Mobil- kontra vonalas telefon

2021.07.03. 09:45

A lakosság fele használ még vezetékes készüléket

A 14 éves és annál idősebb lakosság fele használ még vezetékes telefont, de kétharmaduk szerint a mobilkészülék tökéletesen helyettesíti azt – közölte a hírközlési hatóság a legfrissebb kutatása alapján. Munkahelyi vonalas telefon használatával spórolhatnak az emberek saját mobilkiadásai­kon.

Kovács András

Szeged – 2021.07.02. Lakosság fele használ még vezetékes telefont. Képen: Klonkai László vezeték nélküli vonalas telefont használ. Fotó: Karnok Csaba (KC) – Délmagyarország (DM)

Fotó: Karnok Csaba

– Az ügyfelek 90 százalékának csak egy tévével és internettel közösen előfizethető, kedvező csomag miatt van vezetékes telefonja, és csupán nyolcból egy háztartásban fizetnek elő külön erre a szolgáltatásra. Az ügyfelek harmada sosem használja a vezetékes telefont, az ilyen háztartások tizedében pedig készülék sincs, csak előfizetésük van – írta a kutatásra hivatkozva a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Ezzel szemben a háztartások 94 százalékánál van mobiltelefon, és nagy többségükben – héttizedükben – vezetékes internet is.

A vonalas telefon túlélésé­ben fontos szerepet játszanak a fogyasztói szokások, a beállítottság. A különösen árérzékeny magyar előfizetők jelentős része azért használja ezt a szolgáltatást, mert kéznél van, és nem jelent számára pluszköltséget.

– Ez jól látható a munkahelyi vonalas telefon használatában, amivel az emberek spórolhatnak a saját mobilkiadásaikon. A dolgozó emberek húsz százaléka indít vezetékes hívást az otthonán kívül, míg a nyugdíjasoknak csak a 7 százaléka, a tanulóknak és más inaktívaknak pedig csupán hetede – írták a kutatásra hivatkozva.

Klonkai László évtizedek óta használ vezetékes telefont, de mobilja is van.
Fotó: Karnok Csaba

A vezetékes telefon fennmaradásának másik fő oka az életkorból fakadó megszokás, valamint a kor és az anyagi helyzet együttesen.

A vonalas telefont a legnagyobb arányban a magukat jómódúnak tartó idősek használják – 69 százalék –, a legkevésbé pedig az átlagos vagy rossz anyagi helyzetű fiatalok veszik igénybe, arányuk 29 százalék.

De még a jó körülmények között élő középkorúaknál is csupán 57 százalékuk életének részes a vezetékes telefon.

A közlemény szerint a kutatásban feltett állítások közül azzal értettek a legtöbben egyet, hogy a vezetékes telefonra az időseknek és a cégeknek van még szükségük. Ehhez képest jóval kevesebb pontot, 100-ból csupán 71-et kapott az a vélemény, hogy azért van szükség a nyilvános vezetékes telefonra, hogy akinek nincs mobilja, segítséget tudjon hív­­ni. Ugyanakkor 50 pontot kapott az az állítás, hogy azért szükséges az otthoni vezetékes telefon, mert a mobil drága lenne.

A vélekedést alátámasztja, hogy az idősek csupán 45 százaléka gondolja úgy, hogy a mobiltelefon teljesen képes helyettesíteni a vezetékest, szemben a fiatalok 75–78 százalékával.

A vonalas hívások lehetőségét is életkortól függően tartják hasznos szolgáltatásnak: az idősek 39 százaléka szerint ez sokaknak szükséges, míg ezt a fiatalabbak csupán 17 százaléka gondolja így.

Interjú, két részben

A felmérés 2020 második felében készült, országosan reprezentatív mintavétellel 3244 háztartásban, a 14 évesek és az annál idősebbek személyes megkérdezésével. Az interjú két részből állt: egy leg­alább 14 évessel készített egyéni és egy háztartási kérdéssorból. A kész minta esetleges torzulásait a kutatók súlyozással korrigálták – a felmérést az Ariosz Kft. készítette.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában