Szeged

2023.04.11. 07:00

Speciális programmal támogatják a tanulási nehézségekkel küzdőket

Tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nyílt speciális képzőközpont Szegeden. Egy érintett házaspár hozta a Dél-Alföldre az amerikai programot, amelyről ők már személyes tapasztalatot szereztek. Pszichológusok és trénerek itt abban segítenek, hogy ne csak csökkenjenek, hanem eltűnjenek a képességbeli lemaradások, de a módszer alkalmas a tehetségek további támogatására is.

Timár Kriszta

Pszichológusok és trénerek fejlesztik azokat a képességeket, amikben elmaradás mutatkozik. Fotó: Török János

Puzzle Szeged néven tanulássegítő központot nyitott két szegedi szülő. Gergely Andrea és Izsó Miklós kislányuk miatt vágtak ebbe bele, saját bőrükön tapasztalták ugyanis, hogy a különböző tanulási nehézségekkel küzdő fiatalok nem kapnak a régióban olyan segítséget, ami valóban megoldás lehetne problémájukra.

Általában azt mondják, törődjenek bele, a lemaradások maximum csökkenthetők. Mi azonban ezt nem fogadtuk el, szerettük volna, ha megkapja a lehetőséget arra, hogy ugyanolyan esélyei legyenek iskolás évei során, mint másoknak. Így találtunk rá arra az amerikai programra, ami az agy „újrahuzalozásával” megjavítja, ami hibás

 – magyarázta Andrea. Hogy ez milyen hatékony, azt saját bőrükön tapasztalták. Lányuk tanulási sebessége 4 hónap leforgása alatt látványosan felgyorsult, megszűnt a tanulás miatti szorongása és az önbizalma is fejlődött. Nekik azonban ezért szinte az egész életüket át kellett szervezniük, hiszen Bajára utaztak minden héten kislányukkal. Hogy ez a szolgáltatás a régióban is elérhető legyen, megnyitották a szegedi partnerközpontot.

Fotó: Török János

A program lényege, hogy nem a tananyagot gyakoroltatják újra és újra, hanem azt a hibát javítják ki, ami miatt azt a gyerek nem tudja elsajátítani. 

Elsőként felmérjük a kognitív képességeket, majd amiben a Gibson-teszt alapján elmaradás van, azt fejlesztjük pszichológusok és szakképzett trénerek segítségével. Ezzel a módszerrel felszámolhatók a számolási, olvasási nehézségek, illetve javítható a memória, a vizuális és a hallási feldolgozás is. Heti háromszor két óra kötelező elfoglaltságot jelent ez a családoknak, amelyet 2 hétnél hosszabb időre nem is lehet megszakítani. Komoly elköteleződésre van tehát szükség, ezért délutáni és hétvégi időpontokban is rendelkezésre állunk. A 4-6 hónapos képzés végére 15-20 pontot emelünk az IQ-n és nagyjából 3 és fél mentális évet. Vagyis például egy gyerek, aki 8 évesen 5 éves szinten van, utoléri kortársait

 – magyarázta Miklós.

A központot elsősorban a tanulási nehézségekkel és figyelemzavarral küzdő gyerekeknek ajánlják, de foglalkoznak viselkedészavaros, ADHD-s, autisztikus, hiperaktív és a különböző „disz-es” fiatalokkal is. A módszer egyébként alkalmas akár demens felnőttek fejlesztésére, sőt kis zsenik képességeinek továbbfejlesztésére is. 

 A program nagy előnye, hogy elég egyszer megcsinálni, az ott elsajátított képességek ugyanis maradandók

 – tette hozzá Andrea, aki bízik benne, hogy nem csak érintett családok, de pedagógusok is rájuk találnak majd, hiszen ők azok, akik a mindennapokban észrevehetik, ha egy gyereknek szüksége van ilyen jellegű segítségre.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában