Tikviczki Imre és felesége várták az atyát. Ott is régi ismerősként köszöntötték Negyela Zoltánt.
Benedictio domorum A Magyar Katolikus Lexikon azt írja, hogy a házszentelés, házáldás (latinul benedictio domorum): lakóház, lakás megáldása. Vízkereszt napján, illetve hetében a pap szenteltvízzel meghinti a lakásokat, házakat. Az ajtó szemöldökfájára (szentelt) krétával fölírja az évszámot és a népi értelmezés szerint a Háromkirályok nevének (Gáspár, Menyhért, Boldizsár) kezdőbetűit: 19 + G + M + B + 98. Más értelmezés szerint a 3 betű a latin áldásformula kezdőbetűi: Christus Mansionem Benedicat (Krisztus áldja meg e házat). |