2022.01.14. 13:07
Környezetbarát sózási praktikák
A fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet miatt belterületi járdát nem szabad sózni. Aki ez ellen vét, elvileg ötvenezer forintos bírságra számíthat. A városi közutakat a helyi útkezelő csúszásmentesíti.
Forrás: Frank Yvette/illusztráció
Síkosságmentesítésre olyan anyag használható, amely a közterületen és annak közvetlen környezetében lévő fás szárú növény egészségét nem veszélyezteti. A klasszikus konyhasó viszont már nem megengedett. Az erre a célra kifejlesztett, speciális só is csak olyan aszfaltos, illetve betonozott részeken használható, ahol a sólé elfolyhat. Azok a járdák, amelyeket föld és nem vízelvezető szegélyez, csak kimondottan környezetkímélő megoldásokkal csúszásmentesíthetők. Ilyen anyag a zöld só vagy a zeolit, valamint a homok, a salak, a fűrészpor. A kereskedelmi forgalomban vásárolható anyagok megfelelőek, de ezeknél is oda kell figyelni az ajánlott kihelyezési mennyiségre – tájékoztatta lapunkat megkeresésünkre a hódmezővásárhelyi önkormányzat.
Kényes a téma
Élénk vitát generált természetesen a helyi közösségi oldalakon a sózás témája. A legtöbben inkább a hanyagságot nehezményezték, hogy sok helyen a háztulajdonosok az előttük haladó járdaszakaszt egyáltalán nem takarították le. A Vásárhelyen megkérdezettek közül inkább a balesetveszélytől tartottak, mintsem a nem megfelelő anyagok használatától. A környezetvédelmi szempontok kevésbé érvényesültek. Ám nem csupán lakossági körökben kényes a téma, a megkérdezett települési önkormányzatok munkatársai sem szívesen nyilatkoztak hivatalosan.
Legyünk hóhányók!
Bár a közutakat az önkormányzatok csúszásmentesítik, a házak előtti gyalogos szakasz már az ott élők felelőssége. Társasházaknál a lakóközösség köteles gondoskodni az épület előtti járdaszakasz takarításáról. Egy 2015-ös hódmezővásárhelyi rendelet szerint az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni a járdán hóeltakarításról és a járda síkosságmentesítéséről az ezt szabályozó kormányrendelet alapján. Az útszóró só helyett használhatunk homokot, sódert, mulcsot, természetesen lebomló faforgácsot és fahamut, továbbá gránitkőzúzalékot, zeolitot. Az útszóró zeolitból a tíz kilogrammos kiszerelésű ára átlagosan kétezer forint körül mozog. Az útkáli, amely már tartalmaz kloridokat, de korántsem olyan káros, mint a hagyományos só, ugyanilyen mennyiségben nagyjából ezer forintba kerül.
Ne csak szórj, lapátolj!
A járdák, utak télen legtöbbször a ráfagyott, letaposott hótól, illetve esőtől csúszósak. A járdák jogszabályban tiltott sózása mellett a fűrészpor, a mulcs, a hamu, apróbb kőzúzalék, kavics is tökéletes megoldás. A kiszórt anyag sokkal hatékonyabb, ha a lehullott csapadékot, havat, ónos eső okozta jegesedést fizikailag is eltávolítjuk erős szőrű térkőseprűvel, hagyományos rőzse- vagy ipari cirokseprűvel, hólapáttal. A már letaposott, megfagyott, többrétegű hóréteghez már erősebb lemezlapát alkalmazása válhat szükségessé.