2020.10.13. 17:32
Volt egyszer egy vidámpark + fotók
2016-ban írtuk: több mint húsz éve, hogy Szegednek nincs állandó vidámparkja, de az embereknek még mindig hiányzik. Régi lapszámainkban végigkövettük a vidámpark létrejöttét. Aki valaha ott járt, emlékszik a sárkánykapura és a repülőre is.
Fotó: Karnok Csaba (archív fotó)
1960 őszén lapszámaink alapján a sajtót és az olvasókat is foglalkoztatta a Szegedre tervezett vidámpark. Szeptember 4-én megírtuk: a Cserepes soron, a volt Kertész-téglagyár helyén épül majd fel. „Szórakoztató kombinátot” akartak ide építeni állatkerttel, sportlétesítményekkel. Több szegedi üzem felajánlotta a segítségét, egyének is tehettek felajánlást társadalmi munkára. A Délmagyarországban novemberben megjelent: 21 szórakoztató eszközt állítanának fel, a vizes körhintától az óriáskeréken át a mini elvarázsolt kastélyig. A feladatok több mint felét társadalmi munkával akarták megvalósítani, 1961-re tervezték a nyitást.
Újszegeden kevés a hely
A Cserepes sori helyszínt végül elvetették, majd az újszegedi Ligetet is. Végül arra jutottak a döntéshozók, Móravároson nyit majd meg, a II. kórházzal szemben. Megírtuk, úttörővasút kötné össze ezt a részt a vágóhíd melletti villamosmegállóval. Ehhez képest 1963. augusztus 8-án Sz. S. L. monogrammal ironikus glossza jelent meg lapunkban arról, hogy a pécsiek tanulmányozták Szegeden a vidámpark „társadalmi építésének módszerét”. Nagyon csinos kis vidámparkot építettek a tapasztalatok alapján, Szegeden viszont azóta sincs.
Ezrek ástak
1964. március 22-én olvasónkat nyugtattuk, hogy az építkezés hamarosan elkezdődik, május 1-jén pedig átadták a vidámparkot – az újszegedi Ligetben. A részben elkészült park megnyitójáról lapunk is közölt riportot, amiből kiderült: a szegediek több mint 20 ezer órát dolgoztak a parkon társadalmi munkában. „A szegediek ezrei (…) jöttek ásni, földet lapátolni.” A létesítmény melletti mesterséges tó egyik szigetén állt 1976-ig Tápai Antal Tavasz című szobra, amit aztán a Füvészkertbe telepítettek át.
Felgyújtották a repülőt
1974-es riportunk idején az óriáskerék volt a sláger, de aki valaha ott járt, emlékszik a Li–2-es repülőre is. „(…) a repülő fel volt emelve és lehetett alatta üldögélni, de fent bele is lehetett ülni, és a pincér felhozta a jaffát” – olvastunk egy 2013-as kommentet a Szeged régen csoportban. A gép korábban a belföldi légi forgalomban szolgált, a hatvanas évek végén került a szegedi vidámparkba. 1999-ben a parkban már csak néhány játék működött a biliárdterem mellett. A korábban rózsaszínre festett roncs 2001-ben a szegedi repülőtérre került. Úgy tervezték, felújítják, és kiállítják a szolnoki Repülőmúzeumban: Budaörsre szállították darabokban. Végül menthetetlennek ítélték, csak az orr-részét őrizték meg az utókornak.