2020.05.27. 14:06
Patkánykolera és pikáns lemezek
Hajlamosak vagyunk átlapozni a reklámokat, ha régi lapokat böngészünk, pedig sokat megtudhatunk belőlük az akkori világról. Nincs ez másképp a Délmagyarországgal sem – az első évtizedek hirdetéseiből szemezgettünk.
Pikáns lemezek
Ha sokat sikerült enni, a jó alak titka „a világ legelső utánozhatatlan és legjobban álló fűzője, mely hygiénikus szakértelemmel van gyártva”. Jöhet rá egy divatos „blous”, és mivel nyár van, a szalmakalap, a napernyő, valamint a szegedi papucs sem maradhat el. Egy jó 1910-es évekbeli házibulit is össze lehetett volna hozni, átlapozva a Délmagyart. Mozgófényképszínház és gramofon mellett kínáltak hanglemezeket is – „újonnan megjelent: Az üstökös (pikáns)”, de lehetett kapni tamburalemezt, magyar nótát, népdalt, na meg „rendkívül zamatos, jóízü” söröket. Szőnyeget is hirdettek – perzsa és „smyrna” –, hogy szép legyen a lakás, gázt is, amivel a svábbogarakat elűzhetjük belőle. A patkányokra „bacillust” termelő „patkány-kolerával” lehetett csapást mérni.
Nyugágy gőzölt bükkfából
Lapunk indulásának idején is közeledett a nyár: a fürdőélet kellékeit ekkor még nem találtuk a hirdetések között. Az 1920-as években egyre több nélkülözhetetlen dolgot kínáltak fürdőzéshez, egy 1931-es hirdetés összeszedi, mi minden tartozott akkor a strandolás kellékeihez. Szemellenző – zöld celluloidból –, strandszemüveg, férfi-női fürdőcipő, fürdődressz nőknek, nyugágy gőzölt bükkfából, műselyem napernyő, evezős sapka. 1928-ban lapunk hasábjain kerestek hirdetésben pénztárosokat, kabinosokat, éjjeliőrt a Partfürdőre – ez is mutatja, nagy élet volt a Tisza újszegedi oldalán. A téli lapszámokban is megtaláljuk a bizonyítékokat, hogy eleink korcsolyáztak, de szánkóztak is: ródlit is lehetett kapni.
Katóka okos kislány
Katóka „okos kislány, mert ugyanúgy cselekszik, mint édesanyja: fáradtság nélkül, kíméletesen és gyorsan főzi ki Radionnal a babaruháit”. A háztartási munkák megkönnyítését akkor is sok terméknél ígérték. Az említett rajz cukinak számíthatott – ma minden szülő frászt kapna, ha reklámban látná, hogy Katóka bármit is kifőz, és ránézésre nincs tízéves.
Nemcsak a mindennapi élet, hanem a történelem hatása is visszatükröződik ezekben a szöveges, ritkábban képes hirdetésekben. Az első világháború alatt, 1916. május 27-én például ajánlanak könyveket, egyetlen vendéglő hirdetett, a mozik műsora szerepelt még. Szerek gyomorbaj, izzadás, őszülés, hajhullás ellen – semmi luxuscikk, aranyat is felvásárolni akartak, nem eladni. 1918-ban, a spanyolnátha tombolása közben pedig a kór elleni csodaszereket ajánlották sűrűn.