2022.09.25. 11:30
Folytatódik a kőfaltúra Vásárhelyen
Tanulmány összegzi majd az új kutatási eredményeket.
Október 1-én, szombaton jó idő esetén folytatódik a túra, új kutatási eredményekkel. Fotó: Tábori Szilvia
Az emblematikus, mégis ritkán kutatott vásárhelyi kőfal különcségeiről, az elmúlt öt év új régészeti és helytörténeti érdekességeiről szólt részben a hétvégi vásárhelyi kerékpáros kőfaltúra a múzeum szervezésében.
A tramtrain nyomvonalának építésekor, a 2018-2020 közötti régészeti vizsgálatakor a kőfal több támpillér-, illetve oszlopmaradványát megtaláltuk a közút és járda alatti rétegekben. Ez igazolta az 1879-es levéltári kutatásokban is fellelhető adatokat
– magyarázta lapunknak Szabó-Hubay Attila Győző régésztechnikus, a Tornyai János Múzeum munkatársa a hétvégi túra kiindulási pontjának érdekességeiről. A Szőnyi utcai, jelenleg 17 méter széles közlekedő szakasz régen csupán egy méter széles gyalogos átjáróként funkcionált. A Bethlen-gimnázium melletti kaput később többször átalakították, mindig a kor igényeihez alkalmazkodva.
Újabb mozaikok
A túrát vezető Szabó-Hubay Győző elmondta lapunknak azt is: levéltári kutatások szerint a Szőnyi utcai szakasz a református egyház telkén halad át. A fal nyomvonalának kitűzésekor ingyen, kártérítés nélkül átadták a területet azzal a kikötéssel, hogy építsenek ott egy gyalogos átjárót.
Az elmúlt nyolcvan évben nagyon kevesen foglalkoztak az építés történetével, kutatásával. Az 1900-as évek közepén rengeteg levéltári irat megsemmisült, a Szekszárdra átszállított anyag már hiányosan került vissza Vásárhelyre
– mondta a szakértő. Hozzátette: 2018-tól kezdve mintegy 1800 levéltári dokumentumot használt fel kutatásaihoz, így a hamarosan megjelenő tanulmányhoz is.
Úgy gondolom, minden információ-morzsa újabb mozaikkal gazdagítja történetét
– hangsúlyozta.
Árvízvédelem kölcsönből
Az 1879-es szegedi nagyárvíz szörnyű pusztításait látva Hódmezővásárhely vezetése a települést körülölelő töltés kiépítéséről határozott. 1879. június 4-től 1880. szeptember 22-ig földből építették meg a 17 és fél kilométer hosszú támfalat, kivéve a déli részen. Ott az öt kilométer hosszú szakaszból úgy 3 ezer méter már tömör téglából készült, fővárosi banktól kapott kölcsönből. A századfordulóig ez volt az egyetlen, téglából épült árvízvédelmi töltés, amelyhez ráadásul helyi gyárak termékeit használták fel.
További titkok a kőfalról
A várhatóan az év végén megjelenő Tornyai évkönyvben Szabó-Hubay Attila Győző részletes tanulmánya több érdekességet is tartogat a témában. De a túra október 1-én, szombat délelőttre tervezett folytatása is hasonlóan izgalmasnak ígérkezik. Akkor a Zrínyi utca irányába indulnak el a résztvevők.