2020.04.09. 16:16
Dudás Sándor: Az idő dönti el, melyik a jó szobor
Csongrád szinte vonzza a művészeket, Dudás Sándor is itt kezdett új életet. A szobrászművész a délszláv háború elől költözött a városba, neve azóta egybeforrt a hely képzőművészeti életével és a legendás Művészteleppel.
Forrás: Dudás Sándor
– Iskoláskoromban is rajzolgattam, firkálgattam a füzet tetejére – oda, ahova nem kellett volna – fogott bele történetébe Dudás Sándor. Annyira belejött a rajzolásba, hogy iskolástársai rajzórai feladatait is megcsinálta, elcserélve azt más tantárgyak házi feladataira.
– Hetedikes lehettem, amikor az osztályfőnököm úgy vélte, lehet, hogy érdemes foglalkozni velem. Elvitt egy iparművészhez, akinél lehetett festegetni, rajzolgatni. Ő volt az, aki az első lökést adta nekem – folytatta a képzőművész.
Hiányzott neki a harmadik dimenzió
A középiskolában nem művészeti irányban tanult tovább, rádió-, tévészerelő szakmát tanult, de ott is nagy hasznát vette kézügyességének. A szobrászat mellett csak az egyetem alatt kötelezte el magát, előtte azonban még bejárta Európát. Azt, ami a vasfüggöny felőlünk lévő oldaláról elképzelhetetlen volt, az akkori Jugoszlávia viszonylagos szabadsága megadta: vonattal, stoppal, kerékpárral csavarogta be a kontinens nyugati felét.
– Bejártam Nyugat-Európát, felsorolni sem tudnám, hány országban barangoltam. Jártam a múzeumokat, galériákat, és megkedveltem a szobrászatot. Már iskoláskoromban is mintázgattam, de ott és akkor éreztem, hogy az a harmadik dimenzió hiányzik nekem – emlékezett vissza a szobrász.
Meghatározó a zágrábi iskola
A katonaság után 1976-ban kezdett el tanulni a Zágrábi Akadémián mint szobrásznövendék, Zelimir Janes tanítványaként.
– Kiváló mestereim voltak, akiktől, úgy érzem, nagyon sokat tanultam. Én nem voltam az a zseni, aki úgy született, hogy már egyből mindent tudott, a mestereim formálták a profilomat, sok ragadt rám a látásmódjukból. A mai napig ez a zágrábi iskola határozza meg a munkásságomat, úgy dolgozom ma is, ahogy akkor az akadémián kialakult a saját látásmódom – beszélt egyetemi éveiről Dudás Sándor.
Közbeszól a háború
1981-ben diplomázott, majd tanított általános iskolában és dolgozott konyhabútorgyár formatervezőjeként is, mellette pedig folyamatosan alkotott: kezdték megismerni, érkeztek megrendelései, elindult a munkássága. A délszláv válság kitörése azonban megszakította ezt a termékeny időszakot, a szobrász a katonai behívó elől Magyarországra költözött.
– Nem akartam részt venni ebben a háborúban, értelmetlennek tartottam. Már korábban vendégként jártam a Művésztelepen, amikor az öntőműhelyt beüzemeltük. A csongrádiak nagyon kedvesek voltak akkor, sok embert megismertem, megkedveltük egymást, és amikor idejöttem, már úgy fogadtak, mint egy régi ismerőst. A család is úgy érezte, hogy a nehézségek ellenére otthonra találtunk Csongrádon.
Az emberek is elfogadtak bennünket, nem ért minket olyan, mint sok sorstársunkat a nagyvárosokban, akikkel azt éreztették, hogy fölöslegesek, hogy minek jöttek ide – idézte fel a beilleszkedésük idejét a szobrász.
Fent lenni a térképen
Miután feleségével, Margittal és gyerekeivel, Ágnessel és Árpáddal letelepedtek Csongrádon, hamarosan rábízták a Művésztelep vezetését.
– Kézzel-lábbal tiltakoztam ellene, de csak rábeszéltek, így 1994-ben én lettem az igazgató. Szívvel-lélekkel csináltam, eleinte azért is, mert nem akartam az otthoni hírekkel foglalkozni. Nyitottunk nyugat felé, és kerestük a kapcsolatot a határon túli magyar művészekkel is, az indulás óta már több mint harminc ország képzőművésze alkotott nálunk Argentínától Törökországon át Indonéziáig. Jó kapcsolat alakult ki a szegedi egyetem rajz tanszékével és a pesti képművészeti egyetemmel is, minden évben ők is a Művésztelep vendégei, és ismertek a Plein Air és a Bronz Szimpózium rendezvényeink is. Egy izgalmas negyed évszázad van mögöttünk, Csongrád felkerült a kulturális térképre. Ez nem az én egyedüli érdemem, de egy kicsit hozzájárultam, hogy híre legye a Művésztelepnek – mondta el Dudás Sándor.
Mitől jó?
A Művésztelep vezetése mellett kevesebb lett a szobrászkodásra fordítható ideje, ekkor fordult az érmekészítés felé. Kedvenc alkotása nincs, mindig az áll hozzá legközelebb, amin épp dolgozik.
– Figuratív szobrásznak tartom magam, de az absztrakció sem áll tőlem távol. Csinálom azt, ami plasztikailag jó, vagy annak tartok, és igényes vagyok magammal szemben. Száz százalékig sosem vagyok megelégedve magammal. Azt pedig majd az idő dönti el, hogy amit alkottam, az jó-e – összegzett a szobrász.